Gå til innhold

Om å avslutte bruk av medisiner/Stemmer Det?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært psyk i mange år. Mange ulike diagnoser, bla. paranoid psykose, bipolar 2, tilbakevendende depresjon, uspes. dissosiativ lidelse, eupf. Mange korte innleggelser i løpet av de årene jeg har vært syk. Går ikke til behadling lenger, de har sagt de ikke kan tilby meg noe mer på vpp.

Jeg er for tiden innlagt på dps, og i dag hadde vi gruppe terapi, for meg var det første gang. Psykologen der sa i timen at all bruk av antidepressiva skal avsluttes etter 2 år, fordi da mister de sin virkning. I stedet bør det sosiale nettverket bygges opp og ta over for medisiner. (noe som jo høres greit ut.)

Men til meg har legene sagt at jeg må gå på ad resten av livet, fordi jeg har vært så mye syk. Nå er jeg helt på villspor, skal jeg da bare slutte med meds, har gått på ulike ad siden i 94 jeg!

Jeg bruker cipralex og har for så vidt endel effekt, bla har jeg ikke så mye angst lenger og ikke selvmordstanker så mye som før. (har det i perioder). Bruker også ap, seroquel og risperdal inj.

Har psykiatrien gått fra det med medisinering utover 2 år? Hva med meg da, som ikke har blitt frisk, men bedre av min sykdom? Bør jeg kutte ut de andre medisinene med det samme da? Hvor lenge skal man gå på medisiner i så fall?

Jeg er jo enig i at jeg må komme meg i aktivitet og ikke dyrke mine plager, noe han mente da vi hadde timen ( de deprimerte dyrker sin depresjon, sa han, det ligger i depresjonens natur).

Jeg har søkt nav om å få komme på tiltak, ulønnet i 3 uker kunne de tilby meg,har vært aktiv jobbsøker i to år, men ikke fått noe enda, skal også begynne på dagsenter, i tillegg til at jeg skal gå i kor og til at jeg trener på egen hånd. Kunne jo gått i terapi også, hvis det ikke var for at jeg ikke får noe tilbud lenger ( har besøk av en sosionom fra kommunen hver uke, + hj. syke pleier en gang i uka). Jeg forsøker å lage meg et liv , men skal jeg så slutte med disse medisinene for å bli bra?

Kanskje et litt rotete innlegg, jeg skal spørre legen om det neste gang, men det er over en uke til og jeg er så forvirra. Skal jeg be sykepleier om å ikke ta med i kveld eller fra nå av? Er det kommet nye retningslinjer om dette nå da?

Ps psykologen er fra tyskland, kanskje de har andre retningslinjer der? Jeg bare spør. Håper noen har peiling på det her. Takk for hjelpen i så fall.

Hilsen fabi

Fortsetter under...

Det jeg først og fremst stusser på her, er at en psykolog kommer med "ekspertuttalelser" om medikamentbruk. Dette er et felt -psykologene- har begrenset kompetanse på.

Det er -psykiaterne- som har spesialkompetanse på medikamentell behandling av psykiske lidelser.

Gjest trist jente

Det jeg først og fremst stusser på her, er at en psykolog kommer med "ekspertuttalelser" om medikamentbruk. Dette er et felt -psykologene- har begrenset kompetanse på.

Det er -psykiaterne- som har spesialkompetanse på medikamentell behandling av psykiske lidelser.

Synes overhodet ikke man kan komme med en så bastant uttalelse som skal gjelde "alle". Han er jo også i tillegg psykolog og ikke psykiater og altså ikke spesiaist ifht medisiner. Man kan si noe om generelle retningslinjer men etter min mening må all medisinbruk til syvende og sist vurderes individuelt ettersom det er så store individuelle forskjeller.

Synes absolutt ikke du skal gjøre noe med medisineringen før du har snakket med din behandler. Om du skal slutte på medisiner må det trappes ned gradvis over tid.

