Gjest sjøstjerna Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Snakk om å sette folk i bås ut fra hvilken utdanning de har. *riste på hodet* Forsøkte sette ting på spissen- og vise til at begge grupper har sine sterke sider. Og at begge grupper derfor fortjener samme respekt. *kan også riste på hodet* 0 Siter
Mrs D Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Kanskje fordi akademikeryrker er forbundet med høy intelligens? Noe som mange beundrer voldsomt. Og spesielt de som er akademikere selv :-) Mitt inntrykk er heller at de som ikke er akademikere _tror_ at akademikerne føler seg overlegne intellektmessig. Det rare er at jo lavere utdannelse, dess større ser denne vrangforestillingen ut til å være. Min erfaring er at akademikere faktisk er mindre fordomsfulle hva utdanning/mangel på utdanning angår enn de som har lite av dette. 0 Siter
Colette Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Mitt inntrykk er heller at de som ikke er akademikere _tror_ at akademikerne føler seg overlegne intellektmessig. Det rare er at jo lavere utdannelse, dess større ser denne vrangforestillingen ut til å være. Min erfaring er at akademikere faktisk er mindre fordomsfulle hva utdanning/mangel på utdanning angår enn de som har lite av dette. Min erfaring er at dette går begge veier. Jeg har erfart fordommer fra håndverkere mot akademikere og omvendt. På vår lille arbeidsplass, vi er bare 4 stk, så hadde vi en tid hvor jeg var den som var på "kontoret", mens resten befant seg på "gulvet". Dette var en litt skremmende erfaring for meg å oppleve, da jeg så på oss alle som en samlet gjeng hvor alle skulle utføre en del av virksomheten, men hvor ingen var viktigere enn noen annen. Heldigvis - med nye ansatte, så forsvant dette fenomenet. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Min erfaring er at dette går begge veier. Jeg har erfart fordommer fra håndverkere mot akademikere og omvendt. På vår lille arbeidsplass, vi er bare 4 stk, så hadde vi en tid hvor jeg var den som var på "kontoret", mens resten befant seg på "gulvet". Dette var en litt skremmende erfaring for meg å oppleve, da jeg så på oss alle som en samlet gjeng hvor alle skulle utføre en del av virksomheten, men hvor ingen var viktigere enn noen annen. Heldigvis - med nye ansatte, så forsvant dette fenomenet. Har blandet forsamling (basert på utdanning) på min arbeidsplass. Alle får samme respekt. 0 Siter
Gjest smoothy Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Mener du dette seriøst? Har like mye respekt for alle sammen jeg. Jeg respekterer ikke meg selv så veldig og det er fordi jeg ikke arbeider i det hele tatt. 0 Siter
Colette Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Har blandet forsamling (basert på utdanning) på min arbeidsplass. Alle får samme respekt. Det gikk ikke på dette med respekt. Men mer en kunstig avstand som ble skapt ut i fra om jobben en gjorde ble utført bak et skrivebord, eller ikke. 0 Siter
Gjest en liten sjel Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Ja, alle kombinasjoner finnes. Min argumentasjon var ar ment som illustrasjon på hvorfor jeg respekterer begge yrkesgrupper like mye Det er ikke sånn at jeg ikke respekterer forskjellige yrkesgrupper. Men jeg har lett for å få et mindreverdighetskompleks ovenfor folk som har høye stillinger, som lege, advokat osv, Det er jo ikke til å komme bort i fra at hvis du er i et selskap så får du straks mer annerkjennelse om du sier at du er lege eller advokat enn om du er blomsterbinder. du kan være j... flink blomsterbinder men du får ikke samme statusen. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det gikk ikke på dette med respekt. Men mer en kunstig avstand som ble skapt ut i fra om jobben en gjorde ble utført bak et skrivebord, eller ikke. Merker ikke noen til slik kunstig avstand hos oss. :-) 0 Siter
Gjest En liten sjel Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Mitt inntrykk er heller at de som ikke er akademikere _tror_ at akademikerne føler seg overlegne intellektmessig. Det rare er at jo lavere utdannelse, dess større ser denne vrangforestillingen ut til å være. Min erfaring er at akademikere faktisk er mindre fordomsfulle hva utdanning/mangel på utdanning angår enn de som har lite av dette. kanskje det har noe med at når du har studert i mange år så blir du mer ydmyk ovenfor alt du ikke vet og kan. Jeg har fullført ett år master i et helsepedagogisk fag og føler at jeg ikke kan en dritt. Har innsett at det er alt for mye jeg ikke kan. 0 Siter
