Gå til innhold

Når han vil ha skryt etter husarbeid

Anbefalte innlegg

Man har da ikke ektefeller som et ekstra barn? Det virker mange ganger slik her inne. Jeg glemmer ikke da en eller annen foreslo å henge opp fargerike plakater ved vaskemskinen, med vaskeanvsinnger for vask av tøy- til mannen....Ærlig talt:-)

Tja, det har vel hendt at en og annen mann har hengt opp fargerike plaketer ved sikringsskapet el.l...

Jeg takker vel min mann oftere enn jeg skryter av ham for hverdagsting. Det er en selvfølge for meg at han _kan_ støvsuge, men det er ikke en selvfølge at han gjør det.

Selv om barn er mer avhengig av ros og verdsettelse enn voksne, vokser man aldri fra gleden over at ens nærmeste ser og setter pris på en.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

12

• Colette

6

• trollemor;o)

5

• ....AV

4

Mest aktive i denne tråden

Tja, det har vel hendt at en og annen mann har hengt opp fargerike plaketer ved sikringsskapet el.l...

Jeg takker vel min mann oftere enn jeg skryter av ham for hverdagsting. Det er en selvfølge for meg at han _kan_ støvsuge, men det er ikke en selvfølge at han gjør det.

Selv om barn er mer avhengig av ros og verdsettelse enn voksne, vokser man aldri fra gleden over at ens nærmeste ser og setter pris på en.

mvh

Jeg har aldri hengt opp fargerike plakater for å instruere en voksen mann i ting han bør gjøre. Mulig jeg har strukket meg til en liten "huskelapp", men jeg kan ikke erindre det heller. Og sikringsskapet har i hvert fall jeg funnet ut av - helt på egenhånd. Nå er jo det enklere enn det var før, med automatsikringer, men jeg klarte å håndtere det gamle også.

Og jeg tror faktisk at det går mye på interesse, og ikke minst velvilje:-)

Gjest Joda, bittelitt lave tanker

Lag en A3 plakat i fine farger hvor du tegner opp kolonner med "ryddet kjøkken", "støvsugd", "vasket do" osv, og kjøp noen flotte klistremerker. Så kan han lime inn et klistremerke for hver ting han gjør. Når han har f.eks. 5 merker får han sex, gå på puben, bestemme middag eller annet som gjør han glad.

*gapskratt*....og det verste av alt at mannfolk hadde gått på limpinnen så det kosta de :D

De hadde sprettet rundt og gjort nok til hver klistremerke og så sittet med et spent blikk på sex-premien...

*ler så jeg griner*

Herremin..............

Gjest Beklager, brukt to nick - joda, bittelitt lave tanker

*gapskratt*....og det verste av alt at mannfolk hadde gått på limpinnen så det kosta de :D

De hadde sprettet rundt og gjort nok til hver klistremerke og så sittet med et spent blikk på sex-premien...

*ler så jeg griner*

Herremin..............

..

Man har da ikke ektefeller som et ekstra barn? Det virker mange ganger slik her inne. Jeg glemmer ikke da en eller annen foreslo å henge opp fargerike plakater ved vaskemskinen, med vaskeanvsinnger for vask av tøy- til mannen....Ærlig talt:-)

Jeg får skryt av mannen min når jeg gjør "typiske mannfolkarbeid", så hvorfor skal ikke jeg kunne skryte av ham?

Det ER forskjell på mann og kvinne i de aller aller fleste forhold, så hvorfor late som noe annet?

mvh

Amen! Skjønner ikke at det skal være et problem jeg.

Annonse

Da gir jeg ros eller sier takk. Det koster meg så lite, og betyr noe for ham. Jeg setter også pris på at andre ser det jeg gjør - samme hvor forventet det er at jeg skal gjøre det. Jeg er generelt tilhenger av raushet, og har ingen problem med å "gi" ham dette.

Jeg får skryt av mannen min når jeg gjør "typiske mannfolkarbeid", så hvorfor skal ikke jeg kunne skryte av ham?

Det ER forskjell på mann og kvinne i de aller aller fleste forhold, så hvorfor late som noe annet?

''Jeg får skryt av mannen min når jeg gjør "typiske mannfolkarbeid", så hvorfor skal ikke jeg kunne skryte av ham?''

Det er nå engang slik at mint tre fjerdeldeler av arbeidet hjemme er "typisk kvinnfolkarbeid", og nå som de fleste kvinner jobber omtrent like mye som menn forventer vi også å dele på hjemmearbeidet.

