ink1365380698 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/09/08/bedre-enn-sitt-rykte/index.xml 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Se 11 tråder lengre ned :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2807595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Romanov Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Se 11 tråder lengre ned :-) Hei NHD Innebærer denne artikkelen riktighet? Det kan ofte være forvirrende med alle de forskjellige menighetene og synspunktene leger og psykiatere har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2807942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hei NHD Innebærer denne artikkelen riktighet? Det kan ofte være forvirrende med alle de forskjellige menighetene og synspunktene leger og psykiatere har. Meget interessant spørsmål. Jeg mener å ha godt belegg for følgende påstander: 1) Mange personer sliter med angstlidelser over mange år. Mange får hjelp av psykoterapi og/eller SSRI eller antipsykotika. 2) Tross pkt 1 er det mange som ikke kommer til målet med tiltak nevnt under pkt1. De både lider, familiene lider, og de blir ofte uføre. 3) For mange av disse vil benzo redusere angst betydelig. 4) Mange kan bruke benzo lenge uten å øke dosen. 5) Det er alt for mange som har havnet i et alvorlig benzomisbruk, og dette er det svært vanskelig å komme ut av. Disse har fått et betydelig tilleggsproblem i tillegg til angsten. 6) Det er svært vanskelig på forhånd å finne de potensielle misbrukerne. 7) Samtidig bruk av benzo er ikke forenlig med psykoterapi. Det skjer ingen bedring hos disse. Hva som blir rett og galt i disse avveiningene er ikke jeg i stand til å si entydig. Det er svært vanskelige avveininger som den enkelte lege må gjøre hos hver enkelt pasient i den situasjonen pasienten står i akkurat da. Noen leger ønsker ikke å stå i disse vanskelige avveiningene dag etter dag. Det kan gi seg utslag både i prinsippielle ikke-forskrivninger eller motsatt pasientstyrt forskrivning uten faglig vurdering og grenser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2807950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ink1365380698 Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Hei NHD Innebærer denne artikkelen riktighet? Det kan ofte være forvirrende med alle de forskjellige menighetene og synspunktene leger og psykiatere har. Mange angstpasienter ville fått et mye bedre liv hvis vi ble kvitt denne benzohetsen. Og spesielt valium, som om det slulle være verre enn annet. Jeg ble tilbudt å bruke 3 mg xanor daglig av min psykiater, men bruke 4-5 valium istedet for tre er liksom værre???? 3mg xanor er jo mye mere enn 4 X5mg valium. Sobril og spesielt hvis de bruker alobam er liksom også bedre. Ingen vet hva alobam er!!?? Jeg takket nei til xanor, er blitt påvirket av benzohetsen enda jeg står på barrikadene. Får heller slite meg mellom dagene med 15 mg valium selv om jeg vet jeg hadde fått et bedre liv på xanor. Har brukt valium siden 1981 og da var det det de gav mot angst. Hørte ikke noe negativt om denne medisinen før internett kom og ssriene hadde hjulpet folk. Nå er det ikke alle som har så god effekt av srri, dvs uholdbare bivirkninger i tillegg, så da blir vi tilbudt xanor (som har mere bivirkninger enn valium) framfor å øke dosen på valium noe. I denne artikkelen tråden utspinner seg fra fikk ei dame som hadde slitt med angst,traumer , inn leggelser og alkoholisme ett nytt liv på 4-5 valium om dagen.Og hun er ikke den eneste. De pøste og på henne zyprexa som har et hav av uheldige bivirkninger... det er galskap. Jeg ble påført zyprexa selv mot angst og depresjon under innleggelsen pga ssri abstinenser, og greier ikke slutte---. tross alt for mange kilo og forhøyet blodsukker. Blir så uvel av å ta mindre. Så hva avhengighet angår tror jeg ikke det ene middelet er bedre enn det andre. ssri var et h. å komme av. Endte som sagt mange ganger med hasteinnleggelse for meg. Trodde aldri det kunne gå an å bli så dårlig både fysisk og psykisk. Har som sagt brukt valium siden 1981 og har bråstoppet to ganger i forbindelse med svangerskap. Har ikke vært noe problem. Brukte de ikke daglig da, men en 4 ganger i uka kanskje. Stoppet opp i femten mnd hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2807952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ink1365380698 Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Meget interessant spørsmål. Jeg mener å ha godt belegg for følgende påstander: 1) Mange personer sliter med angstlidelser over mange år. Mange får hjelp av psykoterapi og/eller SSRI eller antipsykotika. 