Gå til innhold

"Bedre enn sitt rykte" (artikkel om benzoer)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

9

• ink1365380698

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• signaturløs

3

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Går an å si unnskyld;)

Om det har berørt deg alvorlig at jeg åpenbart la inn et svar et hakk for langt ned, er det intet problem for meg å si unnskyld :-)

Jeg kan dog ikke love at jeg ikke kan gjøre en lignende feil igjen.

hidi, the scorpion

Om det har berørt deg alvorlig at jeg åpenbart la inn et svar et hakk for langt ned, er det intet problem for meg å si unnskyld :-)

Jeg kan dog ikke love at jeg ikke kan gjøre en lignende feil igjen.

Helt greit;)

Takker deg endog for dette;)

''Fare på ferde oppstår når eksempelvis diazepamdosen økes ut over 20-30 mg. pr. døgn, ''

Spør du meg er det fare på ferde leeenge før dette. Lett å synse om dette før en har prøvd å seponere fra disse dosene, eller vært avhengig og kjent hvordan systemet i kroppen faktisk fungerer da.

Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om når det er fare på ferde, jeg bare kopierte linken fordi enkelte ikke fikk den opp.

Utover det kan jeg bare si meg enig i at benzo er en god angstdemper, det vet jeg av erfaring. Jeg vet hva jeg selv velger i forhold til min angst. Daglig bruk av SSRI fungerte ikke, det gjør Vival ved behov.

Annonse

Det skal du være glad for. Vi snakker her om vival i høye doser. Hvis 5 mg vival er det samme som 12, 5 mg sobril, da kan du begynne å forestille deg hvorfor jeg reagerer på utsagnet og merket det. Hadde det nå enda vært sobril de snakket om, men det er det ikke.

Å slutte på langt lavere doser er også veldig tøft, hvis en er avhengig. Heldigvis er det mange som ikke blir det.

Hvor har du fått det fra at 5mg er 12,5 mg sobril. Jeg hadde brukt 5 mg valium i mange år da jeg prøvde 15 mg sobril, og ble helt utslått. greide nesten ikke prate. 7,5 mg sobril kunne jeg imidletid bruke. Fordelen med sobril er at den virker lenger. Valium har den fordelen at den virker raskere. Men uansett benzodiazepiner har hjulpet meg utrolig mye mot min somatiseringslidelse og angst. Hadde ikke klart meg uten, og tenker heller aldri på å slutte. Det er uskyldige bivirkningsmessig.

Og ikke mere avhengighetsdannende enn ssri, hvor jeg gikk gjennom hell for å bli kvitt. Har hatt senvirkninger etter slutt på cipralex med til og fra depresjoner og en vond angst innvendig. Ser ut til at dette er i ferd med å stabilisere seg nå. Bank i bordet. Sliter fortatt med angst, men depresjonene har jeg ikke hatt på flere mnd. Det er tre år siden jeg sluttet på ssri, fikk dem for min somariseringslidelse, og endte opp med panikkangst og depresjoner i tillegg. Depresjonene kom og gikk i over to og 1/2 år. 6 uker, en uke , fjorten dager, 2 dager. Alltid kraftig og med oppkast akkurat som under seponeringen av cipralex. Og på tross av 600mg aurorix. Men nå har jeg ikke hatt disse tilbakevendende depresjonene på flere mnd. Jeg er ikke i tvil om at cipralex var synderen. Ja til benzo for meg iallefall. Men jeg vet ssri har hjulpet mange, men også ødelagt for flere enn de vil har det til.

Gjest slik jeg ser det

Hvor har du fått det fra at 5mg er 12,5 mg sobril. Jeg hadde brukt 5 mg valium i mange år da jeg prøvde 15 mg sobril, og ble helt utslått. greide nesten ikke prate. 7,5 mg sobril kunne jeg imidletid bruke. Fordelen med sobril er at den virker lenger. Valium har den fordelen at den virker raskere. Men uansett benzodiazepiner har hjulpet meg utrolig mye mot min somatiseringslidelse og angst. Hadde ikke klart meg uten, og tenker heller aldri på å slutte. Det er uskyldige bivirkningsmessig.

