Gå til innhold

NHD/andre: Kan Efexor "ødlegge" sorgarbeidet?

Anbefalte innlegg

Gjest LEi seg og tom

Jeg er 26 og mistet nylig min bestemor. JEg klarer ikke bearbeide det.. Jeg klarer ikke tenke på det..Klarer ikke ta det innover meg..Kjenner meg likegyldig på et vis. Jeg burde føle stor tristhet for jeg var utrolig gla i bestemora mi..I stedet føler jeg meg bare ..tom.. Tidligere når jeg har mistet noen har jeg reagert helt annerledes.Forskjellen fra da og nå er at nå bruker jeg effexor.. (+ at jeg er eldre..) KAn det være efexoren som forsinker/ødlegger sorgarbeidet?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, den kan definitivt ikke ødelegge "sorgarbeidet".

"Sorgarbeidet" er nok en gammeldags forestilling som en ikke lenger er så opptatt av. En hver får gjøre det på sin måte i sitt tempo. Det finnes ingen facit, og det er ikke en definert mengde arbeid som skal gjøres.

Gjest sørger ikke

Nei, den kan definitivt ikke ødelegge "sorgarbeidet".

"Sorgarbeidet" er nok en gammeldags forestilling som en ikke lenger er så opptatt av. En hver får gjøre det på sin måte i sitt tempo. Det finnes ingen facit, og det er ikke en definert mengde arbeid som skal gjøres.

er det normalt å ikke sørge over tap.....

Gjest sjøstjerna

er det normalt å ikke sørge over tap.....

Sorg er vel så mangt.

Jeg var meget glad i min bestemor, men jeg tok det ganske rolig når hun døde. Hun var mett av dage, og det føltes "akseptabelt" selv om jeg av og til følte vemod og/eller tristhet.

Når en forelder døde, derimot, sørget jeg kraftig. Leste masse om sorg og konkluderte vel med at "alt er normalt". Gråt, ikke-gråt, latter, sinne, tomhet ... Uansett- det gikk over det der også.

Som NHD sa, er det ingen fasit på sorg - det finnes ikke "riktige eller uriktige" reaksjoner. Søk på nett eller snakk med fastlegen din, familie, venner eller fagpersoner.

Her er en fagperson jeg har respekt for som uttaler seg ift sorg:

http://www.krisepsyk.no/rapporter/pdf/Komplisert%20sorg.pdf

PS: Skjønner at jeg svarer utenom spørsmålet nok en gang, NHD, men ønsker bare å vise medfølelse og svare på bakgrunn av egne, private erfaringer...

Gjest sikkertogvisst

At følelseslivet kan føles flatt ved bruk av SSRI har jeg hørt nevnt mange ganger. Jeg trodde dette var en virkning/bivirkning av disse preparatene, så jeg kan ikke se annet enn at det at du reagerer annerledes enn du forventer kan skyldes medisinene du bruker.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...