Gå til innhold

Arvet galskap? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest grublaren

I tilegg til at jeg sikkkert har blitt den jeg er i dag ut fra livssbakgrunnen min som har vært fylt med elendighet, sorg, overgrep fra så langt tilbake som jeg kan huske... Har genene mye å si ved utvikling av psykiske lidelser?

Moren min som er død, hadde mye angst, hysteri og dårlige nerver. Kunne plutselig klikke og fly på meg eller søskene mine. Faren min var en tungsindig kjeftesmelle som aldri ga oss klemmer, ros eller positive ord. Stort sett bare stygge ord som han brølte ut. I dag roper han ikke lenger og vi har et mye bedre forhold i dag, men faren min er også ganske vill om en skal si det slik. Damer på løpende bånd, ikke egen bolig, kan plutselig ringe å si han er i New York ene dagen og den neste har han kjøpt seg en seilbåt.

Jeg kjenner ingen i slekten til moren min, men har hørt at jeg har en stor familie. Morfaren min har vært alkoholiker nesten hele livet. Alle mine halvtanter og onkler og slektninger rundt dem igjen består av narkomaner, alkoholikere, et par satt i fengsel, flere var død i ung alder o.s.v

Kan det være genene mine som gjør meg så ustabil fra time til time, eller dag til kveld? Føler jeg gjør så godt jeg kan hele tiden for å kontrollere meg selv og holde hodet over vannet, men det er likevel ikke nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334298-arvet-galskap-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Kjære deg!

Du har til nå klart å holde det genetiske på en armlengs avstand! Du er sterk, sterkere enn visse familiemedlemmer, så du vinner på alle kanter;))

Nei, det genetiske betyr ikke alt, vilje betyr mer, og det aner meg at du har fått i bøtter og spann av det;)

Føler du behov for hjelp, så oppsøk noen, få ut alt det vonde...

Du skriver flott og lett og har fremtida foran deg, forsøk å la fortid være nettopp det, nemlig fortid!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334298-arvet-galskap-nhd/#findComment-2803917
Del på andre sider

Gjest grublaren

Kjære deg!

Du har til nå klart å holde det genetiske på en armlengs avstand! Du er sterk, sterkere enn visse familiemedlemmer, så du vinner på alle kanter;))

Nei, det genetiske betyr ikke alt, vilje betyr mer, og det aner meg at du har fått i bøtter og spann av det;)

Føler du behov for hjelp, så oppsøk noen, få ut alt det vonde...

Du skriver flott og lett og har fremtida foran deg, forsøk å la fortid være nettopp det, nemlig fortid!

Ja, mamma var å besøkte faren sin, som hun hadde sett to ganger i løpet av oppveksten, et eller to år før mamma brått forsvant.

Da var halvbrødrene hennes kjempeimponert fordi de hadde en "niese" som hadde både lappen og artium. Det skrøt av at de hadde en akademiker i familien... og da var det snakk om vidregående. Hadde vært interessant å truffe han som er morfaren min på en måte, men han er blind etter å ha drukke tresprit og kan ikke se meg. Tenker ikke mye på det, men lurer på om de har andre likheter som feks. utseende, væremåte, impulsivitet....

Han lever nok ikke i all evighet. tror han må være i 70årene nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334298-arvet-galskap-nhd/#findComment-2804102
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en betydelig arvelig komponent i alle psykiske lidelser. Det høres ut som du har betydelig belastning på begge sider.

Siden de aller fleste vokser opp med sine biologiske ofreldre, vil den "sosiale arven" forsterke den biologiske - dessverre.

Ja, det er nok betydelige genetiske komponenter i dine plager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334298-arvet-galskap-nhd/#findComment-2804384
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...