Gjest forundrer meg veldig.. Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg er akkuratt begynt i ny skole, ny utdannelse, og vi hadde netopp en typisk "bli kjent tur" der klassen overnattet to netter utenfor byen. Saken er, vi har en person i våres klasse som har svært lite realitetsfornemmelse. Hun sier ting ute av kontekst. Hun ler høyt for seg selv når hun er alene. Hun går rundt og spør alle gutter om de skal ha sex, hun er "obsessed" på et par personer i våres klasse og har skaffet seg deres nummer gjennom opplysningen. Hun har også noen voldelige tendenser, blir lett sur, og kan finne på å si ting som " dere er alle dumme, jeg går" o.s.v. Sier absurde ting, ofte med seksuelt innhold. Jeg har aldri møtt en person som er så psyk som hun er, og likevel studerer hun på universitetet. Hun har aldri tolmodighet til å være der hele dagen igjennom. Hun har problemer med å forstå hva som skjer, og hvorfor hun er der hun er. Hun snakker også rart, og øynene er helt fjerne. Hun ligner en som er neddopet, men det er hun altså ikke. Problemet var jo at hele turen vår kom til å handle mye om henne, for ingen hadde fått noen informasjon på forhånd. Det finnes ingen papirer på at hun er syk. Hun bor visst nok hos sine foreldre. Hvordan kan de overhodet finne på å sende henne på en sånn tur? Og hvorfor har hun ingen støttekontakt, en pedagog som er med henne hele tiden? Og hvilken sykdom kan dette være`? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg tenker mer Asperger syndrom eller Tourette syndrom når jeg leser beskrivelsen av henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2807751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Det ville da være litt hvis ingen før deg hadde lurt på det, men det kan jo være at hun allerede har fått en diagnose ? Hvis du har litt kontakt med henne, og hvis hun virker våken og åpen, så spør henne gjerne om hun plages med noe ? Men du må jo gå veldig forsiktig frem, hvis du ikke kjenner henne så godt enda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2807763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 ''Problemet var jo at hele turen vår kom til å handle mye om henne, for ingen hadde fått noen informasjon på forhånd.'' Mener du at dere på forhånd burde vært informert om hennes psykdom og hvordan dere best skulle takle det? Hvorfor skulle dere fått informasjon om det? Hvem skulle gitt dere den informasjonen? Studiestedet vet antakelig ikke noe om hennes problemer. Og hvis det hadde vært deg, ville du likt at de andre studentene ble informert om at du er psyk og forklart hvordan de skal forholde seg til deg? ''Hvordan kan de overhodet finne på å sende henne på en sånn tur?'' Hvem er det som har sendt henne på en sånn tur? Som burde ha latt være å gjøre det? Studiestedet vet sannsynligvis ikke noe om hennes psykdom. Foreldrene? Selv om hun skulle bo sammen med dem er hun voksen og kan ta sine egne valg. ''Og hvorfor har hun ingen støttekontakt, en pedagog som er med henne hele tiden?'' Støttekontakt er noe du har tre-fire timer i uka, så det kan jo hende hun har det uten at dere vet noe om det. Støttekontakt er også et frivillig tilbud, så det er slett ikke sikkert hun har takket ja hvis hun har fått tilbudet. Hvis hun trenger en pedagog (eller en annen) som er med henne hele tiden har hun ingenting på et universitet eller en høyskole å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2807917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forundrer meg veldig Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg vil si at hun IKKE fungerer. Hun får negativ oppmerksomhet hele tiden, er for seg selv, og inne i sin egen verden. Folk kan ikke la være med å snakke om henne, delvis for de er redde, delvis fordi de syns det er fasinerende. Man vet ikke om man skal le eller gråte. Hun skiller seg virkelig ut. Ingen av oss på turen hadde fått annen informasjon enn den som kom fra henne selv: hun kunne ikke drikke alkohol p.g.a nærvepiller. Så da ble det ledernes oppgave å si dette til henne når hun glemte det og tok en øl tross alt. Jeg undrer meg over hvordan hun i det hele tatt har klart generell studiekompetanse, men denne sykdommen kan jo ha kommet senere. Hun sier hun ikke likte å sove på rom med gutter fordi hun var blitt voldtatt så mange ganger feks. FGT: våken og våken. hun virker svært sløv. Når vi går av bussen (alle vet vi skal hjem) så sier hun: hva skal vi nå? Man skal hele tiden passe på henne og ta hensyn. Og hun kan være en ordentlig "bitch" tilbake. Derfor undrer jeg meg over at foreldrene sender henne på universitetet. Men det er jo ikke sikkert at det er så greit der hjemme heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2807988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det er svært mange slike på universitet og høyskoler. Her kan en kamuflere sykdommen i mange år før en møter virkeligheten. Det er ikke bare i Australia en har struts og sand............ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2807991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Så sint på NAV Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det er svært mange slike på universitet og høyskoler. Her kan en kamuflere sykdommen i mange år før en møter virkeligheten. Det er ikke bare i Australia en har struts og sand............ ''Det er svært mange slike på universitet og høyskoler. Her kan en kamuflere sykdommen i mange år før en møter virkeligheten'' Nemlig! Men det skjønner ikke NAV.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2807996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg vil si at hun IKKE fungerer. Hun får negativ oppmerksomhet hele tiden, er for seg selv, og inne i sin egen verden. Folk kan ikke la være med å snakke om henne, delvis for de er redde, delvis fordi de syns det er fasinerende. Man vet ikke om man skal le eller gråte. Hun skiller seg virkelig ut. Ingen av oss på turen hadde fått annen informasjon enn den som kom fra henne selv: hun kunne ikke drikke alkohol p.g.a nærvepiller. Så da ble det ledernes oppgave å si dette til henne når hun glemte det og tok en øl tross alt. Jeg undrer meg over hvordan hun i det hele tatt har klart generell studiekompetanse, men denne sykdommen kan jo ha kommet senere. Hun sier hun ikke likte å sove på rom med gutter fordi hun var blitt voldtatt så mange ganger feks. FGT: våken og våken. hun virker svært sløv. Når vi går av bussen (alle vet vi skal hjem) så sier hun: hva skal vi nå? Man skal hele tiden passe på henne og ta hensyn. Og hun kan være en ordentlig "bitch" tilbake. Derfor undrer jeg meg over at foreldrene sender henne på universitetet. Men det er jo ikke sikkert at det er så greit der hjemme heller. Altså, hvis hun ikke forstår hvordan hun virker på andre, heller bryr seg om det, så kan en jo begynne å lure, men enten prøver hun å være en god og morsom skuespiller, eller så vil hun bare rett og slett være seg selv. Men uansett så virker det som det kan være noe innenfor autistmespekteret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kahloli Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Altså, hvis hun ikke forstår hvordan hun virker på andre, heller bryr seg om det, så kan en jo begynne å lure, men enten prøver hun å være en god og morsom skuespiller, eller så vil hun bare rett og slett være seg selv. Men uansett så virker det som det kan være noe innenfor autistmespekteret Dette spørsmålet var kanskje ikke rettet til meg, men likevel SMIR. Jo, selfølgelig kan de også få en utdannelse. Men grunnen til at jeg dette er problematisk er at hun ikke gjør det hun skal. Hun møter ikke alltid opp til obligatorisk forelesning, eller går tidlig (fordi hun ikke kan overskue hva som skal skje, eller hvor hun er). Hun leverer ikke inn obligatoriske oppgaver. Hun fungerer bare ikke, og på grunn av manglende innleveringer, er det jo bare et spørsmål om tid før hun kommer til å bli kastet ut. Dessuten er hennes oppførsel så avvikende at hun ikke ville ha fungert i en jobb av den karakter man kan få med en slik utdanning. Hun snakker også med noen som ikke er der noen ganger. Altså: ganske så ute av den realiteten vi andre ser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kahloli Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Dette spørsmålet var kanskje ikke rettet til meg, men likevel SMIR. Jo, selfølgelig kan de også få en utdannelse. Men grunnen til at jeg dette er problematisk er at hun ikke gjør det hun skal. Hun møter ikke alltid opp til obligatorisk forelesning, eller går tidlig (fordi hun ikke kan overskue hva som skal skje, eller hvor hun er). Hun leverer ikke inn obligatoriske oppgaver. Hun fungerer bare ikke, og på grunn av manglende innleveringer, er det jo bare et spørsmål om tid før hun kommer til å bli kastet ut. Dessuten er hennes oppførsel så avvikende at hun ikke ville ha fungert i en jobb av den karakter man kan få med en slik utdanning. Hun snakker også med noen som ikke er der noen ganger. Altså: ganske så ute av den realiteten vi andre ser. Ja, det var altså jeg som startet denne tråden, ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 :-) ok! Jeg spurte NHD hva han mente vitsen for noen med psykiske sykdommer å ta utdannelse var, dog. Jeg stiller jo selv i den kategorien. Og det er ikke sikkert jeg kommer til å fungere i jobb. (Men det er selvsagt målet.) Bra å ta utdannelse uansett om man har forbigående mageplager eller psykisk sykdom- eller kroniske sykdommer av uansett slag. Utdannelse er et steg på veien. Når man er ferdig med den, kan jo mye ha endret seg mtp helsa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Interesant spørsmål! Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 :-) ok! Jeg spurte NHD hva han mente vitsen for noen med psykiske sykdommer å ta utdannelse var, dog. Jeg stiller jo selv i den kategorien. Og det er ikke sikkert jeg kommer til å fungere i jobb. (Men det er selvsagt målet.) Det vil jeg at du skal få svar på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg vil si at hun IKKE fungerer. Hun får negativ oppmerksomhet hele tiden, er for seg selv, og inne i sin egen verden. Folk kan ikke la være med å snakke om henne, delvis for de er redde, delvis fordi de syns det er fasinerende. Man vet ikke om man skal le eller gråte. Hun skiller seg virkelig ut. Ingen av oss på turen hadde fått annen informasjon enn den som kom fra henne selv: hun kunne ikke drikke alkohol p.g.a nærvepiller. Så da ble det ledernes oppgave å si dette til henne når hun glemte det og tok en øl tross alt. Jeg undrer meg over hvordan hun i det hele tatt har klart generell studiekompetanse, men denne sykdommen kan jo ha kommet senere. Hun sier hun ikke likte å sove på rom med gutter fordi hun var blitt voldtatt så mange ganger feks. FGT: våken og våken. hun virker svært sløv. Når vi går av bussen (alle vet vi skal hjem) så sier hun: hva skal vi nå? Man skal hele tiden passe på henne og ta hensyn. Og hun kan være en ordentlig "bitch" tilbake. Derfor undrer jeg meg over at foreldrene sender henne på universitetet. Men det er jo ikke sikkert at det er så greit der hjemme heller. Vel- det her hennes valg. Tenker på oppgaer etc. Tror dere kan behandle henne som dere behandler hverandre. Vennlig- men ikke "overbeskyttende" og som en "passer". Be henne med på ting når dere vil. Og ikke når dere ikke vil. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Dette spørsmålet var kanskje ikke rettet til meg, men likevel SMIR. Jo, selfølgelig kan de også få en utdannelse. Men grunnen til at jeg dette er problematisk er at hun ikke gjør det hun skal. Hun møter ikke alltid opp til obligatorisk forelesning, eller går tidlig (fordi hun ikke kan overskue hva som skal skje, eller hvor hun er). Hun leverer ikke inn obligatoriske oppgaver. Hun fungerer bare ikke, og på grunn av manglende innleveringer, er det jo bare et spørsmål om tid før hun kommer til å bli kastet ut. Dessuten er hennes oppførsel så avvikende at hun ikke ville ha fungert i en jobb av den karakter man kan få med en slik utdanning. Hun snakker også med noen som ikke er der noen ganger. Altså: ganske så ute av den realiteten vi andre ser. Skjønte ikke hva dette innlegget hadde med min komentar å gjøre ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kahloli Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Dette spørsmålet var kanskje ikke rettet til meg, men likevel SMIR. Jo, selfølgelig kan de også få en utdannelse. Men grunnen til at jeg dette er problematisk er at hun ikke gjør det hun skal. Hun møter ikke alltid opp til obligatorisk forelesning, eller går tidlig (fordi hun ikke kan overskue hva som skal skje, eller hvor hun er). Hun leverer ikke inn obligatoriske oppgaver. Hun fungerer bare ikke, og på grunn av manglende innleveringer, er det jo bare et spørsmål om tid før hun kommer til å bli kastet ut. Dessuten er hennes oppførsel så avvikende at hun ikke ville ha fungert i en jobb av den karakter man kan få med en slik utdanning. Hun snakker også med noen som ikke er der noen ganger. Altså: ganske så ute av den realiteten vi andre ser. Jo, mye kan ha forandret seg etter endt utdanning. Får bare behandle henne med respekt, noe jeg er veldig bevisst på. Har det vanskelig med at hun blir gjort til et "underholdningsobjekt" som alle ler av og snakker om. Til og med når hun står 3 meter unna. Man tror hun ikke hører det, fordi hun er så totalt inne i sin egen verden. Men man vet jo aldri hvor mye hun egentlig får med sg. Smir, jeg synes det er flott at du tar utdannelse jeg! Du slår meg heller ikke som en som har tydelig absurd oppførsel, det er jo noe helt annet. Hun jeg snakker om har også en tendens til å forstyrre undervisningen nemlig... Men for all del. Hun har rett på å være der som alle andre. Forundret