Gå til innhold

Gallesten

Gjest galleblæra

Anbefalte innlegg

Gjest galleblæra

Jeg har etter et gallestensanfall vært til ultralydundersøkelse, og som legen sa: Her var det masse sten, hasselnøttstore. Som han la det frem virket det som om en operasjon for å fjerne galleblæra var den eneste muligheten. Men hva vil det innebære i dagliglivet? Noen som har fjernet den og vet hva som venter meg om jeg velger å følge legens råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334936-gallesten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Jeg fjernet hele galleblæra for 11-12 år siden. Jeg hadde også mange steiner og masse 'grus' - og også galleblærebetennelse.

Jeg hadde utrolig mange gallestensanfall - og det er jammen det værste jeg har vært med på - makan til smerter. Men det vet du jo.

Jeg har ingen som helst plager i hverdagen. Måtte være litt forsiktig med fet og sterk mat i starten etter operasjonen. Men det er alt. Nå pleier jeg ikke spise veldig fet mat til vanlig - men var ekstra forsiktig de første par ukene.

Nå reagerer jeg hverken på sterk mat eller fet mat.

Eneste jeg har merket etter operasjonen er at det er to typer medisiner jeg får gallesmerter av - så da bruker jeg så klart ikke de. Og det er paralgin forte og cosylan. Mulig jeg fikk det tidligere også - uten at jeg reagerte veldig på det - men har merket det etter operasjonen - og da styrer jeg unna.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334936-gallesten/#findComment-2810927
Del på andre sider

Spørsmålet om operasjon eller ikke er mest avhengig av antall og hyppighet av anfallene, samt hvor smertefulle de er. Dette har store variasjoner fra person til person og kan øke eller minke i hyppighet og smertegrad.

Jeg hadde hyppige anfall og var ikke til å være i hus med når de sto på og valgte operasjon. 99% av slike blir utført med kikkhullsoperasjon og er dagkirurgi, dvs man kommer inn om morgenen og skrives ut samme ettermiddag med 1-2 ukers sykmelding. De første dagene etterpå er det noe ubehag i magen og behov for smertestillende, men etter en uke var alt fint.

Man får beskjed om å være forsiktig med fettrik kost de første 2-3 mnd etter operasjonen. Dette er fordi gallen trenger tid til å finne en ny løsning, oftest ved å danne en lomme i tarmen. I mitt tilfelle hadde dette skjedd på forhånd fordi galleblæra var ute av drift lenge før operasjonen. Jeg kunne spise normalt fra dag 1.

Operasjon var for meg en forandring til noe langt bedre og jeg har ikke angret et sekund, men når det er sagt så finner du mange skrekkhistorier om du gjør et søk på nett. Noen blir ikke kvitt gallesmertene etter operasjon. Dette skyldes høyst sannsynlig at de i utgangspunktet skyldtes noe annet enn galleproblemer. Siden du har fått påvist tydelige steiner så vet du jo at det er der problemet sitter. Grus/småstein er for øvrig mer plagsomt enn større stener, for det er tilstopping av galleblæra som skaper problemene som fører til anfall. Siden dine er store så kan du evt velge å se an, men som sagt: Er du plaget av det så er det ikke så mye å lure på. Dessuten er det en del ventetid på operasjon, så det kan være lurt å sette i gang mølla før du får anfall som er uutholdelige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334936-gallesten/#findComment-2810938
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...