OK....Jeg har alltid skrytt av min(e) partnere når de gjør ting jeg ikke har forventet. Men jeg har ikke fått så mye tilbake. Jeg bare reagerer på at menn må ha ros for alt de gjør. Noe som stemmer overens med mine oppfatninger om at at menn sjelden gjør noe annet enn det de får "betalt" for i en eller annen form :-)

Gjest dolberta

Lag en A3 plakat i fine farger hvor du tegner opp kolonner med "ryddet kjøkken", "støvsugd", "vasket do" osv, og kjøp noen flotte klistremerker. Så kan han lime inn et klistremerke for hver ting han gjør. Når han har f.eks. 5 merker får han sex, gå på puben, bestemme middag eller annet som gjør han glad.

*lol*

Kanskje en idé å ikke ta din kjære som en selvfølge.

For hver gang du viser at du legger merke til de "selvfølgelige" tingene, viser du ham at han ikke er en selvfølge for deg.

Mange damer klager over at han ikke legger merke til det de gjør. Kanskje en idé å gå foran med et godt eksempel.

mvh

''Mange damer klager over at han ikke legger merke til det de gjør. Kanskje en idé å gå foran med et godt eksempel.''

Så enig så enig!

Annonse

OK....Jeg har alltid skrytt av min(e) partnere når de gjør ting jeg ikke har forventet. Men jeg har ikke fått så mye tilbake. Jeg bare reagerer på at menn må ha ros for alt de gjør. Noe som stemmer overens med mine oppfatninger om at at menn sjelden gjør noe annet enn det de får "betalt" for i en eller annen form :-)

Min mann må ikke ha ros for alt han gjør - og heller ikke noen annen form for belønning. Men all verdsettelse gjør ham godt. Og det er så enkelt. Så hvorfor skulle jeg være gniten?

Dessuten er det en myttig øvelse for meg å legge merke til hva han gjør og vise at jeg verdsetter det. God medisin mot å falle i fellen for å ta ham som en selvfølge. Dessuten gjør det meg mer fornøyd og får meg til å klage mindre.

Han takker også meg for hverdagslige ting. Han er særlig påpasselig med å påskjønne de tingene som utelukkende jeg gjør. Selv om jeg har gjort det i 16 år, og det er en selvfølge at jeg skal gjøre det.

(Vi er så ulike i preferanser og evner at det funker best å fordele arbeidsoppgavene deretter.)

Og du verden så godt det kjennes å bli satt pris på i det helt dagligdagse.

mvh

''Jeg får skryt av mannen min når jeg gjør "typiske mannfolkarbeid", så hvorfor skal ikke jeg kunne skryte av ham?''

Det er nå engang slik at mint tre fjerdeldeler av arbeidet hjemme er "typisk kvinnfolkarbeid", og nå som de fleste kvinner jobber omtrent like mye som menn forventer vi også å dele på hjemmearbeidet.

Det at vi forventer å dele på arbeidet, gjør jo ikke at vi ikke kan sette pris på det den andre gjør. 'Takk' er en sterkt undervurdert samlivsfinesse.

mvh

Selvsagt forventer vi det, og kanskje blir de flinkere hvis de får litt skryt i ny og ne? Det gjør iallefall ingen skade.

Min mann må ikke ha ros for alt han gjør - og heller ikke noen annen form for belønning. Men all verdsettelse gjør ham godt. Og det er så enkelt. Så hvorfor skulle jeg være gniten?

Dessuten er det en myttig øvelse for meg å legge merke til hva han gjør og vise at jeg verdsetter det. God medisin mot å falle i fellen for å ta ham som en selvfølge. Dessuten gjør det meg mer fornøyd og får meg til å klage mindre.

Han takker også meg for hverdagslige ting. Han er særlig påpasselig med å påskjønne de tingene som utelukkende jeg gjør. Selv om jeg har gjort det i 16 år, og det er en selvfølge at jeg skal gjøre det.

(Vi er så ulike i preferanser og evner at det funker best å fordele arbeidsoppgavene deretter.)

Og du verden så godt det kjennes å bli satt pris på i det helt dagligdagse.

mvh

Jeg mener jo selvfølgelig ikke at det er feil å gi hverandre ros og oppmuntring i hverdagen. Det gjør godt for alle. Men jeg synes det blir feil hvis far i huset må roses som man roser et barn, hver gang han har vært "flink gutt":-)

Jeg er enig med deg. Mannen er ikke en flink 10-åring som "hjelper til". Fint at man gir hverandre oppmuntring og ros i hverdagen, men dette bør ikke utvikle seg til et mønster der mannen synes han gjør kvinnen en tjeneste hvis han gjør noe i huset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...