Gå til innhold

Jobbe hardt for samlivet?

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger her inne lagt merke til at de som har vært gift lenge (over 10 år) gjerne legger til at de har jobbet hardt for samlivet. Omtrent som om man ikke kan få et samliv til å fungere uten å legge ned en veldig stor innsats.

Selv har jeg vært gift i over 20 år. Vi har ikke hatt noen konflikter, har ikke kranglet. Vi trives sammen og har det godt sammen.

Vi har hatt nok "ytre problemer", i form av alvorlige sykdommer, skader, dramatiske fødsler, dødsfall i nær familie, arbeidsløshet pga nedbemanning på jobb osv. Så vi har ikke bare levd på rosa skyer om noen skulle tro det. Men vi har aldri hatt problemer oss i mellom. Og jeg har aldri følt at jeg har gjort noe ekstra for å jobbe for forholdet. Det har liksom bare gått bra av seg selv. Vi respekterer og stoler på hverandre og står sammen i barneoppdragelsen.

Vi er vel ikke helt unike? Det er vel andre som har lignende erfaringer? Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334576-jobbe-hardt-for-samlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Jeg har vært gift i mer enn tre tiår og vi har hatt våre samlivskriser, 7 årskrisen er vel et velkjent faktum, og hos oss var det også en 14 årskrise.

Vi har jobbet oss gjennom krisene og løst problemene sammen, og samlivet er blitt mer harmonisk. Det er ikke slik at det har vært krise hele tiden, krisene har vart en stund, og vi har jobbet oss over kneikene.

Nå er bare alt idyll, vi kjenner hverandre meget godt, på både godt og vondt, og forventer ikke mer av hverandre enn vi er i stand til å gi.

Gjest Krutt-tønna!

Etter 13 års ekteskap har vi opplevd 1 "krise" som handler om oss to. Jeg følte ikke mer for han enn for en venn, og jeg ville ikke leve ekteskapelig med en venn.

Vi, dvs. mest jeg, vurderte skilsmisse, men vi ville ikke gå fra hverandre uten å finne ut hvorfor det hadde blitt slik. Det greide vi heldigvis å finne ut av, dermed kunne vi gjøre noen grep som gjorde at mine følelser også kom tilbake. Og det er jeg glad for.

Denne ene "krisen" ble nok utløst av det du kaller "ytre kriser", vår datter døde, svigermor ble alvorlig syk og døde etter et drøyt halvår, et søsken havnet i skikkelig uføre i sitt ekteskap +++. Mange ytre faktorer som slet veldig på oss, og som "spiste" opp meg.

Jeg er veldig glad for at vi greide å finne ut av ting sammen, føler at det styrket oss veldig som par.

Men - når det er sagt, så har vi også våre krangler, da, vi kan være særdeles uenige og virkelig ta av. Ikke ofte, heldigvis, men når ting får bygge seg litt opp blir det ekplosjon av det. Jeg har temperament, men som gubben sier: Det har jeg også på andre områder. Tra-la-la-la-la. :-) Så det er ikke bare negativt å være litt kruttønne!

Gjest Et langt samliv

Iom at vi har bein i nesa og vet hva vi vil begge to, har det ikke vært kranglefritt hos oss, men heller ikke noen voldsomme krangler.

Konflikter har det altså vært innimellom, men vi har hatt et spennende samliv og et samliv som aldri har vært traust og kjedelig. Vi har opplevd utrolig mye sammen på 20 år.

Det blir nok oss to for alltid.

Jeg har vært gift i 21 år.Vi har ikke opplevd de store "krisene" men samlivet vårt er trått, vi lever i et salgs "arbeidsfellesskap", vi bor under samme tak og har felles barn ikke så mye utover det.

Vi har prøvd familierådgivning men det skled bare ut i sanden, mannen min var svært lite interessert. Han synes han har det greit, han har jo unger som er flinke på skolen og som ikke finner på noe galt, hva mer kan han da forlange?