2) Tross pkt 1 er det mange som ikke kommer til målet med tiltak nevnt under pkt1. De både lider, familiene lider, og de blir ofte uføre. 3) For mange av disse vil benzo redusere angst betydelig. 4) Mange kan bruke benzo lenge uten å øke dosen. 5) Det er alt for mange som har havnet i et alvorlig benzomisbruk, og dette er det svært vanskelig å komme ut av. Disse har fått et betydelig tilleggsproblem i tillegg til angsten. 6) Det er svært vanskelig på forhånd å finne de potensielle misbrukerne. 7) Samtidig bruk av benzo er ikke forenlig med psykoterapi. Det skjer ingen bedring hos disse. Hva som blir rett og galt i disse avveiningene er ikke jeg i stand til å si entydig. Det er svært vanskelige avveininger som den enkelte lege må gjøre hos hver enkelt pasient i den situasjonen pasienten står i akkurat da. Noen leger ønsker ikke å stå i disse vanskelige avveiningene dag etter dag. Det kan gi seg utslag både i prinsippielle ikke-forskrivninger eller motsatt pasientstyrt forskrivning uten faglig vurdering og grenser. NHD du har en gang svart at 3x5mg valium er greit. Mulig du har endret holdning men du sammenlignet det med 5 sigaretter daglig den gangen og at det var for mye moralisering ute å går. Det som hjelper aller best mot angst er jo alkohol. Jeg er selv avholdenede pga AD og zyprexa, men har alltid vært forsiktig med bruken. Den gangen jeg delte en flaske vin i ny og ne ble jeg kvitt alle mine vonde somatiserings symptomer, jeg fikk energi og følte meg helt frisk. Alkohol kan man kjøpe på butikken???. Men når dette er sagt så tror jeg det er en mye farligere vei å gå enn å bruke benzo. Alkohol bryter ned nervestystemet, og å leve med en som er påvirket av alkohol daglig er 1000 ganger verre enn en som sniker i seg en tablett på kammerset og som absolutt ingen andre enn meg selv har vondt av. Så jeg vil mye heller være tablett avhengig enn alkoholavhengig. Har et par venniner som drikker vin hver dag, og ungene sviver rundt og liker det slett ikke. Men vin daglig er liksom blitt sundt det. ?? Det er det største sosiale problemet vi har. Og en kan bare slå opp i avisen en mandag og se hva slags galskap som blir utført i alkoholens rus. I tillegg kommer tragediene i de tusen hjem som aldri kommer fram. Folk drikker mere enn noensinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2807962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulu333 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Se 11 tråder lengre ned :-) Hei kan du slette noe på forumet jeg har skrevet?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2807964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Romanov Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Mange angstpasienter ville fått et mye bedre liv hvis vi ble kvitt denne benzohetsen. Og spesielt valium, som om det slulle være verre enn annet. Jeg ble tilbudt å bruke 3 mg xanor daglig av min psykiater, men bruke 4-5 valium istedet for tre er liksom værre???? 