Gå til innhold

hvorfor mer status å være lege enn murer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk er heller at de som ikke er akademikere _tror_ at akademikerne føler seg overlegne intellektmessig. Det rare er at jo lavere utdannelse, dess større ser denne vrangforestillingen ut til å være. Min erfaring er at akademikere faktisk er mindre fordomsfulle hva utdanning/mangel på utdanning angår enn de som har lite av dette.

Ja, det kan fort bli en variant av Øystein Sundes "den som bor på landet tror at den som bor i byn tror at den som bor på landet trror det er så bra i byn", men altså med ikke-akademikeere kontra akademiker istedet:-)

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

18

• Mrs D

8

• Mary Poppins

7

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Ære være de som gidder bli leger, sier nå jeg. Tror neppe det er statussymboler som opptar de mest medd et arbeidspresset de har.''

Og kanskje det ikke skulle være karakterer alene som avgjorde at de fikk lov til å bli leger? Kanskje kjærlighet til mennesker, i kombinsjon med normal intelligens, hadde vært en like god kombinasjon?

Hvis jeg må få avansert hjernekirurgi noen gang, er jeg ikke så veldig opptatt av om kirurgen har spesielt mye kjærlighet til mennesker...

Skrevet

Hvis jeg må få avansert hjernekirurgi noen gang, er jeg ikke så veldig opptatt av om kirurgen har spesielt mye kjærlighet til mennesker...

Sikker på det? Litt kjærlighet skader aldri :-)

Skrevet

Sikker på det? Litt kjærlighet skader aldri :-)

Jo, hvis man vektlegger menneskekjærlighet på bekostning av mer livsviktige kunnskaper/evner når man bestemmer hvem som kan være hjernekirurg;-)

Skrevet

Jo, hvis man vektlegger menneskekjærlighet på bekostning av mer livsviktige kunnskaper/evner når man bestemmer hvem som kan være hjernekirurg;-)

Går det ikke an å ha begge deler?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg kunne nok aldri blitt håndverker - eier ikke praktiske evner, og klarer å kløne til det meste.

Samme her. ;-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ble litt nysgjerrig på hvordan du vet det. har du snakket med folk om det? Jeg tror det er sånn på min arbeidsplass også, men helt sikker er jeg ikke.

Nei, jeg har ikke spurt "alle". Tror likevel folk behandles med samme respekt. Jeg prøver det- og mine kollegaer prøver det. Og jeg synes vi blir behandlet med samme respekt tilbake. :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Eller er det å nå langt å blåse i slike status-symboler og være lynende inteligent i et håndverkeryrke? Uten studielån og med god betaling? Og masse fritid til familie og venner?''

Hvorfor denne tydelige beundringen for en i et håndverkeryrke når du prøver lenger ned å få oss til å tro du respekterer alle like mye? Sitat deg:

''Min argumentasjon var ar ment som illustrasjon på hvorfor jeg respekterer begge yrkesgrupper like mye''

Det virker ikke som om du respekterer begge yrkesgrupper like mye, men har en nesegrus beundring for dem som er håndtverkere og har greid seg uten studielån.

Og en ting til, på meg virker det som om du har et slags misforstått bilde av hva lynende intelligens er, eller er det bare ord du bruker om folk som er flinke i jobben sin?

Ære være de som gidder bli leger, sier nå jeg. Tror neppe det er statussymboler som opptar de mest medd et arbeidspresset de har.

Jeg respekterer begge akademiker/ikke-akademiker like mye uansett hva du tror.

Skrevet

Går det ikke an å ha begge deler?

Jo, men hvis man innfører slike tilleggskrav for å bli hjernekirurg, kan det hende man ekskluderer dem som ville vært de beste kirurgene.

Skrevet

Jo, men hvis man innfører slike tilleggskrav for å bli hjernekirurg, kan det hende man ekskluderer dem som ville vært de beste kirurgene.

Min erfaring med overleger, og da spesielt kirurger, er at mange av de tilhører en noe spesiell mennesketype. Jeg ønsker ikke fornærme noen eller putte alle i samme bås, men la meg si det slik: Jeg ville ikke bedt de på middag hjemme hos meg om de var naboen min.

Men når det er snakk om å operere kneet mitt eller fjerne svulsten i hjernen til bestemor - så kunne jeg ikke tenkt meg noen mer passende.

Gjest er nå min mening
Skrevet

Jeg må si at de folka som jeg beundrer mest er de som jobber i ekle yrker. F.eks renovatørene vi har som gjør en formidabel jobb! De akademiske yrkene er flotte dem, men ofte er disse menneskene litt høytsvevende privat så jeg mister litt respekten for dem da jeg..

Skrevet

Jeg tror det rett og slett er fordi det er veldig mye vanskeligere å bli lege enn håndtverker. Det er et fåtall av leger, og det er mange håndtverkere.

''Jeg tror det rett og slett er fordi det er veldig mye vanskeligere å bli lege enn håndtverker. Det er et fåtall av leger, og det er mange håndtverkere.''

Jeg tror dette med status består av flere elementer. Lang utdanning som det er vanskelig å komme inn på er én ting. Høy lønn og dette at leger redder liv og helbreder syke spiller nok også inn. Og autoritet.

Forskere og professorer har like lang/enda lenger utdanning enn leger, men har lavere status.

Da jeg var barn, hadde lærere og prester høy status. Det synes de ikke å ha lenger. Jeg tror ikke vi betrakter dem som autoritetspersoner i samfunnet på samme måte som før.

Flyvere forbinder jeg også med relativt høy status, selv om de ikke har akademisk utdanning.