Jeg har mer eller mindre gitt opp å få til en skikkelig prat om hvordan samlivet vårt er og hva vi gjør når ungene flytter ut om noen år. Sånn er det hos oss.

Etter 13 års ekteskap har vi opplevd 1 "krise" som handler om oss to. Jeg følte ikke mer for han enn for en venn, og jeg ville ikke leve ekteskapelig med en venn.

Vi, dvs. mest jeg, vurderte skilsmisse, men vi ville ikke gå fra hverandre uten å finne ut hvorfor det hadde blitt slik. Det greide vi heldigvis å finne ut av, dermed kunne vi gjøre noen grep som gjorde at mine følelser også kom tilbake. Og det er jeg glad for.

Denne ene "krisen" ble nok utløst av det du kaller "ytre kriser", vår datter døde, svigermor ble alvorlig syk og døde etter et drøyt halvår, et søsken havnet i skikkelig uføre i sitt ekteskap +++. Mange ytre faktorer som slet veldig på oss, og som "spiste" opp meg.

Jeg er veldig glad for at vi greide å finne ut av ting sammen, føler at det styrket oss veldig som par.

Men - når det er sagt, så har vi også våre krangler, da, vi kan være særdeles uenige og virkelig ta av. Ikke ofte, heldigvis, men når ting får bygge seg litt opp blir det ekplosjon av det. Jeg har temperament, men som gubben sier: Det har jeg også på andre områder. Tra-la-la-la-la. :-) Så det er ikke bare negativt å være litt kruttønne!

''Jeg har temperament, men som gubben sier: Det har jeg også på andre områder. Tra-la-la-la-la. :-) Så det er ikke bare negativt å være litt kruttønne!''

Herlig kommentar!

Annonse

Men hva menes med å jobbe for forholdet?

Enkelte opplever kriser. Ytre og indre. Disse kan slite på forholdet og det må kanskje jobbes ekstra for å finne tilbake til hverandre.

Så har mande forholdene hvor alt er bare fryd og gammen.Begge trives og begge er glade i hverandre slik som ektepar bør være... Jeg tror ikke at de har kommet så langt uten litt jobb. Men kanskje ikke samme type jobb som ekteparene med de store krisene opplever.

Kanskje disse lykkelige ekteparene er flinkere til å se hverandre hele tiden, prate sammen, respektere hverandre, ha det gøy og leke sammen osv. For enkelte kan dette se ut som dagligdagse ting, men for andre er det veldig fjerne sider.

Og da vi jeg si at de som er lykkelige gjør en jobb hele tiden... :-)

Men hva menes med å jobbe for forholdet?

Enkelte opplever kriser. Ytre og indre. Disse kan slite på forholdet og det må kanskje jobbes ekstra for å finne tilbake til hverandre.

Så har mande forholdene hvor alt er bare fryd og gammen.Begge trives og begge er glade i hverandre slik som ektepar bør være... Jeg tror ikke at de har kommet så langt uten litt jobb. Men kanskje ikke samme type jobb som ekteparene med de store krisene opplever.

Kanskje disse lykkelige ekteparene er flinkere til å se hverandre hele tiden, prate sammen, respektere hverandre, ha det gøy og leke sammen osv. For enkelte kan dette se ut som dagligdagse ting, men for andre er det veldig fjerne sider.

Og da vi jeg si at de som er lykkelige gjør en jobb hele tiden... :-)

''Kanskje disse lykkelige ekteparene er flinkere til å se hverandre hele tiden, prate sammen, respektere hverandre, ha det gøy og leke sammen osv. For enkelte kan dette se ut som dagligdagse ting, men for andre er det veldig fjerne sider.

Og da vi jeg si at de som er lykkelige gjør en jobb hele tiden... :-)''

I så fall jobber vi hele tiden. ;-)

Jeg vet ikke hva folk flest legger i å "jobbe med forholdet". Det skal jeg jammen spørre om neste gang jeg ser noen skrive det. Jeg har antatt at det har betydd å legge ned betydelig ekstra innsats, utover det daglige samlivet.

