Gå til innhold

Dine beste tips!

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 22 som er kjempe motivert for å slutte å røyke. Er godt i gang nå. Har den siste uken klart å holde meg til 3 røyk å noen dager bare 1. Hver dag planlegger jeg å la være men detter litt utpå. Med meg er det liksom dette sosiale med røyken. Huff, at jeg begynte med det dritet. Er veldig plaget av bronkitt, lungebetennelse å lite energi så nå er virkelig tiden inne for meg til å slutte. Der suten er jeg mye plaget med angst å masse røyk å kaffe hjelper LITE på. Trenger dine ALLER BESTE TIPS! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334897-dine-beste-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Gjest MedicNerd

Jeg slutta fordi jeg begynte å føle meg tett i brystet hver gang jeg røykte i en alder av 28. Tenkte at nå var det å slutte mens leken var god. Så gikk jeg rett og slett løs på Endelig Ikkerøyker av Allen Carr. Den er en meget god psykolog når man vil kutte vanen. Da jeg stumpa siste for snart et halvår siden (INGEN ønsker om å begynne igjen, jeg savner ikke røyken), sørget jeg for å ha en del å styre med de nermeste dagene etter jeg hadde tatt min siste. Rett og slett fordi det kan være lurt å ha noe å være opptatt med, bruke hendene til, få tankene over på noe annet med. Så jeg sjaua rett og slett i hagen til foreldrene mine en helg, fordi jeg slutta rett før en helg.

Men dette var meg da. Vi er forskjellige. Bare tenk over... Hva er fordelen med å røyke? Er det fordeler med å røyke? Trenger jeg virkelig røyk for å få ha det bra? Selv føler jeg at jeg kan svare nei på alle de spørsmålene. Jeg sliter også med angst, og jeg lover deg at du faktisk vil føle deg bedre fra det også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334897-dine-beste-tips/#findComment-2823631
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest sofifius

Hver gang jeg tenkte på røyking og sigaretter(sluttet for flere år siden) sa jeg ordet "æsj" inne i meg og tenkte at jeg ble kvalm. Programmerte meg selv til å synes at det var skikkelig ekkelt - æsj, røyk og gift inn i munnen og nedover halsen... La inn et mentalt bilde av avføring også i blant, hehe-hyggelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334897-dine-beste-tips/#findComment-2839165
Del på andre sider

Gjest Røykfri, uten problemer

Dette er nok individuellt. Men jeg er helig overbevist om at røyking er mental avhengighet.

Når du er sugen så ta deg en stopp og kjenn etter, du har ikke vondt i magen, du skjelver ikke, du svetter ikke, du har ingen kroppslige store plager forde du ikke dekker røykebehovet ditt. Når du får stoppet opp lenge nok så går værste suget over. Så enkelt var det å hoppe over en røyk!

Prøv å få kontroll over det mentale. Tenk grundig gjennom hva du kan risikere hvis du fortsetter å røyke. (for de aller færrste av oss er unt å kunne røyke til vi er 90 uten noen plager eller helseskader)

Hvordan vil det være å ha pusteproblemer, å måtte jobbe for å få oksygen til lungene? Hvordan vil det være å få Kols og måtte ha hjelp av varmeskjerf på vinteren, oksygenflasker, kanskje måtte få hjelp til å suge lungene rene for slim flere ganger i uka. (kjenner ei på 35 som er på pleiehjemmet omtrent hele uka for å bli sugd ren)

Bare de gamle som får Kols og sånn? Åh nei du, kjenner flere jeg som har fått dette tidlig, i tredveårene. Så du er helt klart en kandidat!

Kreft. Rammer ikke deg? Å joda, kreften er en krass sykdom, den tar med seg alle den vil ha den. Både små og store. Røykerne er aldri sikre på å ikke få et møte med lungekreften. Er du klar over at de aller, aller fleste med lungekreft dør, og det innen svært få måneder?

