Gå til innhold

Lysrør og sparepærer angriper psyken

Gjest bedre å slukke et lys enn å forbanne mørket

Anbefalte innlegg

Gjest bedre å slukke et lys enn å forbanne mørket

Jeg bare hater den ekle, ubehagelige følelsen jeg får når jeg over lengre tid oppholder meg i rom som er belyste med lysrør eller sparepærer. Flere nettsteder nevner også at denne typen belysning kan utløse fenomener som depersonalisering og derealisering, men jeg kunne dessverre ikke finne henvisninger til noen forskningsresultater ang. dette.

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

Jeg har vært borti folk som får utløst epileptiske anfall på grunn av lysstoffrør, så det kan jo hende det påvirker psyken også. Annen "dokumentasjon" en personlige opplevelser har jeg dessverre ikke.

Det gjelder vel helst lysrør som er i ferd med å gå, da flimrer de først nesten umerkelig, før de går over til skikkelig "blinking". Epilepsi trigges jo gjerne av lysglimt. Pokemon klarte å komme i Guinness rekordbok for noe sånt som "flest barn sendt til sykehus med krampeanfall". Da tonet de ned blinkingen og lyningen litt ;)

Gjest MedicNerd

Det gjelder vel helst lysrør som er i ferd med å gå, da flimrer de først nesten umerkelig, før de går over til skikkelig "blinking". Epilepsi trigges jo gjerne av lysglimt. Pokemon klarte å komme i Guinness rekordbok for noe sånt som "flest barn sendt til sykehus med krampeanfall". Da tonet de ned blinkingen og lyningen litt ;)

Det du sier er helt riktig. Noen er sensitive for flashelys, anfallene kommer gjerne ved en bestemt frekvens, og hvilken blinkefrekvens dette er varierer fra person til person. Når de gjør EEG målinger er det vanlig at man må se på stroboskopisk lys med både åpne og lukkede øyne mens dette lyset blir kjøprt i ulike hastigheter. Slik kan man se om det påvirker hjerneaktiviteten.

Caloni Makaroni

Det du sier er helt riktig. Noen er sensitive for flashelys, anfallene kommer gjerne ved en bestemt frekvens, og hvilken blinkefrekvens dette er varierer fra person til person. Når de gjør EEG målinger er det vanlig at man må se på stroboskopisk lys med både åpne og lukkede øyne mens dette lyset blir kjøprt i ulike hastigheter. Slik kan man se om det påvirker hjerneaktiviteten.

Jepp, jeg har vært igjennom EEG selv, og husker både lysglimt og hyperventilering og alt mulig, ja ;)

Mulig lysrør kan gi psykiske lidelser, det skal jeg ikke uttale meg om, men det at de kan trigge epileptiske anfall er ikke noe argument!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...