Gå til innhold

Alternativ Til Sykmelding?

Gjest Sliten men vil arbeide

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som har avsluttet psykiatrisk behandling etter 5år med diagnose EUPF. Jeg er omskolert til et annet yrke med 75 prosent stilling. Jeg elsker jobben min, men jeg er sliten, og vil ikke sykmeldes. Det gjør meg syk å være hjemme så jeg leter etter andre alternativ for å unngå en smell?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334631-alternativ-til-sykmelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en delvis sykmelding? Kortere dager, færre dager? Kombinert med et fast opplegg og fysiks aktivitet de dagene du er hjemme?

Sett opp en plan for dagene du er hjemme. Du kan kanskje bli liggende en time lenger enn du ellers gjør (hvis ikke du har søvnproblemer), men stå opp til en bestemt tid. Når du har stått opp spiser du frokost. En halvtime - time etter frokost anbefaler jeg at du går en tur på 30 minutter, gjerne mer. For meg hjelper det i alle fall å komme ut av huset, da kommer dagen i gang på en annen måte enn når jeg blir sittende inne. Sett også opp en plan for resten av måltidene, lunsj, middag og kveldsmat. Prøv å spise sunt, søppelmat trekker deg lett ned. Mellom lunsj og middag kan du gjøre husarbeid eller ærender, så slipper du å gjøre det de dagene du har vært på jobb. Hvis du har lyst og tid, og orker, kan du gå en tur til etter middagen eller på kvelden, men kjenn etter hvordan det er for deg å gå turer. For noen er det en stor utfordring, og selv om det vil bli lettere etterhvert er nok ikke dette tiden for de største utfordringene.

Hvordan takler du mange inntrykk? Hvis det er noe som sliter på deg kan jeg anbefale å legge deg ned i et mørkt rom uten musikk og bare slappe av. Sett på alarmen på mobilen så du ikke blir liggende for lenge, en halvtime til en time er nok passe.

Hva er det som gir deg noe positivt? Som gir deg en ro innvendig, selv om du blir sliten? Noe du kan glede deg til å gjøre? Sett opp en slik ting hver dag, du trenger det for å få litt mer overskudd igjen.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjære deg! For en som er frisk og tjener 5 ganger mer er det for lett å si at jeg ikke kan få i både pose og sekk!

Hvis noen andre greier å finne en løsning som gjør at du blir mindre sliten, ikke er mer hjemme, er like mye på jobben, ikke går ned i lønn og ikke blir sykemeldt, vil jeg slutte meg til en slik løsning. Jeg greier dessverre ikke å se den løsningen. Mulig jeg er for lite kreativ - beklager.

Hvis noen andre greier å finne en løsning som gjør at du blir mindre sliten, ikke er mer hjemme, er like mye på jobben, ikke går ned i lønn og ikke blir sykemeldt, vil jeg slutte meg til en slik løsning. Jeg greier dessverre ikke å se den løsningen. Mulig jeg er for lite kreativ - beklager.

:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...