Gjest Johan Ole Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Hei, jeg håper du kan hjelpe. Jeg har hatt panikkanfall og agorafobi siden jeg var 16 år. Da jeg var 19 fikk jeg en kjempekrise og gikk på Anafranil, pga bivirkningene sluttet jeg med tablettene etter 3 uker i samråd med psykiater. Formen ble ganske bra igjen. Har levd med agorafobi og panikkangst i mange år uten medisinering og delvis "handikappet" men jeg klarte meg ganske ok. Da jeg ble 28 år kom ansgten igjen med en voldsomt kartakter. Sterk angst det meste av tiden, invalidiserende agorafobi, panikkanfall, derealisajon, sterk uro, osv- Jeg hadde en periode med store økonomiske problemer og jeg hadde gått rundt i mange år og var redd jeg hadde påført meg HIV. Jeg begynte med samråd med psykiater å ta Cipralex 10 mg (samt Vival i noen måneder.) Formen ble mye bedre. Jeg fikk orden på økonomien og fikk tatt en HIV test som var negativ. Psykiteren mente at jeg burde ta Cipralex inntil jeg ble ferdig med utdannelsen og det gjorde jeg. Agorafobien min har vært der, og jeg har unngåt visse plasser og situasjoner- men jeg fungerte på et vis. Jeg hadde begynt med eksponeringsterapi og følt meg ganske bra, selvsikkerheten hadde økt og jeg var klar for å fighte for å bli friskere. 6 år etter og i samråd med legen begynte jeg forsiktig å trappe ned. Jeg brukte 3 mnd. Jeg hadde ikke noe spesielle problemer eller bekymringer. Jeg merket for hver gang jeg reduserte tabletten at jeg ble uroligi noen uker, men tenkte at dette går nok over og jeg fungerte ok. 2 dager etter jeg tok min siste tablett ble jeg "angrepet" av angst og sterk uro. Etterhvert begynte jeg også å føle at verden var uvirkleig og det gjorde meg enda mer redd(derealisajon). Etter 2 uker med slike symptomer og redsel for å bli psykotisk begynte jeg på Cipralex 5 mg, og deretter til 10 igjen. Det er gått ett år siden den siste forsøk på å trappe ned. ingen kan si om dette var tilbakefall eller seponeringseffekt etter langstidsbruk av medisinen. Medisinen gjør meg apatisk, feit, og følelseslivet er flat.Jeg trøsterspiser. Sexen er ok, men blir aldri så tent som før. Nå er jeg inn i en 4 mnd gruppeterapi opplegg hvor jeg møter 3xuken på sykehuset. Jeg spør psykiateren der om medisineringen og hva jeg skal gjør. Det kommer aldri noe entydig svar- bare at det er jeg selv som må bestemme dette. Samtidig er jeg livredd at det skal skje det samme som sist da jeg prøvde å slutte på Cipralex. Finnes det en plan B eller alternativer om jeg blir dårlig etter seponeringen igjen? Jeg hadde mer angstetter å ha endt med Cipralex enn da jeg starta på tablettene. Den eneste løsning jeg får hos psykiteren er å starte på nytt med tablettene om det blir ille. Jeg er både skuffet og redd og mister motet.Samtidig sier legen at det er ikke noe med seponering å gjøre men et tilbakefall-jeg leser på nettet at mange sliter som meg etter å ha gått på antidepressiva. Håper på svar fra deg, tusen takk. 0 Siter
Gjest Cipralex produseres ikke av GSK Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Lundbeck, produsenten av Cipralex, gir ikke 600 000 kr i året til firmaet Idant som bl.a. NHD er medeier i, så ikke forvent noen forklaring fra ham ang. de varige endringene og skadene Cipralex påfører hjernen. Hadde det vært et SSRI-preparat som GSK produserte ville han nok følt et visst behov for å i det minste gi deg en bortforklaring. Du kan lese mer om NHDs lille firma her: http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.905941 0 Siter
Gjest NHD har jobbet hardt for pengene!!! Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Lundbeck, produsenten av Cipralex, gir ikke 600 000 kr i året til firmaet Idant som bl.a. NHD er medeier i, så ikke forvent noen forklaring fra ham ang. de varige endringene og skadene Cipralex påfører hjernen. Hadde det vært et SSRI-preparat som GSK produserte ville han nok følt et visst behov for å i det minste gi deg en bortforklaring. Du kan lese mer om NHDs lille firma her: http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.905941 Den saken der er ur gammel!! Sjalu for at NHD er millionær???? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Noen har dessverre en så alvorlig utgave av panikklidelse at de trenger varig behandling med SSRI/SNRI. Det virker som du i hvert fall er i an fase nå der du trenger medisiner. De bivirkninger du beskriver er dessverre ikke sjeldne. Jeg synes du bør diskutere en overgang til Efexor. 0 Siter
Gjest det er deg det noe galt med og ikke legegiften! Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Noen har dessverre en så alvorlig utgave av panikklidelse at de trenger varig behandling med SSRI/SNRI. Det virker som du i hvert fall er i an fase nå der du trenger medisiner. De bivirkninger du beskriver er dessverre ikke sjeldne. Jeg synes du bør diskutere en overgang til Efexor. NHD var visst så generøs at han kom med en bortforklaring likevel han! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Lundbeck, produsenten av Cipralex, gir ikke 600 000 kr i året til firmaet Idant som bl.a. NHD er medeier i, så ikke forvent noen forklaring fra ham ang. de varige endringene og skadene Cipralex påfører hjernen. Hadde det vært et SSRI-preparat som GSK produserte ville han nok følt et visst behov for å i det minste gi deg en bortforklaring. Du kan lese mer om NHDs lille firma her: http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.905941 Det er litt for tidlig å avskrive svar allerede 3 timer etter at tråden er startet :-) 0 Siter
morsan Skrevet 21. september 2009 Skrevet 21. september 2009 Det er litt for tidlig å avskrive svar allerede 3 timer etter at tråden er startet :-) Jasså? De tillater Dem å ha et liv ved siden av dol? ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.