Gå til innhold

09.09.09

Gjest det holder kanskje med én gang?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Nå ble det faktisk nedlagt en enorm mengde årsverk over hele verden, for å unngå at ting stanset opp ved tusenårsskiftet. Det gikk ikke av seg selv. Men det er klart at den minoriteten som fryktet at det skulle bli mørkt, kaldt og stille, overdrev noe veldig.

Datakonsulentene hadde derfor gode tider på slutten av 1990-tallet. Og man fikk gjort en masse vedlikehold på systemer - fordi pengene satt løsere enn ellers hvis man påsto at prosjektet var nødvendig for å klare år 2000.

Jeg synes det er ganske morsomt å ha vært med på den perioden.

Begge de største guttene mine jobbet i databransjen ved årtusenskiftet, og de hevdet med høy røst at hele problemstillingen var høyest overdrevet, og de fikk jo rett.

Skrevet

''Men det er klart at den minoriteten som fryktet at det skulle bli mørkt, kaldt og stille, overdrev noe veldig.''

Ja, man hørte sågar om noen (i USA, såklart) som hadde isolert nærmest i en slags bunkers med mat og forsyning for ett år...;-)

Selv tenkte jeg at det nok helst ville gå bra, men tenkte at jeg hvis jeg våkner opp 1. januar uten vann i krana, vil jeg ergre meg grønn for at jeg ikke tappet opp et par liter før midnatt;-)

Så vi fylte vel to 1,5 liters flasker med vann, tror jeg, og kjøpte inn et par sekker med ved (bruker vanligvis ikke vedfyring).

Dette ut fra tankegangen "better safe than sorry";-)

''Ja, man hørte sågar om noen (i USA, såklart) som hadde isolert nærmest i en slags bunkers med mat og forsyning for ett år...;-)''

De bor der fortsatt! Såkalte "Survivalists" bor langt oppi fjellene, helt utmeldt av samfunnet for å forberede seg på sivilisasjonens undergang. De skyter på alt som nærmer seg. Gæ'rne folk.

Skrevet

Begge de største guttene mine jobbet i databransjen ved årtusenskiftet, og de hevdet med høy røst at hele problemstillingen var høyest overdrevet, og de fikk jo rett.

Ja, følgene hadde nok blitt atskillig mindre dramatiske enn de verste pessimistene påsto.

Men at mange systemer hadde feilet hvis ingenting var blitt gjort, DET er helt sant. Imidlertid hadde det jo fått først og fremst bedriftsøkonomiske konsekvenser. Det plager jo ikke den enkelte borger så veldig mye at f.eks. diverse faktureringssystemer bryter sammen, man plages bare av den ene feilaktige regningen man selv mottar.

Dessuten var det ikke akkurat en plutselig, uventet hendelse. Banker og andre med systemer svært mange av oss er mer avhengige av til daglig enn vi selv vet, sikret seg i god tid. Man visste jo svært godt hva som kom til å skje, og når.

Skrevet

''Men det er klart at den minoriteten som fryktet at det skulle bli mørkt, kaldt og stille, overdrev noe veldig.''

Ja, man hørte sågar om noen (i USA, såklart) som hadde isolert nærmest i en slags bunkers med mat og forsyning for ett år...;-)

Selv tenkte jeg at det nok helst ville gå bra, men tenkte at jeg hvis jeg våkner opp 1. januar uten vann i krana, vil jeg ergre meg grønn for at jeg ikke tappet opp et par liter før midnatt;-)

Så vi fylte vel to 1,5 liters flasker med vann, tror jeg, og kjøpte inn et par sekker med ved (bruker vanligvis ikke vedfyring).

Dette ut fra tankegangen "better safe than sorry";-)

Hjemme hos oss var vi to som hadde jobbet (litt) med saken i hver vår bedrift. Mannen min er i elforsyningsbransjen, og den har vesentlig betydning for nordmenn om vinteren. Husker du hvor kaldt det var den nyttårsaftenen?

Vi var absolutt ikke engstelige, men jeg husker vi var veldig fornøyde da vi hørte i radioen i kveldingen at Japan hadde passert og alt så ut til å ha gått greit.

