Gå til innhold

Å snu trenden/tragedien

Gjest Er det lov å være stolt av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mormor visste ikke hvordan hun skulle være mor (hun hadde ingen mor selv, og vokste opp på barnehjem)

Min mor vet ikke hvordan hun skal være mor (blitt psykisk skadet av sin mor)

Jeg er psykisk skadet av min mor, men helt ærlig tror jeg at jeg vet hvordan jeg skal være mor. (Har blant annet utdannelse og er mer "opplyst" enn dem. Har gått årevis i terapi, har også fått gode skussmål fra lærere og barnevern på at jeg gjør en god jobb som mor. Også fra venninner som kjenner meg godt og ser meg mye.).

Håper jeg klarer å snu den negative trenden/forbannelsen i min familie, slik at mine barn en gang blir gode mødre. Det tror jeg faktisk. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner en slik mor og hun er en flott mamma :)

Hun har vært så utrolig bevisst på å bryte den dårlige trenden og hun har også klart det :) Problemet for slike mennesker kan være at de sliter seg ut fordi de lett skylder på egen bakgrunn dersom de kjenner at de gjør feil i barneoppdragelsen. Det er menneskelig å gjøre feil og jeg tror ingen foreldre er "perfekte".

Jeg vet godt at det å kjefte på ungene ikke er bra, men når jeg er sliten kan jeg ta meg selv i å gjøre akkurat det. Etterpå kan jeg be ungene om unnskyldning og jeg vet at de ikke tar skade av et og annet tankeløst utbrudd fra min side ;) Min mor gjorde det samme og det gikk jo bra med meg også ;) Den tankerekken er selvsagt vanskeligere å følge for voksne som forsøker å oppdra sine barn helt annerledes enn de selv er oppdratt...

Du blir sikkert en god mamma fordi du er bevisst på hvordan du ønsker å være :)

Skrevet

Visst har jeg fremdeles mitt å streve med, men jeg lar det ikke gå utover barna eller andre.

Av og til tar jeg ut frustrasjon, sinne, osv her inne, både ved å skrive om det i egne innlegg og å svare folk stygt...

Det siste er selvsagt ikke bra, og jeg ønsker å slutte med det. Det er liksom bare det at jeg her inne er anonym. I RL er jeg egentlig en forsiktig, unnvikende person. På nett er jeg tøffere og kan til og med være veldig ufin. Vet ikke hvorfor jeg er sånn. Det er kanskje en måte å kvitte seg med gruff som jeg ikke får gjort i RL. Men som sagt ønsker jeg å slutte med det,

og jeg tror jeg har klart meg bra i det siste her inne. :-)

Gjest Er det lov...
Skrevet

Jeg kjenner en slik mor og hun er en flott mamma :)

Hun har vært så utrolig bevisst på å bryte den dårlige trenden og hun har også klart det :) Problemet for slike mennesker kan være at de sliter seg ut fordi de lett skylder på egen bakgrunn dersom de kjenner at de gjør feil i barneoppdragelsen. Det er menneskelig å gjøre feil og jeg tror ingen foreldre er "perfekte".

Jeg vet godt at det å kjefte på ungene ikke er bra, men når jeg er sliten kan jeg ta meg selv i å gjøre akkurat det. Etterpå kan jeg be ungene om unnskyldning og jeg vet at de ikke tar skade av et og annet tankeløst utbrudd fra min side ;) Min mor gjorde det samme og det gikk jo bra med meg også ;) Den tankerekken er selvsagt vanskeligere å følge for voksne som forsøker å oppdra sine barn helt annerledes enn de selv er oppdratt...

Du blir sikkert en god mamma fordi du er bevisst på hvordan du ønsker å være :)

Ja, tror du har et poeng der. Når en er seg bevisst hvordan en vil være og oppføre seg, har en større sjanser for å lykkes.

Gjest min brors søster
Skrevet

Du har absolutt lov til å være stolt!

Det å være bevisst om egen situasjon er første betingelsen for å kunne bryte kjeden. (datter til sin mor, til sin mor, til sin mor etc)

Selv har jeg en bror som er fast bestemt på å bryte den negative "kjeden" han har arvet fra sin far, farfar... osv...

Skrevet

Ja, tror du har et poeng der. Når en er seg bevisst hvordan en vil være og oppføre seg, har en større sjanser for å lykkes.

Det er jeg sikker på, ja :)

Gjest Er det lov å være stolt..
Skrevet

Du har absolutt lov til å være stolt!

Det å være bevisst om egen situasjon er første betingelsen for å kunne bryte kjeden. (datter til sin mor, til sin mor, til sin mor etc)

Selv har jeg en bror som er fast bestemt på å bryte den negative "kjeden" han har arvet fra sin far, farfar... osv...

Så bra! :-) *Ønsker ham lykke til!* Får håpe han greier det!

Skrevet

Så flott at du kjenner deg kompetent som mor. Bare det å føle at man mestrer noe, kan jo føre til at man opplever glede og dermed påvirker barna positivt. Ta til deg de erfaringene du har gjort deg og bruk dem som du skriver. Tilbakmeldingene du får er jo også gode. Tro på dem.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...