Gå til innhold

Barn med allergi og atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Gjest Veronica1

Jeg har en datter på tre år som er veldig plaget med allergi og atopisk eksem. Det er masse matallergi,egg,hvetemel,melk,soya er noe av det,ulike typer gress,bjørk, pollen og hund og katt. Har hatt noen alvorlige allergiske reaksjoner,sist var for en måned siden. Da var så å si hele kroppen fullt med utslett,dem fleste så ut som store myggstikkbitt,dem største var ca 10 cm. Nå er det slik at barnets far er begynt å røyke,hans kjæreste er røyker,å dem røyker når hun bare e ca 10 meter unna. Dem sier til henne at hun skal gå bort for dem ska røyke.Hva har dette å si for hennes helse,at det er røyk i klær,hud hår osv. på dem når dem e borti henne og koser etter at dem har røkt? Når han har hentet henne har det luktet så utruli sterk røyk av han. Er utrulig bekymret for lillejenta mi,og det at hun senere kankskje utvikler astma. Jeg mener at det ikke er bra for henne,men han sier det motsatte. Håper på snarlig svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334518-barn-med-allergi-og-atopisk-eksem/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Man har kunnskaper nok idag til å kunne si at alle barn bør ha rett til vokse opp i et innemiljø fritt for røyk . For barn med allergi og atopisk eksem må man kunn anta at det foreligger ekstra risiko for astmautvikling og jeg har er helt enig med deg i at det er sterk grunn til å anbefale et røykfritt innemijjø. Det er mange idag som ser på det som en betydelig grad av omsorggssvikt å utsette barn for et innemiljø med tobakksrøyk. Det er ikke rart du er bekymret når barnets far og hans nye partner oppfører seg på en slik måte. Dessverre vil en "innblanding" fra din side i deres "privatliv" gjerne medføre et enda høyere konfliktnivå og kanskje gjøre enda verre for deg og din datter. Jeg tror det beste du kan gjøre er å ta opp dette med en familierådgiver der du bor og be om at dette blir gjenstand for et møte der man kan informere og forsøke å komme til enighet om hvordan forholdene kan tilrettelegges . Dersom faren ikke forstår eller ønsker å forstå hva som er til barnets beste, og er villig til å ta hensyn til dette, vil det kunne resultere i at hans omsorgsrett for banet innskrenkes. Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...