Gå til innhold

Schizofreni

Anbefalte innlegg

Min far er apatisk, likegyldig, lat og sta. Maten serveres til han, aldri rydder opp etter seg. Bryr seg ikke om sitt utseende,sover lenge, sur og grettent vesen, irritabel og aggressiv, lite pratsom. Han er overbevist over at han har et annet fornavn en det han i virkeligheten har. Har konsentrasjonsvansker, dårlig hastighet med å fordøye ny informasjon, dårlig problemløser og planlegger, feil bedømmer realitetssituasjoner, lyver, begår lovbrudd, dikter opp uvirkelige historier, drar galne slutninger. Aksepterer ikke konsekvensen av sine handlinger og beskylder andre for alt galt han har gjordt. Nar man konfronterer han med alt galt han har gjordt så stikker han fra ansvaret og gidder ikke prate om det. Lager kaos i sine og sine naermestes finanser. Han har storhets vrangforestillinger, ingen utdannelse men best i alt, kritiserer andre. Går mot strømmen i samfunnet, har upassende reaksjonsmønster i forhold til aktuell situasjon. Tar jeg feil når jeg mistenker at dette er schizofreni. Jeg trenger et aerlig svar slik at min familie kan roe seg, fordi han vil ikke innse at han er syk og trenger behandling men går rundt og lager stadig større kaos for seg selv og sine omgivelser. PS. Viktig: Min mor kan bekrefte at han har oppført seg slik allerede som 20-åring, og kommenterte at han ikke var som alle andre. På forhånd takk for svaret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334345-schizofreni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest septicSchizo

haha, den lista der ble jeg svar skyldig ut i ja.

OnTopic til trådstarter..

Det er godt mulig din far er schizofren, jeg kjenner igjenn mange av de inledende karakteristikkene av din far hos meg selv. Han må ha fungert relativt godt da, dersom han har klart å holde seg unna psykiatrien så lenge. Om han ikke er schizofren, er han nok minst schizotyp (en slags personlighetsforstyrrelse som er en slags mildere schizofreni). Men jeg understreker att dette bare er gjettning. Du får sikkert profesjonelt svar senere.

Det hadde sikkert vært gunstig for din far med antipsykotisk medisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334345-schizofreni/#findComment-2804542
Del på andre sider

haha, den lista der ble jeg svar skyldig ut i ja.

OnTopic til trådstarter..

Det er godt mulig din far er schizofren, jeg kjenner igjenn mange av de inledende karakteristikkene av din far hos meg selv. Han må ha fungert relativt godt da, dersom han har klart å holde seg unna psykiatrien så lenge. Om han ikke er schizofren, er han nok minst schizotyp (en slags personlighetsforstyrrelse som er en slags mildere schizofreni). Men jeg understreker att dette bare er gjettning. Du får sikkert profesjonelt svar senere.

Det hadde sikkert vært gunstig for din far med antipsykotisk medisin.

Takk for din kommentar, det hjelper spesielt min ektefelle for å bekrefte sin mistanke. Han har jobbet offshore og var mer hjemme enn ute.

Hjemme brukte han tid til se tv og lese aviser hele dagene.

Vi vil skaffe han hjelpeverge, men han vil ikke ha noe kontakt med spesialist.

Men uten verge er han utsatt for all formue tap, han bryr seg ikke om materialistiske ting, da er han alltid lurt av andre.

Har du selv diagnose, hvilken type schizofreni?

Jeg vil takke for alle innlegg og inviterer til videre debatt om emnet, det kan hjelpe mange andre i samfunnet med å forstå hva schizofreni er og hjelpe å forbedre kvaliteten på livet både for den rammende og dens familier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334345-schizofreni/#findComment-2804585
Del på andre sider

Takk for din kommentar, det hjelper spesielt min ektefelle for å bekrefte sin mistanke. Han har jobbet offshore og var mer hjemme enn ute.

Hjemme brukte han tid til se tv og lese aviser hele dagene.

Vi vil skaffe han hjelpeverge, men han vil ikke ha noe kontakt med spesialist.

Men uten verge er han utsatt for all formue tap, han bryr seg ikke om materialistiske ting, da er han alltid lurt av andre.

Har du selv diagnose, hvilken type schizofreni?

Jeg vil takke for alle innlegg og inviterer til videre debatt om emnet, det kan hjelpe mange andre i samfunnet med å forstå hva schizofreni er og hjelpe å forbedre kvaliteten på livet både for den rammende og dens familier.

Det må være slitsomt å forholde seg til dette år etter år. Hvordan tenker dere at hjelpeverge vil kunne være til hjelp? Hvis han ikke hører på råd fra andre, så vil det vel neppe være nyttig med hjelpeverge?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334345-schizofreni/#findComment-2804647
Del på andre sider

Det må være slitsomt å forholde seg til dette år etter år. Hvordan tenker dere at hjelpeverge vil kunne være til hjelp? Hvis han ikke hører på råd fra andre, så vil det vel neppe være nyttig med hjelpeverge?

Hjelpeverge vil ta seg av hans gods slik at ingen overtar hans hus i grunnboken med feks fullmakter slik slekta har gjordt med hans mors hus mens hun var pa institusjon. Schizofrene er ikke klar over konsekvenser av sine handlinger. Mange av dem blir rammet av demens pga av sykdommen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334345-schizofreni/#findComment-2804675
Del på andre sider

Annonse

Hjelpeverge vil ta seg av hans gods slik at ingen overtar hans hus i grunnboken med feks fullmakter slik slekta har gjordt med hans mors hus mens hun var pa institusjon. Schizofrene er ikke klar over konsekvenser av sine handlinger. Mange av dem blir rammet av demens pga av sykdommen

Jeg skjønner behovet for at noen bidrar med å styre hans økonomi. Mitt poeng var at det er svært begrenset hva en hjelpeverge kan gjøre, da vedkommende jo fortsatt selv kan inngå bindende avtaler. Men dette har dere sikkert satt dere nøye inn i selv :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334345-schizofreni/#findComment-2804688
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg skjønner behovet for at noen bidrar med å styre hans økonomi. Mitt poeng var at det er svært begrenset hva en hjelpeverge kan gjøre, da vedkommende jo fortsatt selv kan inngå bindende avtaler. Men dette har dere sikkert satt dere nøye inn i selv :-)

Slik trodde jeg også at det var inntil i vår.

Overformynderiet kan gjøre vedtak slaik at personen selv ikke kan foreta store avgjørelser vedr sin økonomi uten at hjelpeverge tillater det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334345-schizofreni/#findComment-2804694
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...