Gjest Vibeke 1985 Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Hei! Jeg er en jente på 24 år som har noen spørsmål om p-piller vs p-sprøyte med tanke på bivirkninger som humørsvingninger o.l. Da jeg var 16 år startet jeg på p-pillen Trionetta, og gikk på den uten problemer til den ble tatt av markedet i 2007. Legen min satte meg da på Yasmin, noe som førte til at sexlysten raste. Etter 3 mnd byttet jeg derfor til Mercilon som jeg har gått på siden. Da jeg byttet til Mercilon hadde jeg ikke menstruasjon på et halvt år, men blødningene kom igang igjen etterhvert. Jeg har også siden den tid hatt nedsatt sexlyst i perioder, humørsvingninger og deppeperioder, som for ca ett år siden gikk over til depresjon som jeg fikk Cipralex for. Depresjonen har gradvis forsvunnet, men jeg har fortsatt svært liten sexlyst, og da er jo poenget med prevensjonen litt borte... Dessuten går vekta sakte men sikkert oppover, noe som heller ikke er så hyggelig. Jeg lurer på om p-sprøyte er et alternativ som kan fjerne/endre bivirkningene jeg nå opplever av p-pillene? Jeg fikk resept på p-sprøyte hos legen idag hvis jeg ville prøve det. Hvis sannsynligheten er stor for at jeg fortsatt vil oppleve nedsatt sexlyst, humørsvingninger og vektøkning, er da kondom den eneste løsningen? Begynner å bli heftig oppgitt på de som bestemte å ta Trionetta av markedet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334952-p-spr%C3%B8yte-vs-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 De bivirkninger du har merket med lavt sexlyst er ikke ukjente med de p-piller du har brukt. Jeg foreslår at du forsøker Microgynon som ligner mye på Trionetta. Vektøking skjer hos alle kvinner, dessverre, ikke mer med p-pille. Nervemedisin kan også øke vekten. Jeg vil ikke anbefale p-sprøyte som første valg da virkningen sitter i kroppen veldig lenge, om den skulle være negativ. Microgynon er altså saken, helt de samme hormoner som i Trionetta. Ingen som har fortalt deg det? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334952-p-spr%C3%B8yte-vs-p-piller/#findComment-2811107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.