Gå til innhold

NHD-Mangler jeg impulskontroll??

Gjest takknemlig for svar 12345

Anbefalte innlegg

Går i terapi hos psykiater og jobber bl.a med traumer etter en vanskelig barndom.

Jeg har i lengre tid kontaktet psykiateren min utenom timer særlig på mail og sms. Nå har han begynt å ikke svare meg...

Jeg har også hyppig kontakt med mennesker/"venner" og familie som ikke er bra for meg... Klarer ikke begrense kontakten.

Jeg har i det siste begynt å lurt på om jeg mangler impulskontroll?? Hva kan evt gjøres for å bygge opp det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334578-nhd-mangler-jeg-impulskontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Noen tanker i natten.

Du får begrense kontakten med behandler til selve timene, en behandler er ikke intr i å maile og ringes ned av en klient. Dårlig impulskontroll kanskje ja, kanskje også noe avhengighet, kanskje du er redd for å bli bedre, kanskje du liker omsorgen du får av din behandler, bare noen tanker, dette er umulig for oss å svare på etter et kort innlegg.

Gjest Noen tanker i natten.

Du får begrense kontakten med behandler til selve timene, en behandler er ikke intr i å maile og ringes ned av en klient. Dårlig impulskontroll kanskje ja, kanskje også noe avhengighet, kanskje du er redd for å bli bedre, kanskje du liker omsorgen du får av din behandler, bare noen tanker, dette er umulig for oss å svare på etter et kort innlegg.

Ps, det som kan gjøres for å forbedre, er å trekke pusten og vente. Vent, med å ta kontakt, finn på noe annet istedet, dyrk dine sunne interesser, skaff den en hobby, kom deg ut i naturen, tren, gå til venner som bryr seg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vanskelig å si sikkert når jeg ikke vet hvilken avtale du og behandleren har vedr kontakt utenfor terapitimen. Dette gjelder både form (brev, email, telefon, sms), hyppighet og tid på døgnet.

Hvis dere ikke har en slik avtale, skal dere ikke ha kontakt utenom timen. Jeg synes dog set er merkelig om behandleren ikke har tatt det opp med deg dersom det du gjør er utenfor avtalen.

Hva gjør en for å unngå umiddelbar behovstilfredsstillelse? Det er det samme enten slankeren har lyst på mat, eksrøykeren lengter etter en sigarett eller alkoholikeren gjerne bvil ta en øl.

Det aller viktigste er at en selv har tatt en klar bestemmelse/valg. "Dette gjør jeg ikke". Det kan gjøre det litt lettere å holde fast ved denne bestemmelsen om en har en strategi for avledning - gjøre noe annet.

Annonse

Det er vanskelig å si sikkert når jeg ikke vet hvilken avtale du og behandleren har vedr kontakt utenfor terapitimen. Dette gjelder både form (brev, email, telefon, sms), hyppighet og tid på døgnet.

Hvis dere ikke har en slik avtale, skal dere ikke ha kontakt utenom timen. Jeg synes dog set er merkelig om behandleren ikke har tatt det opp med deg dersom det du gjør er utenfor avtalen.

Hva gjør en for å unngå umiddelbar behovstilfredsstillelse? Det er det samme enten slankeren har lyst på mat, eksrøykeren lengter etter en sigarett eller alkoholikeren gjerne bvil ta en øl.

Det aller viktigste er at en selv har tatt en klar bestemmelse/valg. "Dette gjør jeg ikke". Det kan gjøre det litt lettere å holde fast ved denne bestemmelsen om en har en strategi for avledning - gjøre noe annet.

Vi hadde en muntelig avtale at jeg kunne sende mail og skrive sms etter behov, men tror kanskje psykiateren har fått nok :-(

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vi hadde en muntelig avtale at jeg kunne sende mail og skrive sms etter behov, men tror kanskje psykiateren har fått nok :-(

I så fall forventer jeg at en profesjonell terapeut tar det opp i timen og sier hva som er akseptabel mengde kontakt.

Perosnlig synes jeg mail er greit, men SMS er et uegnet medium i slike saker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...