Gå til innhold

Litium og IFV/prøverør

Anbefalte innlegg

Gjest Hope for 2010

Jeg er en singel kvinne på 36 år som har et sterkt ønske om å få barn. Har bipolar affektiv lidelse (bipolar 1) og står derfor på Lithium og Wellbutrin (I ca. ett år/fikk diagnosen da). Har vært i kontakt med klinikk i København og spurt om de er villig til å hjelpe meg med IFV/prøverør til tross for dette. (Er cand.ed + arbeider i PPT/er ressurssterk stort sett). Det ville de.:) De hadde også egnet sæddonor klar. Har så kontaktet en gynekolog (spesialist/overlege) med egen praksis, som også jobber på det aktuelle sykehuset mitt for å høre om han er villig til å hjelpe meg. Det ville han:) Klinikken i Danmark har anbefalt Gonal-F og så Orgalutran. (Har alltid hatt regelmessig mens/ingen kjente problemer). Jeg har forstått det som gynekologen er kjent med disse medikamentene og kan hjelpe meg i gang, før jeg setter sprøytene selv. Han vil sjekke livmor og eggstokker med ultralyd. + ta blodprøver i forhold til røde hunder, hepatitt, hiv m.m først. Han hadde imidlertid ikke så stor erfaring med bipolaritet/lithium. Jeg har en psykiater som er medisinsk ansvarlig, men ønsker ikke involvere henne/sykehuset i prosessen før gynekologen+klinikken gir klarsignal. Har time hos gynekologen 4. november 2009. Jeg har kun funnet to korte artikler som omhandler Lithium når man planlegger å bli gravid. Jeg har forstått det som man bør foreta en prøveseeponering over tre uker for å se hvordan man reagerer. Jeg vil jo helst unngå Lithium under graviditet. Har forstått det som at de er mindre farlig å ta SSRI hvis dte er behov for det. Har dere konkrete råd eller tips til nettsteder jeg kan lese om problemstillingen med å tilrettelegge for seponering i forbindelse med prøverør? Bør man f.eks. la være å ta Lithium 6 dager før inseminasjon? Jeg har tenkt å betale for tre forsøk, siden jeg ikke tør håpe på at det skulle klaffe første gangen. Synes du/dere jeg bør vente/bruke Lithium en periode mellom hvert forsøk? Er spent på svar. På forhånd tusen takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334317-litium-og-ifvpr%C3%B8ver%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...