Gå til innhold

Overleve drukning

Anbefalte innlegg

Gjest Hannamon
Skrevet

Hvor mange minutter er det mulig å overleve under vann før en drukner?

Mener å ha lest en plass om en jente som ble reddet etter 13 minutter under vann og at de klarte å gjenopplive henne på sykehus. Stod ingenting om hun fikk varige hodeskader etter dette, men antar jo det.

Fikk allikevel høre av kompis at dette ikke skal være mulig. At det er umulig å overleve etter 7 min under vann.

Noen som vet?

Skrevet

Dette kommer visstnok an på mye. Bl.a. er det veldig vesentlig om vannet er kaldt. (Hjernen klarer seg bedre i kaldt vann av en eller annen grunn)

Jeg har hørt at folk har overlevd mye lenger enn 13 minutter, men finner ingen dokumentasjon på det.

Skrevet

Dette kommer visstnok an på mye. Bl.a. er det veldig vesentlig om vannet er kaldt. (Hjernen klarer seg bedre i kaldt vann av en eller annen grunn)

Jeg har hørt at folk har overlevd mye lenger enn 13 minutter, men finner ingen dokumentasjon på det.

Det er vel en regel med nedkjølte personer som ikke puster at man sier ikke at de er døde før de er varmet opp - og fortsatt ikke puster...

Skrevet

Det er vel en regel med nedkjølte personer som ikke puster at man sier ikke at de er døde før de er varmet opp - og fortsatt ikke puster...

Dersom en person ligger under vann. Hjertet har stoppet og de ikke puster. Da kan vi vel ikke si noe annet enn at personen er død?

Ikke puls, ikke pust = død.

Skrevet

Dersom en person ligger under vann. Hjertet har stoppet og de ikke puster. Da kan vi vel ikke si noe annet enn at personen er død?

Ikke puls, ikke pust = død.

Sitat fra: http://home.online.no/~kneshei/hypotermi.htm

"Kald person er ikke død før han er varmet opp og erklært død"

Skrevet

Men de som er beskrevet her har både puls og pust.

Det er mulig,- men jeg mener jeg har hørt på kurs at nedkjølte personer uten pust og puls ikke skal erklæres død før vedkommende er oppvarmet.

Bevisstløs person uten pust og puls

Tilkall hjelp

Fjern klær fra brystkassen

Start hjerte-lunge-redning

Frie luftveier, deretter 5 innblåsninger

Hjertemassasje dersom personen ikke reagerer på innblåsningene

Fortsett med 30 trykk mot brystet, 2 innblåsninger osv.

Personer har overlevd uten hjerneskade etter hjertestopp på over en time pga at nedkjøling beskytter mot hjerneskade

Skrevet

Det er mulig,- men jeg mener jeg har hørt på kurs at nedkjølte personer uten pust og puls ikke skal erklæres død før vedkommende er oppvarmet.

Bevisstløs person uten pust og puls

Tilkall hjelp

Fjern klær fra brystkassen

Start hjerte-lunge-redning

Frie luftveier, deretter 5 innblåsninger

Hjertemassasje dersom personen ikke reagerer på innblåsningene

Fortsett med 30 trykk mot brystet, 2 innblåsninger osv.

Personer har overlevd uten hjerneskade etter hjertestopp på over en time pga at nedkjøling beskytter mot hjerneskade

Gjennoppliving fungerer jo. Så derfor skal man jo prøve å gjennopplive. Det betyr ikke at disse personene ikke har vært døde.

(Ojda, det høres jo ut som om de står opp fra de døde *ler*)

Så man skal absolutt ikke gi opp. Der er vi VELDIG enige:-) Hadde folk gitt opp de som har vært lenge i vann, så hadde jo ingen blitt gjennopplivet.

Dessuten skal det være veldig vanskelig å kjenne når noen har lite pust/dårlig puls.

Gjest Durumhvete
Skrevet

Jeg har hørt at man kan overleve opptil en måned om vannet er veldig kaldt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...