Gå til innhold

roaccutan mot seborre/rosacea

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Langeland, Jeg har slitt med hudproblemer siden tidlig i tenårene, og er i dag 30 år. Det største problemet er rødhet og fet hud rundt munnen (seborre). Har prøvd flere lange teracyklinkurer, med tilnærmet null effekt. Kan også nevne finacea gel, fungoral salve og oralt, og hydrokortison (gav meg masse kviser og rødming, trolig pga av min rosacea). Hudlegen mener jeg kan bli kvitt den urene huden rundt munnen ved å ta en roaccutanekur (10-20 mg pr dag), og at jeg deretter kan fjerne spor og resterende rødhet med laser og holde det nede ved ulike typer lokalbehandling. Evt. kan jeg fortsette med roaccutane i svært lav dose over lang tid. Men man skal jo i utgangspunktet aldri kunne bli kvitt seborre? Er det slik at effekten roaccutane har på talgkjertlene er permanent? Og at man får mindre talg og dermed mindre uttalt seborre etter kuren? Jeg flusher og har brennende følelser i ansikt og på ører hver dag. Rødhet i ansiktet er også ett problem, men dette virker ikke å være permanent, da jeg noen ganger kan ha perioder hvor huden er helt hvit, og overfladiske blodkar forsvinner helt. Særlig på vinteren. Sommeren er alltid mest problematisk for meg. Da blir huden veldig fet, med påfølgende hudproblemer. Men det er altså huden rundt munnen som topper hele greia. Den er uttalt rød og fet, og skiller seg ut fra resten av ansiktet. Når jeg leser om lav dose roaccutane mot rosacea/seborre på nettet blir jeg veldig forvirret. Noen hyller medesinen og fikk sitt gamle liv tilbake, og andre mener livet er ødelagt pga av den. I dag leste jeg en amerikansk hudlege skrive at seborre nesten kan kureres ved langvarig lav dose, og at talgproduksjonen ikke blir så høy som før kuren, og så en annen som skrev han utviklet seborre pga av roaccutane på en annen side. Noen blir kvitt flushingen, og andre får flushing. Jeg kan ellers nevne at jeg har utviklet betydlige pyskiske problemer og har til dels endret personlighet etter alle disse årene med skam og forlegenhet, så når jeg hører om forbigående diare, leddsmerter eller tørr nese som følge av roaccutane, preller det av. Bivirkningene bør være betydelige og langvarige før jeg vil vurdere å si nei takk til en behandling som kan virke, pga av dem. Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334728-roaccutan-mot-seborrerosacea/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Roaccutane er først og fremst et medikament mot kviser og brukes også på overgangsformer mellom kviser og rosacea . Tablettene virker på talgproduksjonen, sannsynligvis først og fremst forbigående , men det er ikke vanlig å behandle seborrhe med Roaccutane , kun unntaksvis mot rosacea. . Antibiotika virker på kviser, men ikke på seborrhe uten kviser. Ikke så uvanlig å ha ledsagende rød hud og tendens til blodkar i kinn. I nødsfall kan en lengvarig lav dose Roaccutane være aktuell behandling av seborrhe. llers hende det vi benytter blodkar laser ved rød nese og røde kinn , dette kan hjelpe bra , men kreves alltid flrere behandlinger. Vi er ikke redde for å behandle dem som trenger det med Roaccutane og ser veldig sjelden farlige bivirkninger . i

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...