Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kristiom

Hei, jeg vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver. I mitt første svangerskap fikk jeg hellp syndrom i uke 17 og ble forløst i uke 20. Da fikk jeg beskjed om at det var ca 25 % sjanse for å få det igjen i neste svangerskap. Det fikk jeg imidlertid ikke. Fikk en sønn for 2 år siden og gikk da på Albyl E fra 12. uke. Nå er jeg gravid igjen og lurer på en del ting: Bør jeg også denne gangen bruke albyl E? Har hørt begge deler nemlig. I tillegg har jeg hørt at sjansen for å få hellp øker med alder og antall fødte barn. Stemmer dette? Ei jordmor fortalte meg at sjansen for å få hellp avtok hvis man fikk flere barn med samme far, er det noe hold i det utsagnet? Stemmer det også at jeg vil ha større sjanse for å få svangerskapsdiabetes samt føde for tidlig? Jeg fikk hellp veldig tidlig, er det mange som får det så tidlig som jeg fikk?

Håper du kan opplyse meg litt!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33440-hellp-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er uvanlig å få HELLP så tidlig som uke 17. Risiko for HELLP er mindre i neste svangerskap, men større for den som tidligere har hatt det enn hos andre kvinner. Det skulle ikke være øket risiko for diabetes eller for tidlig fødsel hvis neste svangerskap forløper normalt. Snakk med gynekologen som tidligere har behandlet deg om det med albyl, men mon ikke det er lurt å bruke det igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33440-hellp-syndrom/#findComment-130202
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...