Gå til innhold

Brukersvar vs NHDsvar

Gjest Hm.... Jeg undres!

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Jeg skal rette alle spørsmål direkte til fagpersonen og ikke bry meg om svar fra andre ufaglærte synsere:-)

Det må du gjerne gjøre;)

Selv stoler jeg mange ganger på ufaglærte, om de har nok erfaring!

En som har mekket biler siden 10-års alderen, da overlater jeg gjerne bilen min til han. Eller venninna mi, som er himla god med saksa, men hun fullførte ikke utdanningen sin, hun får klippe meg!

Vil tro det gjelder syke/psykisk syke òg, de fleste vet hva de snakker om! Men objektivitet får man kun hos fagfolk!

Fortsetter under...

Gjest Hm! Jeg må undres....!

Det må du gjerne gjøre;)

Selv stoler jeg mange ganger på ufaglærte, om de har nok erfaring!

En som har mekket biler siden 10-års alderen, da overlater jeg gjerne bilen min til han. Eller venninna mi, som er himla god med saksa, men hun fullførte ikke utdanningen sin, hun får klippe meg!

Vil tro det gjelder syke/psykisk syke òg, de fleste vet hva de snakker om! Men objektivitet får man kun hos fagfolk!

:-)

Gjest trist jente

Rørleggerarbeid er veldig kurrant. Man kan ikke si at psykiaterens jobb er det samme.

En psykiater skal ha god fagkunnskap, og kunne gi objektive råd.

Jeg synes imidlertid det er personen det kommer an på. I arbeid med mennesker er personlig egnethet utrolig viktig. Det er selvfølgelig viktig med kunnskap, men det er såvisst også menneskelighet!

Helsearbeidere med litt personlig baggasje (som de selvfølgelig må ha fått på avstand) er de beste jeg har møtt.

Når jeg ser på svar her, er jeg ikke hverken automatisk enig eller uenig med fagpersonen. Oftest tror jeg jeg lar meg berøre av brukersvar.

Gjest trist jente

Man trenger slett ikke å ha hatt et besøk i kjelleren selv, for å kunne veilede andre opp derfra.

Nei mente ikke man måtte det, men de jeg har truffet som har hatt det har vært flotte. Har møtt mange som ikke selv har opplevd noe personlig men likevel hatt fantastisk empati og evne til å hjelpe. Livserfraring er ikke å forakte.

Jeg mente vel kanskje mest at det går veldig mye på person- selv om du har psykiaterutdannelse behøver du ikke være den beste til å hjelpe. Men flotte psykiatere finnes absolutt det også!

Annonse

Gjest Hm! Jeg undres....!

En psykiater skal ha god fagkunnskap, og kunne gi objektive råd.

Jeg synes imidlertid det er personen det kommer an på. I arbeid med mennesker er personlig egnethet utrolig viktig. Det er selvfølgelig viktig med kunnskap, men det er såvisst også menneskelighet!

Helsearbeidere med litt personlig baggasje (som de selvfølgelig må ha fått på avstand) er de beste jeg har møtt.

Når jeg ser på svar her, er jeg ikke hverken automatisk enig eller uenig med fagpersonen. Oftest tror jeg jeg lar meg berøre av brukersvar.

Hei trist jente! Fint svar fra deg! Jeg er forundret over fagpersonen som nærmest oppfordrer oss til å ikke verdsette brukersvar like høy? Jeg forstår ikke hvorfor forumet er lagt opp slik det er?

hidi, the scorpion

Nei mente ikke man måtte det, men de jeg har truffet som har hatt det har vært flotte. Har møtt mange som ikke selv har opplevd noe personlig men likevel hatt fantastisk empati og evne til å hjelpe. Livserfraring er ikke å forakte.

Jeg mente vel kanskje mest at det går veldig mye på person- selv om du har psykiaterutdannelse behøver du ikke være den beste til å hjelpe. Men flotte psykiatere finnes absolutt det også!

''Livserfraring er ikke å forakte.''

Ikke sant, livserfaring er det som lar oss gå videre, uansett likssom;))

Gjest himmelvide doser

Hei trist jente! Fint svar fra deg! Jeg er forundret over fagpersonen som nærmest oppfordrer oss til å ikke verdsette brukersvar like høy? Jeg forstår ikke hvorfor forumet er lagt opp slik det er?

Merkelig at du klarer å lese svaret hans slik. Han påpeker det innlysende. Faglig kompetanse fyller vektskåla.

Gjest Hm! Jeg undres....!

Det er klart man tillegger en fagpersons mening mer tyngde enn Hvermannsen, som man ikke aner hva driver med? Skjønner ikke at det er noe å gruble over.

Selvfølgelig! Men hvordan i alle dager gidder folk å engasjere seg dersom det de gir er av mindre betydning?

Annonse

Gjest ikke enten-eller

Selvfølgelig! Men hvordan i alle dager gidder folk å engasjere seg dersom det de gir er av mindre betydning?

Så lenge begge deler kan ha betydning, bør det vel ikke spille noen rolle at fagsvar ofte vektlegges hakket mer enn fra brukere. Det er ikke enten-eller.

Selvsagt bør NHD`s svar vektelgges sterkt, han er tross alt spesialist på psykiatri, det betyr ikke at andre som svarer ikke har peiling på livet og psykisk sykdom generelt. Jeg ville uten tvil fulgt rådet til NHD om det var meg det gjaldt, men jeg ville også tatt i betrakning erfaringen til andre som skrev. Det er lov å bruke hodet.

Jeg leste etterpå at jeg hadde formulert meg litt feil. Nhd har jo erfaringer fra sitt arbeid, men brukerne har mange selvopplevde erfaringer som de kan dele med oss andre som trenger hjelp og råd. Derfor trenger ikke andre brukere her å føle at det ikke er nødvendig med deres svar. For å få best mulig hjelp her på forumet så trenger vi begge.

Presis mine tanker også, vi trenger uten tvil begge deler. Det er jo det som gjør dette forumet så unikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...