Kan du ikke gi gruppeleder en tilbakemelding og fortelle om din usikkerhet? Spør om begrunnelse og bakgrunnsinformasjon. Men uansett ikke forandre noe uten i samarbeid med din faste behandler. Du kan jo evt spørre om å fremskynde timen dersom dette plager deg veldig.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er mildt sagt ufaglig sludder. Lengden på bruken av AD må avgjøres individuelt i hvert enkelt tilfelle.

Uansett mister den ikke sin effekt etter 2 år, og mange må bruke AD livslangt.

Vil sette pris på å få vite hvilket DPS dette er.

Dette er mildt sagt ufaglig sludder. Lengden på bruken av AD må avgjøres individuelt i hvert enkelt tilfelle.

Uansett mister den ikke sin effekt etter 2 år, og mange må bruke AD livslangt.

Vil sette pris på å få vite hvilket DPS dette er.

NHD!

Takk for raskt svar!

dps i halden

Kan jeg spørre hvorfor det er sånn at noen må bruke det livslangt? Til meg sa han i dag, at ingen lege kunne si det til meg at jeg måtte bruke medisiner livslangt, han ble veldig opprørt over det, sa han. Hvordan kan jeg vite når jeg evt, skal slutte da? Er det farlig for kroppen, hjernen å bruke så mye medisiner som jeg gjør over lang tid?

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD!

Takk for raskt svar!

dps i halden

Kan jeg spørre hvorfor det er sånn at noen må bruke det livslangt? Til meg sa han i dag, at ingen lege kunne si det til meg at jeg måtte bruke medisiner livslangt, han ble veldig opprørt over det, sa han. Hvordan kan jeg vite når jeg evt, skal slutte da? Er det farlig for kroppen, hjernen å bruke så mye medisiner som jeg gjør over lang tid?

Er det farlig for kroppen, hjernen å bruke så mye medisiner som jeg gjør over lang tid?

S: Det er overhode ikke farlig å bruke det selv livslangt.

Når en vurderer hvor lenge en perosn skal ta AD, er dte mange forhold som spiller inn bl.a: Hvor mange tidligere depressive episoder har en hatt, når debuterte det, hvor lang tid var dte mellom episodene, hva skjedde ved seponering tidligere/hvor lang tid til tilbakefall, hvor forståelig var depresjonen? Kom den "av seg selv" uten særlig belastning, eller kom den etter en belastning som ville gjort svært mange deprimerte?

Som du skjønner en ganske komplisert og individuell vurdering.

Annonse

Gjest bipolarinnen

Hei, først og fremst ikke hør på hva denne personen sier til deg. Personen er ikke norsk, og de kan ha andre teorier om dette i Tyskland. At du skulle avslutte dette etter to år høres rett og slett farlig ut! Jeg har også hørt noe liknende, og blitt skremt. Men om jeg kutter ut pga en teori sier det, så er sjansen mye større for at jeg blir dårligere igjen.

Har en erfaring med at tyske behandlere blir veldig bastante når de skal argumentere for noe. Det er akkurat som om de mangler en del nyanser i språket. Det de sier kan høres veldig hardt ut. Hadde selv en tysk fastlege en periode. Hadde problemer med henne fordi hun virket veldig bastant.

Er personen egentlig psykolog eller er vedkommende psykiater,, eller noe annet? Kanskje de har andre yrkestittler i Tyskland?

Hvis du tør så ville jeg ha rådet deg til å ta det opp med vedkommende. si at det personen sa gjorde deg veldig redd og forvirret. Er personen klok så forstår han at han må jekke seg ned, og ikke prate tull.

lykke til:)

Hva slags kosttilskudd? Hadde det vært 5-HTP kunne jeg forstå det.

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____16049.aspx

For bipolar lidelse og AD/HD, kanskje flere. I starten med mange solskinnhistorier. Men i kjølvannet kom sykdomstilbakefall og forgiftninger.

Da jeg ble anbefalt dette var jeg i tillegg gravid.

Takk gud for sundt bondevett, tross alt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...