Gå til innhold

Er noe for dumt å ta opp i terapi?

Anbefalte innlegg

Gjest bipjente 28

Jeg gikk til psykiater en stund. Jeg fortalte om problemet mitt, som for mange sikkert høres utrolig dumt ut. Men det er en reell angst for meg, og jeg aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt det. Da jeg endelig klarte å snakke med henne om det, så bare lo hun, og sa at det var den rareste problemstillingen hun noen gang hadde hørt om, og det var i det hele tatt svært usannsynlig at noe slikt skulle skje. Dette handlet om helsen min, og angst for at det skulle skje noe med kroppen min som jeg ikke hadde kontroll over.

Jeg trodde at psykiatere hadde hørt det meste. Er det vanlig at de ler når pasienter forteller om noe som er et reelt problem for dem? Jeg kan forstå at det kan være en umiddelbar reaksjon, men da synes jeg de bør be om unnskyldning etterpå.

Nå er jeg veldig i tvil om jeg tør å ta opp dette problemet med andre. Vil ikke bli ledd av og føle meg enda mere avvist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335160-er-noe-for-dumt-%C3%A5-ta-opp-i-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg tør, med tanke på alle rare og sårende kommentarer jeg kan få her. er ganske sårbar for tiden, og jeg føler at problemet mitt er veldig intimt og privat

Vet ikke om dette er til hjelp eller ikke, men jeg prøver..

Jobber som sagt i offentlig sektor (der jeg har kontakt med mennesker til tross for at NHD er "mer enn skeptisk") og møter mange ulike mennesker med angstproblemer.

Som vi alle vet, er angstlidelse av ymse slag som regel totalt "irrelevant" - men høyst relevant og invalidiserende for de det gjelder!

Har møtt mennesker fra alle samfunnslag med angst for f.eks åpne post (kan være reelt om det er økonomiske kriser eller rettssaker på gang), en lektor som har angst for å skrive signaturen sin, personer som ikke tør å dusje, ta buss, drikke kaffe / spise med andre i nærheten, klippe plenen, se katter, osv, osv, lista kan gjøres lang!

Ingenting er noe å le av, det kan høres "rart" ut for en som aldri har opplevd det - men en fagperson bør ta deg på alvor og behandle deg med respekt!

Lykke til :-)

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingenting som er for dumt til å ta opp i terapi. Når en person har søkt hjelp for en sak, har det kostet en del anstrengelser og overveielser. Da er saken sikkert viktig fo rden det gjelder, og det må behandler ta på alvor.

Vet ikke om dette er til hjelp eller ikke, men jeg prøver..

Jobber som sagt i offentlig sektor (der jeg har kontakt med mennesker til tross for at NHD er "mer enn skeptisk") og møter mange ulike mennesker med angstproblemer.

Som vi alle vet, er angstlidelse av ymse slag som regel totalt "irrelevant" - men høyst relevant og invalidiserende for de det gjelder!

Har møtt mennesker fra alle samfunnslag med angst for f.eks åpne post (kan være reelt om det er økonomiske kriser eller rettssaker på gang), en lektor som har angst for å skrive signaturen sin, personer som ikke tør å dusje, ta buss, drikke kaffe / spise med andre i nærheten, klippe plenen, se katter, osv, osv, lista kan gjøres lang!

Ingenting er noe å le av, det kan høres "rart" ut for en som aldri har opplevd det - men en fagperson bør ta deg på alvor og behandle deg med respekt!

Lykke til :-)

Hmm, må moderere følgende utsagn: "Ingenting er noe å le av". Gikk litt fort i svingene - det er MYE vi kan le av, men ikke i en slik setting...

Nattahilsen til bipjente 28 :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...