3mg xanor er jo mye mere enn 4 X5mg valium. Sobril og spesielt hvis de bruker alobam er liksom også bedre. Ingen vet hva alobam er!!?? Jeg takket nei til xanor, er blitt påvirket av benzohetsen enda jeg står på barrikadene. Får heller slite meg mellom dagene med 15 mg valium selv om jeg vet jeg hadde fått et bedre liv på xanor. Har brukt valium siden 1981 og da var det det de gav mot angst. Hørte ikke noe negativt om denne medisinen før internett kom og ssriene hadde hjulpet folk. Nå er det ikke alle som har så god effekt av srri, dvs uholdbare bivirkninger i tillegg, så da blir vi tilbudt xanor (som har mere bivirkninger enn valium) framfor å øke dosen på valium noe. I denne artikkelen tråden utspinner seg fra fikk ei dame som hadde slitt med angst,traumer , inn leggelser og alkoholisme ett nytt liv på 4-5 valium om dagen.Og hun er ikke den eneste. De pøste og på henne zyprexa som har et hav av uheldige bivirkninger... det er galskap. Jeg ble påført zyprexa selv mot angst og depresjon under innleggelsen pga ssri abstinenser, og greier ikke slutte---. tross alt for mange kilo og forhøyet blodsukker. Blir så uvel av å ta mindre. Så hva avhengighet angår tror jeg ikke det ene middelet er bedre enn det andre. ssri var et h. å komme av. Endte som sagt mange ganger med hasteinnleggelse for meg. Trodde aldri det kunne gå an å bli så dårlig både fysisk og psykisk. Har som sagt brukt valium siden 1981 og har bråstoppet to ganger i forbindelse med svangerskap. Har ikke vært noe problem. Brukte de ikke daglig da, men en 4 ganger i uka kanskje. Stoppet opp i femten mnd hver gang. Hei. Nei, enkelt skal det ikke være... Jeg bruker selv Stesolid (samme som Valium) pga angst. Føler selv at jeg har god hjelp av dem. Men hvorfor takket du nei til Xanor, hvis du vet du ville fått det bedre av dem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2808021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Romanov Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Meget interessant spørsmål. Jeg mener å ha godt belegg for følgende påstander: 1) Mange personer sliter med angstlidelser over mange år. Mange får hjelp av psykoterapi og/eller SSRI eller antipsykotika. 2) Tross pkt 1 er det mange som ikke kommer til målet med tiltak nevnt under pkt1. De både lider, familiene lider, og de blir ofte uføre. 3) For mange av disse vil benzo redusere angst betydelig. 4) Mange kan bruke benzo lenge uten å øke dosen. 5) Det er alt for mange som har havnet i et alvorlig benzomisbruk, og dette er det svært vanskelig å komme ut av. Disse har fått et betydelig tilleggsproblem i tillegg til angsten. 6) Det er svært vanskelig på forhånd å finne de potensielle misbrukerne. 7) Samtidig bruk av benzo er ikke forenlig med psykoterapi. Det skjer ingen bedring hos disse. Hva som blir rett og galt i disse avveiningene er ikke jeg i stand til å si entydig. Det er svært vanskelige avveininger som den enkelte lege må gjøre hos hver enkelt pasient i den situasjonen pasienten står i akkurat da. Noen leger ønsker ikke å stå i disse vanskelige avveiningene dag etter dag. Det kan gi seg utslag både i prinsippielle ikke-forskrivninger eller motsatt pasientstyrt forskrivning uten faglig vurdering og grenser. Nei, det er nok ikke enkelt for legene heller. Som med all annen medisin, er det vel riktig oppfølging som er viktigst (damen artikkelen forteller om fikk svært god oppfølging) En annen viktig ting når det kommer til benzodiazepiner er at fokuset heller burde være mer på riktig bruk, ikke at det på "død og liv" skal være mindre bruk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2808023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ink1365380698 Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Hei. Nei, enkelt skal det ikke være... Jeg bruker selv Stesolid (samme som Valium) pga angst. Føler selv at jeg har god hjelp av dem. Men hvorfor takket du nei til Xanor, hvis du vet du ville fått det bedre av dem? Fordi jeg er påvirket av benzohetsen. Og er redd de blir avregistrert som det var diskusjon om tidligere i sommer. De er ikke lette å komme av. Visstnok de verste. Valium tror jeg forblir, for som en psykiater sa til meg så ville psykiatrien være hjelpeløs uten. Og jeg har ikke tenkt seponere. Så valium er liksom tryggere å bruke og så har de veldig få bivirkninger sånn kroppslig sett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2808032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ink1365380698 Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Nei, det er nok ikke enkelt for legene heller. Som med all annen medisin, er det vel riktig oppfølging som er viktigst (damen artikkelen forteller om fikk svært god oppfølging) En annen viktig ting når det kommer til benzodiazepiner er at fokuset heller burde være mer på riktig bruk, ikke at det på "død og liv" skal være mindre bruk. enig med du i det c",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2808038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Romanov Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Fordi jeg er påvirket av benzohetsen. Og er redd de blir avregistrert som det var diskusjon om tidligere i sommer. De er ikke lette å komme av. Visstnok de verste. Valium tror jeg forblir, for som en psykiater sa til meg så ville psykiatrien være hjelpeløs uten. Og jeg har ikke tenkt seponere. Så valium er liksom tryggere å bruke og så har de veldig få bivirkninger sånn kroppslig sett. Jeg syns ikke du skal la deg påvirke av noen benzohets. Jeg tror ikke det du kaller benzohetsen egentlig er beregnet på angstpasienter, men på de som misbruker dem. Jeg har vanskelig for å tro at en angstpasient hvis liv er et helvete blir nektet benzo, hvis det er redningen. Det villle jo isåfall vært svært uproffesjonelt av en lege. Og du er jo ikke "rammet" av benzohetsen, siden du har fått tilbud om Xanor. Og om de er et helvete å komme av, gjør jo ikke det deg noe hvis du ikke har tenkt å slutte med dem. Bare noen tanker om emnet fra meg dette... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2808040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minusvarianten Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Meget interessant spørsmål. Jeg mener å ha godt belegg for følgende påstander: 1) Mange personer sliter med angstlidelser over mange år. Mange får hjelp av psykoterapi og/eller SSRI eller antipsykotika. 2) Tross pkt 1 er det mange som ikke kommer til målet med tiltak nevnt under pkt1. De både lider, familiene lider, og de blir ofte uføre. 3) For mange av disse vil benzo redusere angst betydelig. 4) Mange kan bruke benzo lenge uten å øke dosen. 5) Det er alt for mange som har havnet i et alvorlig benzomisbruk, og dette er det svært vanskelig å komme ut av. Disse har fått et betydelig tilleggsproblem i tillegg til angsten. 6) Det er svært vanskelig på forhånd å finne de potensielle misbrukerne. 7) Samtidig bruk av benzo er ikke forenlig med psykoterapi. Det skjer ingen bedring hos disse. Hva som blir rett og galt i disse avveiningene er ikke jeg i stand til å si entydig. Det er svært vanskelige avveininger som den enkelte lege må gjøre hos hver enkelt pasient i den situasjonen pasienten står i akkurat da. Noen leger ønsker ikke å stå i disse vanskelige avveiningene dag etter dag. Det kan gi seg utslag både i prinsippielle ikke-forskrivninger eller motsatt pasientstyrt forskrivning uten faglig vurdering og grenser. ''Samtidig bruk av benzo er ikke forenlig med psykoterapi. Det skjer ingen bedring hos disse.'' Men AP og AD derimot er forenelig med psykoterapi, altså? For noe tull! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2808044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ink1365380698 Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 ''Samtidig bruk av benzo er ikke forenlig med psykoterapi. Det skjer ingen bedring hos disse.'' Men AP og AD derimot er forenelig med psykoterapi, altså? For noe tull! Jeg kunne ikke være mer enig. Har aldri vært så likegyldig som da jeg brukte ssri. Da tror jeg ikke noe ville nådd inn til meg. Samme gjelder når jeg tar zyprexa, tar kun 2,5 mg, men da er jeg temmelig likeglad. er jo glsd for det da, men at behandling av disse medikamentene skulle være bedre enn benzobehandling under terapi er jeg overbevist om at iallefall ikke gjelder meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334628-bedre-enn-sitt-rykte/#findComment-2808087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.