Gå til innhold

Hvordan få til å skrive en god essay?


Anbefalte innlegg

Gjest nytenkning

Går videreutdanning. Første krav er en essay fra praksis. Jeg klarer ikke omstrukturere hjernen min til å skrive på denne måten. Før skrev jeg fag oppgaver basert på en innledning, kartlegging, observasjoner, metode, tiltak,mål og en avslutning. Da var alt strukturert i mitt hode. Nå er det bare virvar.

Har noen gode tips som får meg til å tenke nytt? Hvordan få til en essay.

Fortsetter under...

Jobber i hovedsak med pas. med hodeskader og hjerneslag. Vil tro at mye skal omhandle kommunikasjon og etikk som tema/tittel.

Er det slik at du selv skal formulere en problemstilling ut i fra ditt praktiske felt, og så skal problemstillingen belyses med teori? Eller skal du ut i fra pensumlitteratur formulere en problemstilling og så forsøke å drøfte praktiske implikasjoner av teorien?

Det som ofte er litt surrete med denne type fagtekster, er at man er litt uklar på forholdet mellom teori og praksis.

Det finnes gode nettbaserte kurs i oppgaveskriving. Hvis ikke ditt eget lærested har lagt ut anbefalinger til slike, så er et eksempel http://www.ntnu.no/viko/

Persille1365381127

Definisjonen på essay er; http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=essay&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

''essay essay n3 (utt essei; gj eng. fra fr 'forsøk') kort populærvitenskapelig el. litterær avhandling el. artikkel''

Mao skal du ha en kort innledning som redegjør for hva artikkelen omhandler, før selve artikkelen som blir en slags drøfting. Du trenger ingen påstander som skal besvares eller utredes, men du kan f.eks skrive om innvirkningen på familien for pasienter med hodeskader - og "argumenetere" med det du kjenner til og bruke kilder på det. Alternativt kan du jo skrive om hva som skjer på enkelte områder av livet for disse pasientene, og begrunne med uttalelser fra (fiktive?) pasienter, og/eller fagstoff på emnet. Du kan skrive om deres møte med hverdagen, det etiske blant familie/venner/leger - det er mye å ta av.

Og så avslutter du med en slags konklusjon som bekrefter det du har skrevet tidligere, eller som åpner for videre forskning på emnet.

Om du skal skrive en hovedoppgave på dette senere, så kan du jo se dette som en innledning til det.

Håper det hjalp deg litt på vei om ikke annet :)

Definisjonen på essay er; http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=essay&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

''essay essay n3 (utt essei; gj eng. fra fr 'forsøk') kort populærvitenskapelig el. litterær avhandling el. artikkel''

Mao skal du ha en kort innledning som redegjør for hva artikkelen omhandler, før selve artikkelen som blir en slags drøfting. Du trenger ingen påstander som skal besvares eller utredes, men du kan f.eks skrive om innvirkningen på familien for pasienter med hodeskader - og "argumenetere" med det du kjenner til og bruke kilder på det. Alternativt kan du jo skrive om hva som skjer på enkelte områder av livet for disse pasientene, og begrunne med uttalelser fra (fiktive?) pasienter, og/eller fagstoff på emnet. Du kan skrive om deres møte med hverdagen, det etiske blant familie/venner/leger - det er mye å ta av.

Og så avslutter du med en slags konklusjon som bekrefter det du har skrevet tidligere, eller som åpner for videre forskning på emnet.

Om du skal skrive en hovedoppgave på dette senere, så kan du jo se dette som en innledning til det.

Håper det hjalp deg litt på vei om ikke annet :)

Problemet med essay-begrepet er at det for tiden blir brukt om fagtekster innen høgskole- og universitetssektoren, og i denne sammenhengen er de fra tid til annen svært strenge med hva de aksepterer som "faglig nok". Ofte menes helt tradisjonelle fagtekster i samsvar med det som var vanlig i de gamle semesteroppgavene på universitetet.

Annonse

Persille1365381127

Problemet med essay-begrepet er at det for tiden blir brukt om fagtekster innen høgskole- og universitetssektoren, og i denne sammenhengen er de fra tid til annen svært strenge med hva de aksepterer som "faglig nok". Ofte menes helt tradisjonelle fagtekster i samsvar med det som var vanlig i de gamle semesteroppgavene på universitetet.

Der kan du se, det visste jeg ikke.