Og ikke mere avhengighetsdannende enn ssri, hvor jeg gikk gjennom hell for å bli kvitt. Har hatt senvirkninger etter slutt på cipralex med til og fra depresjoner og en vond angst innvendig. Ser ut til at dette er i ferd med å stabilisere seg nå. Bank i bordet. Sliter fortatt med angst, men depresjonene har jeg ikke hatt på flere mnd. Det er tre år siden jeg sluttet på ssri, fikk dem for min somariseringslidelse, og endte opp med panikkangst og depresjoner i tillegg. Depresjonene kom og gikk i over to og 1/2 år. 6 uker, en uke , fjorten dager, 2 dager. Alltid kraftig og med oppkast akkurat som under seponeringen av cipralex. Og på tross av 600mg aurorix. Men nå har jeg ikke hatt disse tilbakevendende depresjonene på flere mnd. Jeg er ikke i tvil om at cipralex var synderen. Ja til benzo for meg iallefall. Men jeg vet ssri har hjulpet mange, men også ødelagt for flere enn de vil har det til.

Hvor har du fått det fra at 5mg er 12,5 mg sobril.

Dette har vært omtalt her mange ganger på forumet. Tror det stemmer ganske så bra. Man kan ikke rette seg etter din personlige erfaring av preparatene.

Hvor har du fått det fra at 5mg er 12,5 mg sobril.

Dette har vært omtalt her mange ganger på forumet. Tror det stemmer ganske så bra. Man kan ikke rette seg etter din personlige erfaring av preparatene.

tror virkningen av slike preparater enten det være seg benzo eller ssri er veldig individuell. jeg brukte 7,5 mg cipralex, sluttet på 1,25 og da var h. løs. Mange bruker 20 kanskje 30mg og tåler det. Har og prøvd xanor og rivotril som skal være ett hakk mere potenent enn valium, men har ikke den erfaringen selv??? så tror dette er meget individuellt.

Gjest trist jente

tror virkningen av slike preparater enten det være seg benzo eller ssri er veldig individuell. jeg brukte 7,5 mg cipralex, sluttet på 1,25 og da var h. løs. Mange bruker 20 kanskje 30mg og tåler det. Har og prøvd xanor og rivotril som skal være ett hakk mere potenent enn valium, men har ikke den erfaringen selv??? så tror dette er meget individuellt.

Ble nysgjerrig jeg og fant at veiledende ekvivalente doser i følge overlege EVA SKUDAL, Stiftelsen Bergensklinikkene er:

Alprazolam (Xanor) 0,5 mg =

Klonazepam (Rivotril) 0,5 mg =

Diazepam (Vival, Valium, Stesolid)10 mg =

Oxazepam (Sobril, Alopam) 20 mg =

Nitrazepam (Mogadon,Apodorm) 10 mg

Sikkert individuelle forskjeller her også som med all annen medisin.

Ble nysgjerrig jeg og fant at veiledende ekvivalente doser i følge overlege EVA SKUDAL, Stiftelsen Bergensklinikkene er:

Alprazolam (Xanor) 0,5 mg =

Klonazepam (Rivotril) 0,5 mg =

Diazepam (Vival, Valium, Stesolid)10 mg =

Oxazepam (Sobril, Alopam) 20 mg =

Nitrazepam (Mogadon,Apodorm) 10 mg

Sikkert individuelle forskjeller her også som med all annen medisin.

er det sånn å forstå at 10 mg valium er som 20 mg sobril? 5mg valium kan umulig tilsvare 20 mg sobril... da må jeg ha hatt en alergisk reaksjon.. dessuten er disse tabellene ikke helt like til enhver tid.. kanskje vanskelig å sammenligne på grunn av forsjellige virkningsstoffer

Nils Håvard Dahl, psykiater

er det sånn å forstå at 10 mg valium er som 20 mg sobril? 5mg valium kan umulig tilsvare 20 mg sobril... da må jeg ha hatt en alergisk reaksjon.. dessuten er disse tabellene ikke helt like til enhver tid.. kanskje vanskelig å sammenligne på grunn av forsjellige virkningsstoffer

Det er vanlig å bruke en faktor på 2,5 mellom Valium (diazepam og Sobril (oxazepam). Ingen kan dog påstå at en faktor på 2,0 slik et innlegg viste til fra Bergensklinikkne, er feil.

Det er vanlig å bruke en faktor på 2,5 mellom Valium (diazepam og Sobril (oxazepam). Ingen kan dog påstå at en faktor på 2,0 slik et innlegg viste til fra Bergensklinikkne, er feil.

fortår jeg deg rett at en kan gange vival 5 mg med 2,5 eller 2..?? og få den rette sammeligningen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...