''Kanskje disse lykkelige ekteparene er flinkere til å se hverandre hele tiden, prate sammen, respektere hverandre, ha det gøy og leke sammen osv. For enkelte kan dette se ut som dagligdagse ting, men for andre er det veldig fjerne sider.

Og da vi jeg si at de som er lykkelige gjør en jobb hele tiden... :-)''

I så fall jobber vi hele tiden. ;-)

Jeg vet ikke hva folk flest legger i å "jobbe med forholdet". Det skal jeg jammen spørre om neste gang jeg ser noen skrive det. Jeg har antatt at det har betydd å legge ned betydelig ekstra innsats, utover det daglige samlivet.

Jeg tror man må jobbe hele tiden. Men jeg overså ordet "hardt" i overskriften din. For jeg har vel tro på at om man jobber litt hele tiden, så slipper man kanskje å jobbe hardt når det oppstår for eksempeø store ytre kriser. Har man et godt grunnlag, oppleves ikke en krise som en undergang.

Mine tanker om emnet hvertfall. :-)

Vi har vært sammen i 15 og gift i 10 år, og vi har absolutt jobbet for forholdet. Det vil si at vi aktivt har valgt å bli i forholdet selv om vi kanskje kunne tenkt oss ut. Heldigvis har ikke disse periodene kommet på samme tid hos oss :)

Jeg tror vi har vært gjennom det meste nå, og forholdet har fått en ro i seg som ikke var der tidligere.

Min kjære mormor sa en gang til meg at det viktigste i et forhold ikke var kjærligheten, men viljen til å få forholdet til å vare. Jeg tror så absolutt at hun hadde rett.

Det er fantastisk å høre at dere har hatt det godt alle de årene dere har vært sammen. Jeg tror nok ikke dere er unike, men jeg tror det er mange som må kjempe for å holde forholdet gående også. Også tror jeg det er mange som ikke kjemper - derav skilsmissestatisikken ;)

Kos dere videre sammen, Ulven og Ulvinnen :)

Vi har vært sammen i 15 og gift i 10 år, og vi har absolutt jobbet for forholdet. Det vil si at vi aktivt har valgt å bli i forholdet selv om vi kanskje kunne tenkt oss ut. Heldigvis har ikke disse periodene kommet på samme tid hos oss :)

Jeg tror vi har vært gjennom det meste nå, og forholdet har fått en ro i seg som ikke var der tidligere.

Min kjære mormor sa en gang til meg at det viktigste i et forhold ikke var kjærligheten, men viljen til å få forholdet til å vare. Jeg tror så absolutt at hun hadde rett.

Det er fantastisk å høre at dere har hatt det godt alle de årene dere har vært sammen. Jeg tror nok ikke dere er unike, men jeg tror det er mange som må kjempe for å holde forholdet gående også. Også tror jeg det er mange som ikke kjemper - derav skilsmissestatisikken ;)

Kos dere videre sammen, Ulven og Ulvinnen :)

''Kos dere videre sammen, Ulven og Ulvinnen :)''

Tusen takk, det skal vi!

Og takk for forklaring på hva du la i å jobbe for et forhold, nå ble jeg litt klokere.

Uttrykket "jobbe hardt med forholdet" har jeg heldigvis ennå ikke erfaring med.

Jeg tror imidlertid begge parter må ha fokus på at et forhold krever konstant tilsyn og pleie. Man må være romslig, og begge bør ha besluttet at man skal holde sammen og ikke gi opp ved tegn på motgang.

Voilà! ;=)

Annonse

Uttrykket "jobbe hardt med forholdet" har jeg heldigvis ennå ikke erfaring med.

Jeg tror imidlertid begge parter må ha fokus på at et forhold krever konstant tilsyn og pleie. Man må være romslig, og begge bør ha besluttet at man skal holde sammen og ikke gi opp ved tegn på motgang.

Voilà! ;=)

''[...]og begge bør ha besluttet at man skal holde sammen og ikke gi opp ved tegn på motgang.''