Når det gjelder jurister, tror jeg statusen til alle tider har vært nokså høy, i alle fall for advokater. En førstekonsulent i skatteetaten blir nok ikke det samme. Tidligere var jus et åpent studium, men mange falt fra underveis og et fåtall gikk ut med gode karakterer.

Skrevet

''Ære være de som gidder bli leger, sier nå jeg. Tror neppe det er statussymboler som opptar de mest medd et arbeidspresset de har.''

Og kanskje det ikke skulle være karakterer alene som avgjorde at de fikk lov til å bli leger? Kanskje kjærlighet til mennesker, i kombinsjon med normal intelligens, hadde vært en like god kombinasjon?

Det er nok enklere å måle karakterer enn menneskelige egenskaper. Og feil mennesker havner i feil yrker uansett hvordan man måler.

Skrevet

Mitt inntrykk er heller at de som ikke er akademikere _tror_ at akademikerne føler seg overlegne intellektmessig. Det rare er at jo lavere utdannelse, dess større ser denne vrangforestillingen ut til å være. Min erfaring er at akademikere faktisk er mindre fordomsfulle hva utdanning/mangel på utdanning angår enn de som har lite av dette.

Hvorfor fremheves det da i kontaktannonser? Jeg er akadaemiker....du bør ha en akademisk utdannelse.osv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvorfor fremheves det da i kontaktannonser? Jeg er akadaemiker....du bør ha en akademisk utdannelse.osv.

Tja, si det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Jeg tror det rett og slett er fordi det er veldig mye vanskeligere å bli lege enn håndtverker. Det er et fåtall av leger, og det er mange håndtverkere.''

Jeg tror dette med status består av flere elementer. Lang utdanning som det er vanskelig å komme inn på er én ting. Høy lønn og dette at leger redder liv og helbreder syke spiller nok også inn. Og autoritet.

Forskere og professorer har like lang/enda lenger utdanning enn leger, men har lavere status.

Da jeg var barn, hadde lærere og prester høy status. Det synes de ikke å ha lenger. Jeg tror ikke vi betrakter dem som autoritetspersoner i samfunnet på samme måte som før.

Flyvere forbinder jeg også med relativt høy status, selv om de ikke har akademisk utdanning.

Når det gjelder jurister, tror jeg statusen til alle tider har vært nokså høy, i alle fall for advokater. En førstekonsulent i skatteetaten blir nok ikke det samme. Tidligere var jus et åpent studium, men mange falt fra underveis og et fåtall gikk ut med gode karakterer.

Jeg tror Babette har den beste forklaringen her.

Statusbegrepet er vel innen sosiologiens fagområde. Jeg har lærn noe om dette i forbindelse med epidemiologisk forskning der status kan være en variabel. Så vidt jeg husker er det flere faktorer som samlet definerer status:

Eksklusivitet. Dvs at det er få som kommer gjennom nåløyet. Her har du blant annet pilotene som Babette nevner.

Økonomi. Det at yrket gir høy lønn, fører alltid til mer status.

Makt. Stortingspolitikere har høy status bla fordi de har makt. Admiraler/generaler kan nevnes som noen med mye makt, men ikke svært høy lønn. Det samme kan sier om Politimestre.

Det at ens yrkesutøvelse betyr noe viktig for mange personer, kan gi status. Dette gjelder nok leger mer enn f.eks motedesignere.

Lang utdanning. Betyr ikke all verden, men trekker opp.

Om det er sosiologer her, så vennligst korriger meg om jeg tar feil.

Gjest Altid hatt lyst å spørre autoritær om det
Skrevet

Jeg tror Babette har den beste forklaringen her.

Statusbegrepet er vel innen sosiologiens fagområde. Jeg har lærn noe om dette i forbindelse med epidemiologisk forskning der status kan være en variabel. Så vidt jeg husker er det flere faktorer som samlet definerer status:

Eksklusivitet. Dvs at det er få som kommer gjennom nåløyet. Her har du blant annet pilotene som Babette nevner.

Økonomi. Det at yrket gir høy lønn, fører alltid til mer status.

Makt. Stortingspolitikere har høy status bla fordi de har makt. Admiraler/generaler kan nevnes som noen med mye makt, men ikke svært høy lønn. Det samme kan sier om Politimestre.

Det at ens yrkesutøvelse betyr noe viktig for mange personer, kan gi status. Dette gjelder nok leger mer enn f.eks motedesignere.

Lang utdanning. Betyr ikke all verden, men trekker opp.

Om det er sosiologer her, så vennligst korriger meg om jeg tar feil.

Hva er ditt personlig syn på status, ser du som sitter i en høy posisjon ned på vaskekjærringer å har du venner som er lavtlønte???

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er ditt personlig syn på status, ser du som sitter i en høy posisjon ned på vaskekjærringer å har du venner som er lavtlønte???

Jeg ser ikke ned på noen som utfører et ærlig og samfunnsnyttig arbeid - tvert imot.

Ja, jeg har venner innen alle grupper i samfunnet.

Gjest Altid hatt lyst å spørre autoritær om det
Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen som utfører et ærlig og samfunnsnyttig arbeid - tvert imot.

Ja, jeg har venner innen alle grupper i samfunnet.

Nå fikk jeg straks mer respekt for deg å!!!!!

Skrevet

Når vi snakker om status, er det viktig at vi omtaler alle yrkesgrupper med respekt. Vaskekjærring ligger i samme kategori som søpplemannen. Det heter renholder/renholdsbetjent og renovatør. Om en renholder og en psykiater kan ha sosial omgang har ikke noe med manglende status eller å se ned på folk. Det har med felles interesser og prate "samme" språk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...