meg bare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kahloli Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Dette spørsmålet var kanskje ikke rettet til meg, men likevel SMIR. Jo, selfølgelig kan de også få en utdannelse. Men grunnen til at jeg dette er problematisk er at hun ikke gjør det hun skal. Hun møter ikke alltid opp til obligatorisk forelesning, eller går tidlig (fordi hun ikke kan overskue hva som skal skje, eller hvor hun er). Hun leverer ikke inn obligatoriske oppgaver. Hun fungerer bare ikke, og på grunn av manglende innleveringer, er det jo bare et spørsmål om tid før hun kommer til å bli kastet ut. Dessuten er hennes oppførsel så avvikende at hun ikke ville ha fungert i en jobb av den karakter man kan få med en slik utdanning. Hun snakker også med noen som ikke er der noen ganger. Altså: ganske så ute av den realiteten vi andre ser. Jo, mye kan ha forandret seg etter endt utdanning. Får bare behandle henne med respekt, noe jeg er veldig bevisst på. Har det vanskelig med at hun blir gjort til et "underholdningsobjekt" som alle ler av og snakker om. Til og med når hun står 3 meter unna. Man tror hun ikke hører det, fordi hun er så totalt inne i sin egen verden. Men man vet jo aldri hvor mye hun egentlig får med sg. Smir, jeg synes det er flott at du tar utdannelse jeg! Du slår meg heller ikke som en som har tydelig absurd oppførsel, det er jo noe helt annet. Hun jeg snakker om har også en tendens til å forstyrre undervisningen nemlig... Men for all del. Hun har rett på å være der som alle andre. Forundret meg bare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Syns du ikke det er positivt at psykisk syke får seg en utdannelse, da? Jeg synes det er meget positivt at psykisk syke får seg utdanning. Jeg synes det er negativt at psykisk syke (og andre) er innskrevet som studenter i årevis uten at de greier å studere, uten studieprogresjon mens tiden går. For hvert år blir det bare enda verre når virkeligheten en dag innhenter dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Pleks Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg synes det er meget positivt at psykisk syke får seg utdanning. Jeg synes det er negativt at psykisk syke (og andre) er innskrevet som studenter i årevis uten at de greier å studere, uten studieprogresjon mens tiden går. For hvert år blir det bare enda verre når virkeligheten en dag innhenter dem. Studenter får ikke støtte fra Lånekassen hvis de er mer enn ett år forsinket. At en del psykisk syke studenter vil være i stand til å bestå eksamener, men ikke fungere i arbeidslivet er en annen sak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Studenter får ikke støtte fra Lånekassen hvis de er mer enn ett år forsinket. At en del psykisk syke studenter vil være i stand til å bestå eksamener, men ikke fungere i arbeidslivet er en annen sak. Noen har mulighet til å finansiere studiene på annen måte enn ved studielån, i alle fall deler av studiene. :- ) Hilsen struts. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg vil si at hun IKKE fungerer. Hun får negativ oppmerksomhet hele tiden, er for seg selv, og inne i sin egen verden. Folk kan ikke la være med å snakke om henne, delvis for de er redde, delvis fordi de syns det er fasinerende. Man vet ikke om man skal le eller gråte. Hun skiller seg virkelig ut. Ingen av oss på turen hadde fått annen informasjon enn den som kom fra henne selv: hun kunne ikke drikke alkohol p.g.a nærvepiller. Så da ble det ledernes oppgave å si dette til henne når hun glemte det og tok en øl tross alt. Jeg undrer meg over hvordan hun i det hele tatt har klart generell studiekompetanse, men denne sykdommen kan jo ha kommet senere. Hun sier hun ikke likte å sove på rom med gutter fordi hun var blitt voldtatt så mange ganger feks. FGT: våken og våken. hun virker svært sløv. Når vi går av bussen (alle vet vi skal hjem) så sier hun: hva skal vi nå? Man skal hele tiden passe på henne og ta hensyn. Og hun kan være en ordentlig "bitch" tilbake. Derfor undrer jeg meg over at foreldrene sender henne på universitetet. Men det er jo ikke sikkert at det er så greit der hjemme heller. Jeg spør igjen: Hvem burde informert dere om hennes sykdom? "Foreldrene sendte henne på universitetet". Hvor har du det fra? Voksne mennesker bestemmer selv om de vil studere eller ikke, det er det ikke foreldrene som gjør. Eller var det ikke du selv som valgte å studere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334647-om-psykisk-syke-og-utdanning/#findComment-2808140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.