Gå til innhold

Dr Dahls forsøk på å smake sin egen medisin

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Enig i det du sier. Kliniske tester er ikke å stole på, men myndighetene lar seg lure. I kliniske tester er det mange som trekker seg fordi bivirkningene er for store. Det oppgir ikke legemiddelprodusentene når resultatet fremlegges.

"I kliniske tester er det mange som trekker seg fordi bivirkningene er for store. Det oppgir ikke legemiddelprodusentene når resultatet fremlegges."

S: Dette er feil.

De som ønske rå sjekke det, kan søke vitenskapelige studier på PubMed eller Google Scholar. Der vil en se både frafall og grunnen til frafall. Da må en lese hele artikkelen og ikke bare sammendraget (abstract).

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

"I kliniske tester er det mange som trekker seg fordi bivirkningene er for store. Det oppgir ikke legemiddelprodusentene når resultatet fremlegges."

S: Dette er feil.

De som ønske rå sjekke det, kan søke vitenskapelige studier på PubMed eller Google Scholar. Der vil en se både frafall og grunnen til frafall. Da må en lese hele artikkelen og ikke bare sammendraget (abstract).

_Alle_ medisiner har sine bivirkninger:( Så jeg skjønner ikke helt hva folk klager på?

En må jo selv i samråd med lege/psykiatriker finne ut hva som fungerer best, og hva som gir minst bivirkninger. Har selv en fantastisk lege, og vi har prøvd og feilet mange ganger, men jeg kan jo ikke legge skylden på han? En som bare vil hjelpe meg!

Så hva er alt dette bråket virkelig om?

Gjest Har ikke noe nick i denne tråden enda

_Alle_ medisiner har sine bivirkninger:( Så jeg skjønner ikke helt hva folk klager på?

En må jo selv i samråd med lege/psykiatriker finne ut hva som fungerer best, og hva som gir minst bivirkninger. Har selv en fantastisk lege, og vi har prøvd og feilet mange ganger, men jeg kan jo ikke legge skylden på han? En som bare vil hjelpe meg!

Så hva er alt dette bråket virkelig om?

psykiater :)

Men for å svar på spørsmålet ditt: Jg kjnner en fyr som ble tvangsmedisinert, og han lagde masse bråk om medisiner. Dersom man har blitt tvangsmedisinert kan man jo i en viss grad forstå det, så kanskje det er noe slikt her også?

hidi, the scorpion

psykiater :)

Men for å svar på spørsmålet ditt: Jg kjnner en fyr som ble tvangsmedisinert, og han lagde masse bråk om medisiner. Dersom man har blitt tvangsmedisinert kan man jo i en viss grad forstå det, så kanskje det er noe slikt her også?

Aner ikke!

Hvordan vet du da at ingen av de somatiske medisinene virker på hjernen også?

Men det er ikke formålet. Har man en somatisk sykdom og man ellers er frisk i hodet plages man ikke så mye av bivirkninger. Hvis man derimot tar en medsin som skal fikse hodet er formålet å bli så normal som mulig. Man har ikke den somatiske virkningen som betyr mest. Alt er rettet mot hodet, og da er bivirkningene verre å oppleve siden man er psykisk syk.

Annonse

''Mener du at legemiddelindustrien og myndighetene med vilje lager medisiner med bivirkninger? Hvofor skulle de i såfall gjøre det? Hva synes du de heller skal gjøre, slutte å lage medisiner?''

Det finnes tusenvis, muligens millioner av utmerkede substanser som konsekvent blir forkastet pga faktorer som økonomi og ikke minst, politikk. Den politiske faktoren går ut på at en substans for all del ikke må gi den minste fornemmelse av noen form for rusfølelse. Substansen må heller ikke være vanedannende (fortell det til en pasient som har opplevd abstinensreaksjonene etter SSRI-bruk, forresten...)

Og du tror de millionene av substanser er uten bivirkninger?

Gjest smak din egen medisin

Og du tror de millionene av substanser er uten bivirkninger?

''Og du tror de millionene av substanser er uten bivirkninger?''

Nei (og forøvrig trenger ikke bivirkninger være verken spesielt plagsomme, skadelige, torturerende eller traumatiserende). Poenget mitt er at overlegne substanser eksisterer _allerede_. De er bare ikke allment tilgjengelige.

Gjest Hinkel Pinkel

''Hva har Nils Håvard Dahl gjort deg?''

Har jeg antydet at han har gjort meg noe?

Men... siden du spør... han er en psykiater og en representant for farmaindustrien, noe som i begge tilfeller betyr at en del av jobben hans består av å fortelle løgner (f.eks. for å overtale "vanskelige" pasienter til å ta legegiften han tilbyr).

Jaja, jeg kan garantere deg en ting - slik du herjer på her inne, så er du den beste reklamen for å TA medisinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...