Gå til innhold

er psykisk syke mindre fleksible i tankene?

Anbefalte innlegg

Gjest Sinus Sinara

Dette er en generell betraktning. I de årene jeg har vært i psykiatrien så har jeg møtt så mange medpasienter som har et veldig enten/eller syn på ting. De er anti-piller eller "bare piller funker for meg " etc. Jeg opplever lite nyanse på ting, de kan ofte ha problemer med å ta flere enn ett perspektiv i en sak/diskusjon. Det viser seg særlig i gruppeterapi.

Er det de psykiske problemene som kan skape lite fleksible tankeganger? Eller kan svart/hvitt tankenegangen være med å å gjøre verden mer forutsigbart?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Psykisk syke" er jo en stor gruppe som ikke har annet til felles enn at de er psykisk syke.

For mange av de psykisk syke er det du beskriver ofte forekommende og en klar hindring for fremskritt. En del av det en arbeider med i psykoterapi er nettopp det å endre rigide tankemønster.

Gjest Sinus Sinara

"Psykisk syke" er jo en stor gruppe som ikke har annet til felles enn at de er psykisk syke.

For mange av de psykisk syke er det du beskriver ofte forekommende og en klar hindring for fremskritt. En del av det en arbeider med i psykoterapi er nettopp det å endre rigide tankemønster.

Men tenker du at den rigide tankegangen er et resultat av psykisk lidelse, eller kan den rigiditeten ha vært der hele tiden og kanskje vært en medvirkende grunn til psykdom?

Interessant å høre hva du tenker om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...