Gjest Engstelig kjæreste Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei, jeg og kjæresten min har vært sammen i 4 mnd. Fant ut for noen dager siden at hun står på Zoloft og har gjort dette i 5-6 måneder nå. Hun går på et hardt studie og har i tillegg en krevende deltidsjobb, og i forbindelse med en eksamensperiode ble hun svært deprimert og begynte da på Zoloft. Merker at bruken av Zoloft gjør meg litt urolig, siden det foreligger såpass mange myter og fordommer knyttet til bruk av slike antidepressiva. Hvor mange er det som står på slike SSRI? Er det vanligst å seponere disse medikamentene eller er det mange som må bruke SSRI resten av livet? Er det farlig å gå på disse medisinene? Får en endret personlighet? Er de vanedannende? Har jeg grunn til å være urolig? Tar dette egentlig litt tungt, selv.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334311-bruk-av-zoloft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Hvor mange er det som står på slike SSRI? S: Ca 5% av befolkningen står til enhver tid på SSRI. Er det vanligst å seponere disse medikamentene eller er det mange som må bruke SSRI resten av livet? S: De aller fleste seponerer. Langt fler enn i dag burde bruke dem livsvarig. Er det farlig å gå på disse medisinene? S: Dte re helt ufarlig Får en endret personlighet? S: En kan bli litt mer sosial, og de svært nærtagne kan få litt tykkere hud. Er de vanedannende? S: Nei. Men på samme måte som noen med astma trenger medisin hele tiden, vil noen med psykiske lidelser trenge SSRI varig. Har jeg grunn til å være urolig? S: Ikke pga medisinen. Om du skulle være urolig, måtte det i så fall være pga sykdommen som gjør medisinering nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334311-bruk-av-zoloft/#findComment-2804320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.