Gjest Hope for 2010 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jeg er en singel kvinne på 36 år som har et sterkt ønske om å få barn. Har bipolar affektiv lidelse (bipolar 1) og står derfor på Lithium og Wellbutrin (I ca. ett år/fikk diagnosen da). Har vært i kontakt med klinikk i København og spurt om de er villig til å hjelpe meg med IFV/prøverør til tross for dette. (Er cand.ed + arbeider i PPT/er ressurssterk stort sett). Det ville de. De hadde også egnet sæddonor klar. Har så kontaktet en gynekolog (spesialist/overlege) med egen praksis, som også jobber på det aktuelle sykehuset mitt for å høre om han er villig til å hjelpe meg. Det ville han:) Klinikken i Danmark har anbefalt Gonal-F og så Orgalutran. (Har alltid hatt regelmessig mens/ingen kjente problemer). Jeg har forstått det som gynekologen er kjent med disse medikamentene og kan hjelpe meg i gang, før jeg setter sprøytene selv. Han vil sjekke livmor og eggstokker med ultralyd. + ta blodprøver i forhold til røde hunder, hepatitt, hiv m.m først. Han hadde imidlertid ikke så stor erfaring med bipolaritet/lithium. Jeg har en psykiater som er medisinsk ansvarlig, men ønsker ikke involvere henne/sykehuset i prosessen før gynekologen+klinikken gir klarsignal. Har time hos gynekologen 4. november 2009. Jeg har kun funnet to korte artikler som omhandler Lithium når man planlegger å bli gravid. Jeg har forstått det som man bør foreta en prøveseeponering over tre uker for å se hvordan man reagerer. Jeg vil jo helst unngå Lithium under graviditet. Har forstått det som at de er mindre farlig å ta SSRI hvis dte er behov for det. Har dere konkrete råd eller tips til nettsteder jeg kan lese om problemstillingen med å tilrettelegge for seponering i forbindelse med prøverør? Bør man f.eks. la være å ta Lithium 6 dager før inseminasjon? Jeg har tenkt å betale for tre forsøk, siden jeg ikke tør håpe på at det skulle klaffe første gangen. Synes du/dere jeg bør vente/bruke Lithium en periode mellom hvert forsøk? Er spent på svar. På forhånd tusen takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334317-litium-og-ifvpr%C3%B8ver%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.