Gå til innhold

Trenger tips nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg tips for å få en bedre hverdag. Har fibromyalgi og GAD. Er i en dårlig periode med verking i hele kroppen og helt utmatta, orker ingenting og har ikke lyst til noen ting.. Bare lyst til å legge meg på sofaen. Sover dårlig om natta. Tar i blant en halv 7.5mg. Imovane. Er liksom noe som "raser" i kroppen.

Har prøvd Cipralex to ganger, senest i vår, men 10mg. hadde ingen virkning og jeg liker ikke store doser piller, men kanskje jeg MÅ? Mulig større dose hadde hatt effekt. Du bestemmer sa fastlegen, men jeg slutta heller i stedet for å øke og det var kanskje dumt. En sobril pr. dag 15mg hjelper noe, men har fortsatt ingen god dag.

Jeg lurer på om depresjonen (om det er det) kommer av de fysiske plagene eller om det er omvendt. Uansett, dagene er et ork. "Gidder" liksom ingenting.

Noen som har opplevd noe lignende og har tips til meg så er jeg veldig takknemlig. Har vært hos fastlegen og tatt div. blodprøver som jeg får svar på i slutten av uka.

Håper noen kan hjelpe meg nå. På forhånd tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du i jobb, eller tilbringer du dagen hjemme? Hvis du er hjemme, så ville jeg sørget for å deltatt i minst en times organisert trening med lav intensitet daglig. Dette vil kunne hjelpe både på depresjonen, energimangelen og smerteopplevelsen.

Skrevet

Har hørt at kognitiv terapi skal hjelpe mot slike ting...

Vet selv for lite om denne terapiformen til å si noe mer om dette...

Kanskje noen andre har erfaring med kognitiv terapi...og om dette kan hjelpe deg?

Skrevet

Er du i jobb, eller tilbringer du dagen hjemme? Hvis du er hjemme, så ville jeg sørget for å deltatt i minst en times organisert trening med lav intensitet daglig. Dette vil kunne hjelpe både på depresjonen, energimangelen og smerteopplevelsen.

Takk for innspill. Jeg er hjemme. Vet ikke om det finnes noe sånt i nærheten her, men sikkert verdt å sjekke. Som sagt så er jo alt et ork, men sikkert viktig å komme i gang med noe. Viktig for meg med kort vei til ting jeg skal, kjører ikke bil.

Prøver å gå en tur hver dag, helt utkjørt da jeg kommer hjem og jeg som jogga og var så flink for bare et par år siden og det gjorde meg så godt.

Skrevet

Har hørt at kognitiv terapi skal hjelpe mot slike ting...

Vet selv for lite om denne terapiformen til å si noe mer om dette...

Kanskje noen andre har erfaring med kognitiv terapi...og om dette kan hjelpe deg?

Takk for innspill, skal sjekke hva det går ut på.

Skrevet

Takk for innspill. Jeg er hjemme. Vet ikke om det finnes noe sånt i nærheten her, men sikkert verdt å sjekke. Som sagt så er jo alt et ork, men sikkert viktig å komme i gang med noe. Viktig for meg med kort vei til ting jeg skal, kjører ikke bil.

Prøver å gå en tur hver dag, helt utkjørt da jeg kommer hjem og jeg som jogga og var så flink for bare et par år siden og det gjorde meg så godt.

En god del kommuner har etterhvert et tilbud som kalles Aktiv på dagtid. Andre steder har man tilsvarende ordninger under andre betegnelser.

Enkelte ordinære treningssentre har også gode treningsmiljøer og flinke veiledere, noen steder samarbeider man også med ulike dagsentre for å hjelpe folk i gang med trening.

Også enkelte fysioterapeuter har klart å etablere miljøer for aktivitet og trening på dagtid,

Sørg bare for at aktivitetene ikke er for anstrengende, kjør utholdenhetstrening med lav intensitet og styrketrening med mange repetisjoner og lave vekter.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...