Gjest diogoh Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Lurer på en ting... Har man rett til fri med lønn når man må til lege med barnet? Går til kontroll hver tredje mnd, må jeg bruke avspasering, eller "sykt barn dag"? Jeg trenger stort sett fri en halv dag (-da vi har lang reisevei), hvis det faller på en dag jeg jobber. Ikke enkelt å få byttet kontrolltimen. Noen som vet hvordan reglene er? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Du kan nok bruke velferdsperminsjon på dette. Jeg ville iallefall forsøkt på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Vi har alltid fått fri med lønn for å følge barn til lege. Om det dreide seg om hele dager måtte vi søke om fri med lønn, fikk det alltid, bare en formalitet. Men jeg er offentlig ansatt da, det kan nok være annerledes i det private. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Man har rett til fri med lønn - enten via sykt barn dag eller velferdspermisjon hvis bedriften har dette. Det gjelder bare kontroll pga sykdom eller nødvendig oppfølging av sykdom. Gjelder ikke ved kontroller på helsestasjon etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg har brukt "syke barn-timer". Du trenger altså ikke å bruke en hel dag, men registrerer bare de timene du er borte. Lønningskontoret regner sammen dette til hele dager. Når du kommer over grensen for syke barn dager, kan du søke om ekstra dager pga. kronisk sykdom (regner med at det er en grunn til disse ekstra kontrollene, som legen kan attestere). Vi har tre barn, og bare det ene trenger følge til behandling. Vi har derfor aldri kommet over det antall syke barn dager vi har (som for oss er 30 dager). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Loven sier nei. Unntaket er dersom du har kroniskt sykt barn. Arbeidsrett Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke lovmessig krav på slike permisjoner, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler. Ifølge Hovedtariffavtalen i staten § 22 kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager når viktige velferds- og omsorgsgrunner foreligger. Dersom arbeidstakeren selv ønsker og tjenesten tillater det, kan arbeidsgiver samtykke i fleksibelt uttak av permisjonsdagene. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi. Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller: dødsfall, begravelse husbygging flytting giftemål legebesøk tannlegebesøk besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor tilvenning i barnehage egne barns skolestart egne barns konfirmasjon. Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" er praksis svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn, alt avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til. I ovennevnte Avtale om korte velferdspermisjoner er det forutsatt at slike permisjoner, inntil 1 dags varighet, betales med ordinær lønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Loven sier nei. Unntaket er dersom du har kroniskt sykt barn. Arbeidsrett Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke lovmessig krav på slike permisjoner, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler. Ifølge Hovedtariffavtalen i staten § 22 kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager når viktige velferds- og omsorgsgrunner foreligger. Dersom arbeidstakeren selv ønsker og tjenesten tillater det, kan arbeidsgiver samtykke i fleksibelt uttak av permisjonsdagene. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi. Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller: dødsfall, begravelse husbygging flytting giftemål legebesøk tannlegebesøk besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor tilvenning i barnehage egne barns skolestart egne barns konfirmasjon. Når det gjelder dødsfall i nær familie og eget bryllup har vi inntrykk av at de aller fleste virksomheter i dag gir ansatte fri med lønn. Ved andre "velferdstilfeller" er praksis svært forskjellig. Noen gir permisjon uten lønn, mens andre gir permisjon med lønn, alt avhengig av hvilke avtaler virksomheten har eller hvilken personalpolitikk man har lagt opp til. I ovennevnte Avtale om korte velferdspermisjoner er det forutsatt at slike permisjoner, inntil 1 dags varighet, betales med ordinær lønn. Dette med sykt barn-timer fikk jeg anbefalt fra NAV trygd. Ikke enkelt å finne frem i dette systemet, men det var dette de kunne gi. Jeg sjekket dette da gutten fikk tilbud om opptrening i basseng etter en operasjon. Jeg måtte da ta fri en halv dag, to dager i uka, i fire uker for å følge ham. Senere har det vært en del fysioterapi. Lønningskontoret hadde ingen problemer med denne løsningen. Det finnes altså løsninger, bare man finner noen som vet om dem ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Dette med sykt barn-timer fikk jeg anbefalt fra NAV trygd. Ikke enkelt å finne frem i dette systemet, men det var dette de kunne gi. Jeg sjekket dette da gutten fikk tilbud om opptrening i basseng etter en operasjon. Jeg måtte da ta fri en halv dag, to dager i uka, i fire uker for å følge ham. Senere har det vært en del fysioterapi. Lønningskontoret hadde ingen problemer med denne løsningen. Det finnes altså løsninger, bare man finner noen som vet om dem ) Ofte så tilpasser jo arbeidsplasser seg slik at de ansatte finner gode løsninger selv om det egentlig ikke finnes lover som sier at man har rett til alt. Strengt tatt har man jo ikke engang rett til fri (uten lønn) for å gå i begravelse en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Jeg har brukt "syke barn-timer". Du trenger altså ikke å bruke en hel dag, men registrerer bare de timene du er borte. Lønningskontoret regner sammen dette til hele dager. Når du kommer over grensen for syke barn dager, kan du søke om ekstra dager pga. kronisk sykdom (regner med at det er en grunn til disse ekstra kontrollene, som legen kan attestere). Vi har tre barn, og bare det ene trenger følge til behandling. Vi har derfor aldri kommet over det antall syke barn dager vi har (som for oss er 30 dager). '' Du trenger altså ikke å bruke en hel dag, men registrerer bare de timene du er borte. Lønningskontoret regner sammen dette til hele dager. '' Det høres fint ut, men er neppe mulig overalt. Kommer helt an på bedriftens interne regler; de står vel ofte i personalhåndboken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 '' Du trenger altså ikke å bruke en hel dag, men registrerer bare de timene du er borte. Lønningskontoret regner sammen dette til hele dager. '' Det høres fint ut, men er neppe mulig overalt. Kommer helt an på bedriftens interne regler; de står vel ofte i personalhåndboken. Jeg tror dette gjelder for alle fordi det var NAV som sa at jeg skulle registrere fraværet på denne måten. Alle arbeidsgivere får dessuten igjen barns fravær fra NAV, slik at dette ikke går ut over bedriftens økonomi. Det skal ikke være en ulempe å ansette småbarnsforeldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.