Skrevet

Y2K var en forkortelse for year two thousand (k = kilo = 1000), og ble benyttet når man snakket om det mulige scenariet som ville kunne skje når klokken rundet midnatt 1999/2000.

Hva trodde folk skulle skje?

Skrevet

Ja, tenk på det! Tiden går altfor fort.

Dengang var alle redde for at hele verden skulle "stoppe" opp, pga datavareprogrammer som ikke var programmert for år 2000.

Vi har da overlevd dette også, og alt har gått knirkefritt på datafronten, for ikke å si at det har gått fremover med stormskritt.

Hahaha, sånn var det ja. Verden ville i tilfelle stoppet opp på mange forskjellige tidspunkt.

Skrevet

Hva trodde folk skulle skje?

Frykten var først og fremst knyttet til dataprogrammer. Mange slike lever mye lenger enn det som var planlagt da de ble laget, og det er ikke så veldig lenge siden man tenkte på å spare (disk)plass o.l., når de ble utviklet. Eller man lager en liten prototype for å illustrere en idé, og så er den plutselig tatt ibruk og mange har gjort seg avhengige av den. I begge tilfeller var det (på 1980- og 1990-tallet) ikke uvanlig å bruke sekssifrede datofelt, for alt fra fødselsdato til faktureringsdato. Kanskje ble de brukt til regnestykker også, siden (det tosifrede) årstall bare vokste fra år til år kunne man jo lett f.eks. beregne en persons alder ved å trekke fødselsår fra dagens år.

Inntil den natten det plutselig står 00 i det feltet der verdiene alltid skulle vokse.

For noen systemer var det lett å forutse hva som ville skje, det ville bli noen spinngale regnestykker, ferdig med det. Men det ligger datoer mange steder en vanlig bruker / operatør ikke vet om. Kanskje brukes systemdatoen på serveren til et eller annet som aldri synes på en skjerm. Kanskje har både vannverket og strømleverandøren en rutine som sjekker om dagens datoe er gyldig når den skifter ved midnatt - og hvis systemet er fra 1987, er det høyst usikkert om 00 regnes som gyldig. Og hva har systemet fått beskjed om å gjøre da - skal det fortsatt levere, eller skal det bare stoppe? Han som skrev den programvaren, sluttet i 1991, og det er ingen her som kan COBOL lenger (ja, det fantes COBOL-systemer i 1999, spør en pensjonist hva det var). Utskriften veier 5 kilo og ligger i kjelleren, og hvem vet om den stemmer med virkeligheten.

Og hvis både sykehusene, vannverket, strømforsyningen, bankene og transportnæringen får disse problemene samtidig, og halvparten av bedriftene ikke har ordre- og faktureringssystemer som virker lenger - hvordan blir hverdagen da, egentlig?

De helt store tingene skjedde ikke. Men det var fordi man heldigvis visste nøyaktig hva som ville inntreffe og når. Datoendringer lar seg simulere på forhånd, og man kan passe på at det ikke ligger noen i kuvøsen eller respiratoern under den testen.

Vi er mange som var med på å skrive 2000 i datofelt for ti år siden :-)

Skrevet

Frykten var først og fremst knyttet til dataprogrammer. Mange slike lever mye lenger enn det som var planlagt da de ble laget, og det er ikke så veldig lenge siden man tenkte på å spare (disk)plass o.l., når de ble utviklet. Eller man lager en liten prototype for å illustrere en idé, og så er den plutselig tatt ibruk og mange har gjort seg avhengige av den. I begge tilfeller var det (på 1980- og 1990-tallet) ikke uvanlig å bruke sekssifrede datofelt, for alt fra fødselsdato til faktureringsdato. Kanskje ble de brukt til regnestykker også, siden (det tosifrede) årstall bare vokste fra år til år kunne man jo lett f.eks. beregne en persons alder ved å trekke fødselsår fra dagens år.

Inntil den natten det plutselig står 00 i det feltet der verdiene alltid skulle vokse.