Colette Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det er ikke sånn at jeg ikke respekterer forskjellige yrkesgrupper. Men jeg har lett for å få et mindreverdighetskompleks ovenfor folk som har høye stillinger, som lege, advokat osv, Det er jo ikke til å komme bort i fra at hvis du er i et selskap så får du straks mer annerkjennelse om du sier at du er lege eller advokat enn om du er blomsterbinder. du kan være j... flink blomsterbinder men du får ikke samme statusen. ''du kan være j... flink blomsterbinder men du får ikke samme statusen.'' Jo, hvis du heter Finn Schjøll så:-) Det har ofte med andre ting enn selve utdannelsen å gjøre også. 0 Siter
Gjest en liten sjel Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det gikk ikke på dette med respekt. Men mer en kunstig avstand som ble skapt ut i fra om jobben en gjorde ble utført bak et skrivebord, eller ikke. Leste et sted at de som gjorde jobben sittende tjente bedre enn de som gjorde jobben stående. Kan det stemme? 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det er ikke sånn at jeg ikke respekterer forskjellige yrkesgrupper. Men jeg har lett for å få et mindreverdighetskompleks ovenfor folk som har høye stillinger, som lege, advokat osv, Det er jo ikke til å komme bort i fra at hvis du er i et selskap så får du straks mer annerkjennelse om du sier at du er lege eller advokat enn om du er blomsterbinder. du kan være j... flink blomsterbinder men du får ikke samme statusen. Anerkjennelse ---- av hvem? Blomsterbinder, lege, forsker, elektriker, rengjøringspersonell, lærer. osv osv .. er samme greia for meg. Kanskje har jeg vært naiv? Trodde flertallet mente det samme? At det var "avlegs" å "opphøye" akademikere? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 ja, hva så? En elektriker har praktisk sans og kan løse mange praktiske oppgaver som en akademiker er helt hjelpeløs med. Hvorfor skal sistnevnte ha mer respekt? ''Hvorfor skal sistnevnte ha mer respekt?'' Jeg sa ikke noe om respekt i innlegget mitt, gjorde jeg vel? Jeg forsøker å respektere alle mennesker i utgangspunktet, uansett bakgrunn og utdannelse. Men jeg må vel innrømme at jeg har en slags ekstra respekt for de som har klart det mye bedre på skolen enn jeg selv. 0 Siter
Colette Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Merker ikke noen til slik kunstig avstand hos oss. :-) Nei, ikke hos oss lenger, heldigvis. Det var slik med særlig en av de som var ansatt hos oss tidligere. Han var veldig preget av den "gamle skolen" og hadde minimalt med teoretisk kunnskap selv. Men han var dyktig på sitt område :-) 0 Siter
Mrs D Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Intelligens er medfødt og ofte arvelig. Og så kan den stimulereres eller forringes, alt ettersom omgivelsene tillater det. Det samme gjelder faktisk for praktisk sans, eller det å være kunstnerisk anlagt. Det kan forbedres gjennom læring, men gode evner i den retning er også arvet og medfødt. 0 Siter
Gjest en liten sjel Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 ''du kan være j... flink blomsterbinder men du får ikke samme statusen.'' Jo, hvis du heter Finn Schjøll så:-) Det har ofte med andre ting enn selve utdannelsen å gjøre også. Ja hvis du klarer å koble inn media:) 0 Siter
Colette Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Leste et sted at de som gjorde jobben sittende tjente bedre enn de som gjorde jobben stående. Kan det stemme? Ikke hos oss i hvert fall:-) 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Leste et sted at de som gjorde jobben sittende tjente bedre enn de som gjorde jobben stående. Kan det stemme? Ikke på generelt grunnlag i alle fall. Mange akademikere (som sitter) kan tjene mindre enn håndtverkere (som står)... 0 Siter
Colette Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 ''du kan være j... flink blomsterbinder men du får ikke samme statusen.'' Jo, hvis du heter Finn Schjøll så:-) Det har ofte med andre ting enn selve utdannelsen å gjøre også. Ikke sant...Og det har igjenmed personlighet å gjøre. Den gutten har jo et ukuelig pågangsmot:-) 0 Siter
Gjest en liten sjel Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 ''Hvorfor skal sistnevnte ha mer respekt?'' Jeg sa ikke noe om respekt i innlegget mitt, gjorde jeg vel? Jeg forsøker å respektere alle mennesker i utgangspunktet, uansett bakgrunn og utdannelse. Men jeg må vel innrømme at jeg har en slags ekstra respekt for de som har klart det mye bedre på skolen enn jeg selv. må henge meg på den der. Jeg er ingen praktiker og må derfor briefe med det teoretiske. jeg har alltid vært en middelhavsfarer, og har misunt de som har vært enere på skolen. Sikkert fordi jeg har lærerforeldre og de har stilt store krav. Så jeg, jeg har lett for å bli misunnelig på de som har gjort det bedre enn meg på skolen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.