Gå til innhold

Om psykisk syke og utdanning.

Gjest forundrer meg veldig..

Anbefalte innlegg

Jeg spør igjen: Hvem burde informert dere om hennes sykdom?

"Foreldrene sendte henne på universitetet". Hvor har du det fra? Voksne mennesker bestemmer selv om de vil studere eller ikke, det er det ikke foreldrene som gjør. Eller var det ikke du selv som valgte å studere?

Orio:

Jeg spør tilbake: Hun har en truende oppførsel, noen er redd henne, og låste døren om natten. Lederne på turen vurdere å sende henne hjem på grunn av at hun er besatt på et par stykker.

Hun har for all del rett på å være tilstede på studiet.

Men hennes oppførsel er så avvikende, og virker skremmende på noen.

Er det da riktig å henne med på en slik tur, eller på studiet overhodet?

Men jeg ser poenget ditt om at hun er sin egen kvinne.

Og at hun har all rett til å være der.

Lurer bare på om det virkelig gagner noen at hun er der.

Og jeg synes det er rart at foreldrene ikke setter en stopper.

Hun burde i det minste ha en ansvarlig med seg, som hele tiden kunne passe på henne. For lederne på turen var ikke kvalifisert!

Det var en risiko å ha henne med. Både for henne, og for andre.

Fortsetter under...

''Problemet var jo at hele turen vår kom til å handle mye om henne, for ingen hadde fått noen informasjon på forhånd.''

Mener du at dere på forhånd burde vært informert om hennes psykdom og hvordan dere best skulle takle det? Hvorfor skulle dere fått informasjon om det? Hvem skulle gitt dere den informasjonen? Studiestedet vet antakelig ikke noe om hennes problemer. Og hvis det hadde vært deg, ville du likt at de andre studentene ble informert om at du er psyk og forklart hvordan de skal forholde seg til deg?

''Hvordan kan de overhodet finne på å sende henne på en sånn tur?''

Hvem er det som har sendt henne på en sånn tur? Som burde ha latt være å gjøre det? Studiestedet vet sannsynligvis ikke noe om hennes psykdom. Foreldrene? Selv om hun skulle bo sammen med dem er hun voksen og kan ta sine egne valg.

''Og hvorfor har hun ingen støttekontakt, en pedagog som er med henne hele tiden?''

Støttekontakt er noe du har tre-fire timer i uka, så det kan jo hende hun har det uten at dere vet noe om det. Støttekontakt er også et frivillig tilbud, så det er slett ikke sikkert hun har takket ja hvis hun har fått tilbudet.

Hvis hun trenger en pedagog (eller en annen) som er med henne hele tiden har hun ingenting på et universitet eller en høyskole å gjøre.

Som de sier på facebook : "Rose like this"

• 2 uker senere...
jasåsånnerdet

Det er svært mange slike på universitet og høyskoler. Her kan en kamuflere sykdommen i mange år før en møter virkeligheten.

Det er ikke bare i Australia en har struts og sand............

Har aldri vært borti et såpass alvorlig tilfelle før.

Så det å si at det er mange "slike", blir for å dra det litt langt. Det finnes naturlig nok mange grader av psykisk sykdom.

Blir litt feil å dra alle under en kam. Især når det er snakk om et ganske alvorlig tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...