Gå til innhold

svorsk

Gjest nesten grunn til å slå av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er virkelig grusomt. Hva er det egentlig som får folk til å snakke sånn? Hvorfor i alle dager gjør de det?

Skrevet

Hehe, ser du også på Skavlan?

Liker Liv, men skulle ønske hun kunne prate helt norsk :-).

Skrevet

Hehe, ser du også på Skavlan?

Liker Liv, men skulle ønske hun kunne prate helt norsk :-).

Ja, jeg liker henne også egentlig, men akkurat den måten hun snakker på nå er så irriterende at jeg bare burde slå av, og ikke sitte og irritere meg. Når svenskene forstår når Skavlan snakker norsk, så ville de vel forstått hennes norsk også. Sukk.

Skrevet

Skjønner ikke at det er så mye å irritere seg over, enten det gjelder Ari eller Liv eller Christer Fuglesang.

Men best om de hadde snakket rent hhv norsk, norsk og svensk:-)

Skrevet

Ja, jeg liker henne også egentlig, men akkurat den måten hun snakker på nå er så irriterende at jeg bare burde slå av, og ikke sitte og irritere meg. Når svenskene forstår når Skavlan snakker norsk, så ville de vel forstått hennes norsk også. Sukk.

det er uansett tatt opp såpass lang tid i forvenien at de rekker å tekste det i begge land.

Gjest nestn grunn til å slå av
Skrevet

det er uansett tatt opp såpass lang tid i forvenien at de rekker å tekste det i begge land.

Akkurat. Så hva er poenget da?

Skrevet

Akkurat. Så hva er poenget da?

Sikkert for at dem som er tilstede i studio der&da skal forstå.

Det har jo vært engelskspråklige gjester på Først&Sist/Grosvold tidligere, og da snakker jo også de norske gjestene engelsk seg i mellom så lenge de engelske er tilstede.

Det er i grunnen litt trist at skandinavere får vanskeligere og vanskeligere for å forstå hverandre. Jeg har vokst opp mmed mye svenske programmer på tv, men ser at neste generasjon ikke har hatt det på samme måte.

Skrevet

Sikkert for at dem som er tilstede i studio der&da skal forstå.

Det har jo vært engelskspråklige gjester på Først&Sist/Grosvold tidligere, og da snakker jo også de norske gjestene engelsk seg i mellom så lenge de engelske er tilstede.

Det er i grunnen litt trist at skandinavere får vanskeligere og vanskeligere for å forstå hverandre. Jeg har vokst opp mmed mye svenske programmer på tv, men ser at neste generasjon ikke har hatt det på samme måte.

''Det har jo vært engelskspråklige gjester på Først&Sist/Grosvold tidligere, og da snakker jo også de norske gjestene engelsk seg i mellom så lenge de engelske er tilstede.''

Men de snakker ikke en blanding av norsk og engelsk med både litt ord og litt tonefall fra hvert språk i en salig blanding i alle fall. Hadde hun snakka reint ordentlig svensk hadde det vært noe annet.

Skrevet

''Det har jo vært engelskspråklige gjester på Først&Sist/Grosvold tidligere, og da snakker jo også de norske gjestene engelsk seg i mellom så lenge de engelske er tilstede.''

Men de snakker ikke en blanding av norsk og engelsk med både litt ord og litt tonefall fra hvert språk i en salig blanding i alle fall. Hadde hun snakka reint ordentlig svensk hadde det vært noe annet.

Hun gjør sikkert så godt hun kan.

Det er sikkert 25 år siden jeg så henne spille i Bergmanns "Høstsonaten", og jeg kan ikke huske at svensken hennes var noe bedre da.

Gjest mikkelina
Skrevet

Liv? Hun har jo vært gift med Ingmar Bergman, så hun har nok snakket mye svensk i sitt liv. Men likevel, enig med deg i at det er helt teit når nordmenn bikker over i svorsken...

Skrevet

Det har kanskje noe med å bli forstått? Jeg hører da rett som det er svensker som prater svorsk også....

Skrevet

Si ikke det. Jeg hadde svenske malere til oppussing av huset jeg bor i i sommer. De bodde i en by ca. 4 mil fra norskegrensen. Og de forsto ikke når jeg snakket til dem på norsk. De kunne like gjerne ha vært polakker når det gjaldt muligheten til å kommunisere. Utrolig frustrerende:-(

Skrevet

Joda, jeg snakker svorsk innimellom. Grunnen er jo veldig enkel. Svært få svensker (med unntak av de som bor nærme grensen) kan norsk. Så da bruker jeg svenske ord slik at vi forstår hverandre:-)

Og de som påstår at svensker forstår nordmenn tar feil. Jeg har bodd i sverige noen år + vært der myyyyye.

Gjest mikkelina
Skrevet

Joda, jeg snakker svorsk innimellom. Grunnen er jo veldig enkel. Svært få svensker (med unntak av de som bor nærme grensen) kan norsk. Så da bruker jeg svenske ord slik at vi forstår hverandre:-)

Og de som påstår at svensker forstår nordmenn tar feil. Jeg har bodd i sverige noen år + vært der myyyyye.

"Og de som påstår at svensker forstår nordmenn tar feil."

Det er sant, ikke engang svensker som BOR i Norge forstår mye norsk. Jeg jobbet sammen med ei et år, hun nikket og sa ja til beskjeder fra sjefen, men det kom snart fram at hun ikke forsto så mye. Hvorfor ikke spørre istedetfor å bløffe..

Kanskje hun trodde hun forsto.

Svnsker har jo ikke vokst opp med norske programmer på TV i slik grad som vi har vokst opp med svenske. Ellers er kanskje bare vi nordmenn litt flinkere med språkforståelsen? ;o)

Gjest Liv tUllmann
Skrevet

Jeg snakker svorsk rett og slett for å imponere

Gjest nestn grunn til å slå av
Skrevet

Det er sant, ikke engang svensker som BOR i Norge forstår mye norsk. Jeg jobbet sammen med ei et år, hun nikket og sa ja til beskjeder fra sjefen, men det kom snart fram at hun ikke forsto så mye. Hvorfor ikke spørre istedetfor å bløffe..

Svnsker har jo ikke vokst opp med norske programmer på TV i slik grad som vi har vokst opp med svenske. Ellers er kanskje bare vi nordmenn litt flinkere med språkforståelsen? ;o)

Vel, hvorfor snakker Skavlan selv da bare norsk og ikke svorsk?

Skrevet

Sikkert bare nordmenn som er flinkere i språk *ler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...