For noen systemer var det lett å forutse hva som ville skje, det ville bli noen spinngale regnestykker, ferdig med det. Men det ligger datoer mange steder en vanlig bruker / operatør ikke vet om. Kanskje brukes systemdatoen på serveren til et eller annet som aldri synes på en skjerm. Kanskje har både vannverket og strømleverandøren en rutine som sjekker om dagens datoe er gyldig når den skifter ved midnatt - og hvis systemet er fra 1987, er det høyst usikkert om 00 regnes som gyldig. Og hva har systemet fått beskjed om å gjøre da - skal det fortsatt levere, eller skal det bare stoppe? Han som skrev den programvaren, sluttet i 1991, og det er ingen her som kan COBOL lenger (ja, det fantes COBOL-systemer i 1999, spør en pensjonist hva det var). Utskriften veier 5 kilo og ligger i kjelleren, og hvem vet om den stemmer med virkeligheten.

Og hvis både sykehusene, vannverket, strømforsyningen, bankene og transportnæringen får disse problemene samtidig, og halvparten av bedriftene ikke har ordre- og faktureringssystemer som virker lenger - hvordan blir hverdagen da, egentlig?

De helt store tingene skjedde ikke. Men det var fordi man heldigvis visste nøyaktig hva som ville inntreffe og når. Datoendringer lar seg simulere på forhånd, og man kan passe på at det ikke ligger noen i kuvøsen eller respiratoern under den testen.

Wow, takk for infoen.

Skrevet

Hjemme hos oss var vi to som hadde jobbet (litt) med saken i hver vår bedrift. Mannen min er i elforsyningsbransjen, og den har vesentlig betydning for nordmenn om vinteren. Husker du hvor kaldt det var den nyttårsaftenen?

Vi var absolutt ikke engstelige, men jeg husker vi var veldig fornøyde da vi hørte i radioen i kveldingen at Japan hadde passert og alt så ut til å ha gått greit.

Ja, jeg husker hvor kaldt det var, og at jeg hadde liten unge med halsinfeksjon og høy feber...;-)

Og så husker jeg at vi skrudde på videokameraet like før midnatt for å filme oss der vi sto ute og skulle skyte opp raketter (junior sov inne), og at klokka på kameraet gikk litt feil slik at den allerede viste 2000 - uten en eneste bug! :-)

Skrevet

''Ja, man hørte sågar om noen (i USA, såklart) som hadde isolert nærmest i en slags bunkers med mat og forsyning for ett år...;-)''

De bor der fortsatt! Såkalte "Survivalists" bor langt oppi fjellene, helt utmeldt av samfunnet for å forberede seg på sivilisasjonens undergang. De skyter på alt som nærmer seg. Gæ'rne folk.

Ja, det er virkelig landet for mange rare grupperinger, som bl a dem som tror at strekkodene på varer er en konspirasjon for at FN skal overta verdensherredømmet....

Skrevet

Wow, takk for infoen.

Bare hyggelig å kunne informere ungdommen om hvilke prøvelser vi gjennomgikk :-))

Jeg sier til junior at hvis han blir en veldig gammel mann, kommer kanskje fødselsåret hans (1999) til å bli en kuriositet. Jeg får ikke oppleve det, men kanskje vil de som lever lengst med fødselsår som starter med 19, en gang bli lett problematiske for et eller annet som da har tatt over for dagens databaser...

Skrevet

Bare hyggelig å kunne informere ungdommen om hvilke prøvelser vi gjennomgikk :-))

Jeg sier til junior at hvis han blir en veldig gammel mann, kommer kanskje fødselsåret hans (1999) til å bli en kuriositet. Jeg får ikke oppleve det, men kanskje vil de som lever lengst med fødselsår som starter med 19, en gang bli lett problematiske for et eller annet som da har tatt over for dagens databaser...

Ja, man har jo for noen år siden hørt om folk født på 1800-tallet som fikk innkalling til skola det året de fylte 106 eller 107 år :-)

Jeg husker selv fra min barndom hvor rart det var å tenke på at farfar var født på 1800-tallet, så våre barn kan nok få barnebarn eller oldebarn som tenker slik om noen år.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, ett av programmene mine greidde ikke overgangen fra 31.12.99 til 01.01.00.

Jeg måtte kjøpe ny programvare rett og slett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...