Minn deg selv på alt dette, bruk bilder og tanker i kampen til å få kontroll over hjernen, for det er der røykinga sitter.

Anbefaler Allan Carrs tankemåte. Og bok.

Var storrøyker på den sterkeste tobakken i vel 25 år. Så begynte kroppen å murre og jeg skjønte at jeg var ikke en av de som kunne sitte på gamlehjemmet med en Prince i munnviken og kose meg i sola.

Enten måtte jeg ta et valg og slutte, eller så var jeg klar over at en eller annen sykdom kom til å bli presentert meg av min lege.

Jeg bestemte meg for å slutte. Sa til meg selv at jeg ikke behøvde å bruke tid og energi en gang på å vurdere om det var riktig, eller om jeg egentlig ønsket å slutte, eller om jeg var røyksugen. For jeg hadde ikke noe valg.

Har vært røykfri i tre år. Ikke slitt med omtrent snevet av tanker eller sug. Jeg godtok at det var et endt kapittel og da ble det så enkelt. Det mentale var hele cluet.

Jeg tror det er derfor så mange sprekker når de bunkrer seg med alskens tyggegummi, sprayer, plaster og greier når de nå skal slutte liksom. De forteller jo seg selv på en måte at "dette er supervanskelig, så derfor har jeg alt dette for å hjelpe meg" Og alt dette viser at det må være uhorvelig vanskelig, og allerede da svekkes den mentale styrken.

Har ikke selv prøvd hypnose, men kanskje det kan være en liten hjelp i å finne den mentale styrken.

Jeg har i allefall ingen tro på å forandre hverddagen sin, unngå steder og situasjoner med røykere, bunkre seg med hjelpemidler etc.

For vi kan helt fint leve et helt vanlig liv som vi har levet i mange år før UTEN røyken, og vi må aldri prøve å inbille oss selv noe annet.

Flott at du ønsker å slutte, håper du finner din indre styrke slik at du vil klare det. Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334897-dine-beste-tips/#findComment-2841692
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Sånn smårøyking du driver med nå blir jo bare seigpining.

Jeg har mer tro på å sette seg delmål - bestem deg for eksempel for å vise deg selv at du klarer deg helt uten røyk i tre uker. Det blir nok hardt, men i løpet av denne tiden vil du antakelig merke at suget blir svakere. Om det går bra i tre uker - bestem deg for tre måneder!

Jeg sluttet på denne måten for maaange år siden og det passet meg fint. Jeg allierte meg også med en venn, og vi støttet hverandre de første tre ukene. Han falt så av etter det, men da ble jeg bare enda mer motivert for å vise at _jeg_ skulle nok klare det! *S* Men kan jo hende at annen måte passer deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334897-dine-beste-tips/#findComment-2841699
Del på andre sider

Gjest We can do it!!

Jeg holder på å slutte og, jeg har det problemet at viljen ikke er helt med meg.. Så jeg røyker nå tre for dagen og etter en tid, feks en mnd går jeg ned til èn røyk, når jeg har kommet så langt at jeg ikke vil ha den ene røyken er jeg klar.. For min del hjelper det ikke å sette noe dato for når jeg skal være røykfri, jeg må ikke ha noe press på meg.. Men så langt går det fint. Er ikke så godt lengre, har holdt på ca en uke nå. Så fortsetter det slik går det kanskje ikke så lang tid..

Et ting jeg gjør er og røyke når jeg ikke synes det er så godt. Etter middag er det foreksempel veldig godt, den har jeg kuttet ut. Jeg prøver å røyke når jeg er sulten,tørr i munnen osv.. Jeg har alltid brukt tyggis når og etter jeg har røykt, dette gjør jeg ikke lenger, så da må jeg kjenne på den ekle røyke smaken lenge etterpå. og det er ikke noe godt.. Lukten begynner og å bli ekkel :)

DETTE KLARER VI!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334897-dine-beste-tips/#findComment-2842436
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...