Gå til innhold

TWAR/chlamydophilia pneumonia bakterie

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har slitt i 3 måneder med diverse problemer. Det startet med et prikkete utslett på hals, mage, delvis rygg etter at jeg hadde badet i sjøen (Norge). Et par uker etter dette fikk jeg smerter i brystet og ca. en uke etter dette smerter i ryggen, i lungehøyde. Etter ulike tester hos lege står vi igjen med et par funn: En liten fortetning nederst i høyre lunge som skal undersøkes videre (nytt røntgen). En blodprøve slo ut på Chlamydophilia pneumonia (IgG (lav verdi), og ingenting på IgM). Før disse hendelsene i sommer har jeg slitt i flere år med utallige bihulebetennelser og sår hals som kommer og får. Så spørsmålene mine er: 1) Selv om utslaget på Chlamydophilia pneumonia var svakt, kan det tenkes at det er denne som er årsak i problemene mine ? 2) Kan jeg ha hatt denne bakterien i årevis og at det har kommet et oppbluss nå i sommer ? 3) Kan man basert på disse blodprøvetestene konkludere med at bakterien ikke lenger er i kroppen min ? (Jeg har aldri tidligere blitt testet for denne bakterien eller fått antibiotika mot den) ? 4) Kan det være andre årsaker, f.eks. relatert til bakterier i badevann som kan gi slike smerter ? Vennlig hilsen, "en som vil vite mer"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334640-twarchlamydophilia-pneumonia-bakterie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

1. Et svakt utslag på IGG fdor Chlamydia, uten positiv IgM test sier svært lite om den aktuelle infeksjonen. Positiv IgG viser at du har en eller annen gang tidligere vært i kontyakt med Chlam ydia, men ingenting om tidspunktet. Det kan hende at du hadde en sk. subklinisk infeksjon, dvs. uten symptomer.

2. Chlamydia blir ikke liggende inaktivt i organismen, som enkelte andre smittestoff. Jeg tror rett og slett ikke at du har hatt en Chlamydianinfeksjnon i de siste månedene.

3. Blodprøven sier lite om hvorvidt Chlamydia blir igjen eller forsvinner fra kroppen. Men, som ovenfor nevnt blir Chlamydia borte etter overstått infeksjon.

4. Det er overveiende sannsynlig at det er andre bakterier, evt. virus som er årsak til lungeproblemene.

Jeg er meget usikker, hvorvidt det har noe med bading og badevann å gjøre. Utslettet behøver heller ikke å ha sammenheng med lungesymptomer. Bihulebetennelse er som oftest forårsaket av bakterier. De kan være vanskelig å diagnostisere , spesielt når de har vart en stund. Det kunne allikevel vurderes en eventuell antibiotikakur (litt i blinde, fordi man ikke vet hva det er ).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...