Miss Marple Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Kvinne, 35 år. vært dårlig en stund. Først var det smerter i øvre, venstre og midtre del av buken og svart diare. Veldig vanskelig å få i seg mat, enkelte dager også drikke. Hadde ikke sure oppstøt, men en veldig gnagende følelse. Det ble ikke bedre av å spise. Legen trodde det var magesår og ga meg Zantac. Ble ikke testet for Helicobacter, da legen trodde det var en kombinasjon av NSAIDS (smertestillende) og stress. Har nå gått på Zantac 300 mg x 2 i akkurat en måned, og har ikke blitt bra. Den verste smerten har gitt seg, men har gått over til en mer dump, verkende smerte på _høyre_ side høyt oppe i magen. Føler meg hele tiden ekstremt mett - ikke følt sult siden 1.august og det romler noe helt ekstremt i magen etter hvert matinntak (alt fra suppe til gulrøtter). Har gått ned minimum 10 kilo i denne perioden (var overvektig fra før av, så akkurat det er ikke krise). Får nå i meg normalt med drikke og litt mat, men det er veldig ubehagelig etterpå. Avføringen er nå normal farget, kommer ikke så hyppig og synker i toalettskåla. Prøver tatt for en måned siden viser at blodtrykk, blodprosent, blodsukker, nyrer, stoffskifte og kolesterol er i normalområdet (vet ikke nøyaktige verdier). ALAT (leververdier) var 46, trolig grunnet mye paracetamol og at jeg da var ca 10 kilo overvektig. Legens råd (ja, jeg har vært der en gang til!); tålmodighet, vente, se det an, selv finne ut av om det er noen matvarer jeg ikke tåler. Er blitt henvist til ultralyd av buken, men regner ikke med å få den før kanskje november (lang ventetid her). Kan dette være en form for matintoleranse eller en tarmsykdom? Jeg tenker melkeprodukter, gluten etc. Er ikke-røyker, drikker ikke kaffe eller te (men noe brus med koffein) og har vært totalavholds fra alkohol i flere måneder (drakk ikke mye før det heller). Har bestandig spist mye brød og tålt det bra for magen. Melk har jeg ikke drukket etter 2-3-årsalder, men har spist gulost og yoghurt naturell. Er selv også redd for gallestein og bukspyttkjertelen på grunn av smertenes plassering, men da skulle vel smertene vært mer intense? Selv om jeg nok takler et lavt kaloriinntak over tid ganske bra pga vekten, er jeg svært sliten. Vekta er nå tilnærmet lik BMI25. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334601-matintoleranse-eller-tarmsykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har du tatt prøver for cøliaki? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334601-matintoleranse-eller-tarmsykdom/#findComment-2809199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.