Jeg kjenner bare til det fra norsk-faget, og de allmenne definisjonene.

Der kan du se, det visste jeg ikke.

Jeg kjenner bare til det fra norsk-faget, og de allmenne definisjonene.

Det skaper utrolig mye forvirring det at man har innført essaybetegnelsen i norsk utdanningssammenheng. Det er tatt direkte fra amerikansk sammenheng uten at man tydeliggjør at essay jo også har hatt andre betydninger i norsk skrivesammenheng.

Persille1365381127

Det skaper utrolig mye forvirring det at man har innført essaybetegnelsen i norsk utdanningssammenheng. Det er tatt direkte fra amerikansk sammenheng uten at man tydeliggjør at essay jo også har hatt andre betydninger i norsk skrivesammenheng.

Ja, ser den. Så rart at de velger å bruke den betegnelsen egentlig - ettersom det nær er synonymt med artikkel begrepsmessig.

Det skaper utrolig mye forvirring det at man har innført essaybetegnelsen i norsk utdanningssammenheng. Det er tatt direkte fra amerikansk sammenheng uten at man tydeliggjør at essay jo også har hatt andre betydninger i norsk skrivesammenheng.

Jeg syns egentlig det er greit jeg - en artikkel og et essey er jo ikke det samme. Der en artikkel krever at man forholder seg strengt oppsatte regler (i enkelte tidskrift defineres t.o.m. slike ting som tillatt font, antall spalter, lengde på abstrakt etc), er essayet langt løsere i formen, og tillater at skribenten synser uten å referere. Essay ligner langt mer på det vår generasjon kjente som "stil" på barneskolen, og da syns jeg essey er et en langt bedre benevnelse.

Jeg syns egentlig det er greit jeg - en artikkel og et essey er jo ikke det samme. Der en artikkel krever at man forholder seg strengt oppsatte regler (i enkelte tidskrift defineres t.o.m. slike ting som tillatt font, antall spalter, lengde på abstrakt etc), er essayet langt løsere i formen, og tillater at skribenten synser uten å referere. Essay ligner langt mer på det vår generasjon kjente som "stil" på barneskolen, og da syns jeg essey er et en langt bedre benevnelse.

I de faglige sammenhengene hvor jeg har skullet skrive et såkalt "essay", så har man så avgjort ikke tillatt synsing eller elementer av "norsk stil" for å gi en god karakter. Derimot vet jeg om studenter som nettopp har bommet litt på sjangeren, nettopp fordi essay-betegnelsen har gitt assosiasjoner i retning av en mer fri sjanger enn lærestedet har ment å tillate.

Kjenner imidlertid også til at en del utdanningsmiljøer har ønsket å tillate en friere sjanger - og dette virvarret av ulike oppfatninger, signaler og retningslinjer for sensurering, har gjort det enda vanskeligere enn før for studenter å oppfatte hva som er ønsket sjanger for den angitte oppgave.

På toppen av det hele finnes fagmiljøer som ikke egentlig har reflektert så nøye over dette og som dermed ikke kan besvare studentenes spørsmål om hva de egentlig er forventet å gjøre...

I de faglige sammenhengene hvor jeg har skullet skrive et såkalt "essay", så har man så avgjort ikke tillatt synsing eller elementer av "norsk stil" for å gi en god karakter. Derimot vet jeg om studenter som nettopp har bommet litt på sjangeren, nettopp fordi essay-betegnelsen har gitt assosiasjoner i retning av en mer fri sjanger enn lærestedet har ment å tillate.

Kjenner imidlertid også til at en del utdanningsmiljøer har ønsket å tillate en friere sjanger - og dette virvarret av ulike oppfatninger, signaler og retningslinjer for sensurering, har gjort det enda vanskeligere enn før for studenter å oppfatte hva som er ønsket sjanger for den angitte oppgave.

På toppen av det hele finnes fagmiljøer som ikke egentlig har reflektert så nøye over dette og som dermed ikke kan besvare studentenes spørsmål om hva de egentlig er forventet å gjøre...

På mitt lærested brukes benevnelsene på de to fakultetene jeg er tilknyttet som jeg beskrev, der "synsing" og "norsk stil" kan gi et bilde på forventningene til referering og drøfting i hhv et essay og en artikkel. En artikkel forventes strammere og mer akademisk enn et essay, men selvfølgelig - som på de fleste andre områder; her vil det nok være ulike kulturer og praksis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...