Kanskje det er det som er trylleformelen vår? Da vi giftet oss, avtalte vi at vi skulle være gift i 60 år. Og for hver ny bryllupsdag har vi nedtelling om hvor mange år vi har igjen ;)

Det at vi ikke skal skille oss har gitt oss en veldig trygghet overfor hverandre. Vi vet at den andre alltid vil være der å støtte og backe opp.

''[...]og begge bør ha besluttet at man skal holde sammen og ikke gi opp ved tegn på motgang.''

Kanskje det er det som er trylleformelen vår? Da vi giftet oss, avtalte vi at vi skulle være gift i 60 år. Og for hver ny bryllupsdag har vi nedtelling om hvor mange år vi har igjen ;)

Det at vi ikke skal skille oss har gitt oss en veldig trygghet overfor hverandre. Vi vet at den andre alltid vil være der å støtte og backe opp.

:)

Ja, jeg tror man må ha en sikkerhet på at forholdet skal vare, nesten uansett.

''Kos dere videre sammen, Ulven og Ulvinnen :)''

Tusen takk, det skal vi!

Og takk for forklaring på hva du la i å jobbe for et forhold, nå ble jeg litt klokere.

Det var også noen andre som forklarte godt syntes jeg... hvem var nå det da. Nei, orker ikke lese gjennom tråden en gang til...

Men hovedpoenget var det med å se og sette pris på hverandre. For min kjære og meg var saken at vi falt inn i en tralt der vi til en viss grad tok hverandre for gitt. Etter den siste krisen vi hadde, så har vi blitt veldig bevisst på dette, og tar ikke hverandre for gitt lenger. Vi har blitt flinke til å sende gode sms'er i løpet av dagen, til å gi komplimenter også for de hverdagslige tingene som skal gjøres og til å gi kjærtegn som ikke behøver å bli noe annet enn nettopp det.

Enden på visa er at hele forholdet er mye mer harmonisk, og at det faktisk er lettere å ta opp ting man ikke er fornøyd med på en skikkelig måte :)

Gjest det er jeg sikker på!

Jeg jobber for samlivet til min mann hver dag jeg. Vi har vært sammen i 26 år og aldri hatt noen store problemer oss imellom. Men vi arbeider sammen om ting som dukker opp og er flinke til å glede oss sammen og med barna våre i hverdagene. Finner på ting alle og tilbringer mye fritid som familie. Hvis ikke dette er en fulltidsjobb så vet ikke jeg. Hadde jeg trodd at samlivet ville seile på en rosa sky hele livet og ikke giddet å gjøre noe aktivt for ekteskapet hele tiden så hadde jeg vært skilt for lenge siden.

Jeg jobber for samlivet til min mann hver dag jeg. Vi har vært sammen i 26 år og aldri hatt noen store problemer oss imellom. Men vi arbeider sammen om ting som dukker opp og er flinke til å glede oss sammen og med barna våre i hverdagene. Finner på ting alle og tilbringer mye fritid som familie. Hvis ikke dette er en fulltidsjobb så vet ikke jeg. Hadde jeg trodd at samlivet ville seile på en rosa sky hele livet og ikke giddet å gjøre noe aktivt for ekteskapet hele tiden så hadde jeg vært skilt for lenge siden.

Det du ramser opp er da bare helt vanlige familieaktiviteter, normal hverdag. Det er vel ikke å arbeide hardt for samlivet? Når man er sammen fordi man trives sammen, så kaller ikke jeg det jobbing.

''Vi respekterer og stoler på hverandre og står sammen i barneoppdragelsen.''

Hos oss er alle de tingene mangelvare, og dermed blir det litt av en jobb å få forholde til å fungere. Mange kameler må svelges, gitt.

Skjønner jo at jeg har valgt "feil" mann, vi tenker svært sjeldent en lik tanke, og må oftes møtes på halvveien. Ser jo at ting hadde blitt anderledes med en mann med et menneskesyn mer likt mitt eget.

Jeg misunner deg det du skriver. Kunne mer en gjerne tenkt med et forhold som gikk på skinner. Men det forholdet inneholder nok de tingene som nevnt over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...