olivia13 Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Lager ny link til ditt innlegg da det ligger "gjemt". Til evt DOL'ere som ønsker å svare h*n, har jeg kopiert innlegget: Og prøver å svare lenger ned... "Hva gjør jeg? NHD har i ett tidligere innlagg slått fast at jeg er "Psyk".Jeg sover 8-9 timer om natten og minst 2 timer om dagen,Dette er vel ikke normalt?Har vel en depresjon? Virker ikke som om 20 mg cipramil er nok for meg,bør jeg spørre min fastlege om å få øket dosen? Har en slags plan i mitt hode om å oppnå den siste store søvn,men føler at jeg er for feig for det siste skrittet.At jeg har 2 barn i 20 årene kan også være en sperre. Føler vel at livet mitt har stått stille de siste 7 årene. Står opp i 9.30 tida(Ofte 10.30),tar cipramil,kaffe og noko attåt.Frokost.Da jeg ofte blir trøtt av frokost og cipramil sover jeg en time.Henter posten.Er på internett ca 30 min da det er dyrt.Logger meg på lenger etter kl 17.Leser mer i min Harry Potter bok.Leser mist 10 sider per dag.(Ofte 20)spiser sen lunsj i 16 tida,må sove middag en time da jeg blir trøtt. Forsøke å holde meg våken fra kl 17-01.30 da jeg legger meg.Mye tv men også en god del på nettet da det er som billigst. Middag i 20 tida,blit trøtt,men med kaffe holder jeg meg våken og legger meg sent. I løpet av dagen sjekker at katta har mat og vann.Leser avisen og "later meg"Har aldri noe som helst energi.Sitter jeg stille i mer en 10 minutter,sovner jeg. Har brukt cipramil(Citalopram) i over 5 år nå. Hva kan jeg gjør for å komme ut av denne onde sirkelen. Hygiene og klesvask er det dårlig med.Huset er både rotete og uvasket.Har aldri gjester.Naboene begynner å klage på at det er rotete rundt huset også – deprimert58" Kjære deg, føler så mye med deg! Er ingen fagperson på området - håper NHD eller andre svarer deg - men her er mine tanker: Har du familie / venner / nettverk du kan kontakte for å bli mer sosial eller få hjelp (gjerne i fellesskap) til daglige gjøremål? Vet av erfaring at venner kan dra hverandre ut eller til sosialt samvær - fordi om det kanskje er det siste du føler for - og at det er hyggeligere å f. eks gå tur, handle, vaske hus, lage mat, osv sammen med andre. I min vennekrets er det enighet om at det er lettere og hyggeligere å rydde / vaske / redekorere venners hus enn sitt eget, hehe :-) Sikkert et tungt og vanskelig skritt, men er det evt en Frivillighetssentral der du bor? På mitt hjemsted fungerer det utmerket på alle vis, og mange av "brukerne" blir "hjelpere" fordi alle har noe å bidra ned! Ønsker ikke å gi deg dårlig samvittighet or at du ikke gjør alt du vet du bør gjøre (sosial omgang, fysisk trening osv, osv), men prøv å se om det kan være hjelpere der ute - det trenger vi alle periodevis i livet!!! Kanskje er du uføretrygda, føler du behov for "aktivitet" i større eller mindre grad, kan du kontakte NAV. De skal ha tilbud uten krav til ordinær jobb, samt kan "henvise" til andre i hjelpeapparatet ( i tillegg til legen din, selvfølgelig). Medisiner kan jeg ikke uttale meg om, men kanskje er det noe å hente der også. Huff, dette ble langt, men har tenkt på deg! LYKKE TIL, beste ønsker fra meg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335073-til-deprimert-58/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Her tar jeg for meg kun medisiner. Det er for galt at noen bruker samme medisin i 5 år med så liten effekt. Du bør helt klart skifte medisin. Jeg mener et førstevalg (for deg) er Wellbutrin, andrevalg er Efexor og tredjevalg er Cipralex. Snakk med legen din om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335073-til-deprimert-58/#findComment-2812437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.