Gå til innhold

Å drepe noen i Norge gir ikke streng straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan få 21 år i fengsel, men man får permisjon et par ganger i året. De som fengsles burde være fengslet uten permisjoner. Permisjoner er latterlig. Man soner 2/3 av straffen uansett. Å drepe noen er ikke avskrekkende i Norge!

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

11

• Mrs. Wallace

9

• Orio

4

• Mistrale

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest mikkelina
Skrevet

Saken er mye mer komplisert enn som så. Du burde lese litt mer kriminologi.

Skrevet

Og det er ikke mange som får 21 år allikevel.

De fleste får vel fra 5-12 år for å drepe.

Skrevet

Men "sssex" har jo helt rett i det h*n skriver.

Lovens strengeste straff i Norge er 21 års fengsel. Og siden et fengselsår bare en 9 mnd, blir dette i praksis bare 15-16 år man er "innesperret"

I tillegg får de fleste permisjoner, og ofte redusert soningstid.

Man kan jo spørre seg om dette er "nok" straff for en grov forbrytelse som kan ha ødelagt livet for opptil flere mennesker?

I tillegg er jo ikke norske fenglser det mest avskrekkende stedet man kan oppholde seg!

Man mister riktignok friheten. Men får til gjengjeld gratis kost og losji i rene og ordentlige "lokaler," og man kan bruke haugevis av tid på tv-titting, lese bøker eller ta etteruttdanning, og andre aktiviteter som "vanlige" mennesker knapt rekker i en hektisk hverdag!

Mange som sitter i norske fengsler ville nok hatt en adskillig tøffere og vanskeligere hverdag hvis de var på frifot.

Skrevet

Hvor mye er da "Livsvarig fengsel" som f.eks Carl Jacob Schnitler fikk død 2004)? Han ble løslatt i 1978, 16 år etter at han drepte en 14-åring jente. Han ble senere dømt for flere voldtekter o.a.

Skrevet

På hvilken måte er saken mer komplisert enn at sssex har rett i det hun sier? Det er ikke noe poeng å henvise til kriminologi bare fordi man selv er uenig.

Skrevet

På hvilken måte er saken mer komplisert enn at sssex har rett i det hun sier? Det er ikke noe poeng å henvise til kriminologi bare fordi man selv er uenig.

Det handler ikke om å være uenig, men si at dette er mer komplisert enn som så.

Skrevet

Jeg synes det er ganske avskrekkende å drepe noen, uansett om det er i Norge eller andre steder.

Skrevet

''Å drepe noen er ikke avskrekkende i Norge!''

Men hvor avskrekkende er egentlig strenge fengselsstraffer? Hvis målet er å få ned antall drap, mener jeg.

Se på USA, hvor straffeutmålingen er en helt annen, hvor fengselsoppholdet er beintøft, livstid betyr livstid og flere stater opererer med dødsstraff. Allikevel har de helt ufattelig mange flere drap i forhold til befolkningstallet enn hva vi har her til lands.

Skrevet

Men hvor avskrekkende er egentlig strenge fengselsstraffer? Hvis målet er å få ned antall drap, mener jeg.

Se på USA, hvor straffeutmålingen er en helt annen, hvor fengselsoppholdet er beintøft, livstid betyr livstid og flere stater opererer med dødsstraff. Allikevel har de helt ufattelig mange flere drap i forhold til befolkningstallet enn hva vi har her til lands.

Hadde det blitt begått _færre_ drap hvis man hadde hatt norsk straffenivå?

Skrevet

Enig.

Jeg tror neppe en potensiell drapsmann vurderer om det er 2/3 av 21 eller 50 år bak murene...

Nei, men det er viktig at det signaliseres at alvorlige typer forbrytelser nettopp er alvorlige.

Eller kunne man likegodt ha gitt drapsmenn samfunnstjeneste.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er fult mulig, men umulig å forske på:(

Straffenivået i Norge burde vært mye høyere!

Skrevet

USA er et samfunn som er så annerledes enn det norske på så mange måter. Så jeg tror ikke man kan trekke slutninger basert på sammenlikninger av dem.

Skrevet

Det handler ikke om å være uenig, men si at dette er mer komplisert enn som så.

Å bare si at problemstillingen er mer komplisert enn som så er forholdsvis nedlatende mot dem man diskuterer med.

På hvilken måte er det mer komplisert, mikkelina/gul dame?

Gjest mikkelina
Skrevet

Å bare si at problemstillingen er mer komplisert enn som så er forholdsvis nedlatende mot dem man diskuterer med.

På hvilken måte er det mer komplisert, mikkelina/gul dame?

Mer komplisert på alle mulige måter, men sånn jeg forsto innlegget handlet det ikke først og fremst om antall år den enkelte idømmes, men alle permisjonene.

Et eksempel på hva som gjør dette komplisert: De fleste straffrsømte skal tilbake til samfunnet igjen en dag. For å gjøre denne overgangen mulig kan de ikke ha sittet isolert i 21 år og plutselig overlates til seg selv, det vil hverken den tidligere fangen eller samfunnet være tjent med.

Skal den løslatte kunne ta seg en jobb og gjøre en tjeneste tilbake til samfunnet, eller skal denne muligheten være nærmest null, og samfunnet må stå for bolig, trygd, osv.

hidi, the scorpion
Skrevet

USA er et samfunn som er så annerledes enn det norske på så mange måter. Så jeg tror ikke man kan trekke slutninger basert på sammenlikninger av dem.

Man sammenligner seg da automatisk med andre demokratiske land! Hva skal man ellers sammenlignes med?

Gjest mikkelina
Skrevet

Annerledes først og fremst fordi de er mange fler enn oss. Mennesker er vi vel alle..

hidi, the scorpion
Skrevet

Mer komplisert på alle mulige måter, men sånn jeg forsto innlegget handlet det ikke først og fremst om antall år den enkelte idømmes, men alle permisjonene.

Et eksempel på hva som gjør dette komplisert: De fleste straffrsømte skal tilbake til samfunnet igjen en dag. For å gjøre denne overgangen mulig kan de ikke ha sittet isolert i 21 år og plutselig overlates til seg selv, det vil hverken den tidligere fangen eller samfunnet være tjent med.

Skal den løslatte kunne ta seg en jobb og gjøre en tjeneste tilbake til samfunnet, eller skal denne muligheten være nærmest null, og samfunnet må stå for bolig, trygd, osv.

Permisjom burde ikke tillates uten en datachip rundt benet, så de ansvarlige hele tiden kan se hvor den straffedømte befinner seg.

Straffene for mord og voldtekt økes betraktelig, og de pårørende får beskjed om permisjon.

Gjest mikkelina
Skrevet

Generalpreventive incentiv, altså?

Hvorfor skal A straffes for at B ikke skal gjøre det og det? =O

Nettopp, og dette er definitivt noe som gjør saken komplisert. Post svaret ditt direkte til Sssex er du snill ;-)

Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke det jeg sier. Jeg sier at det ikke automatisk finnes noen sammenheng mellom straffenivå og forekomst. Det er andre variabler som også må vurderes. Det er veldig naivt å trekke en så enkel slutning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...