Gå til innhold

Surret lammestek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Tenkte jeg skulle kjøpe det.

Men jeg har aldri laget det før.

Skal den stekes i ovnen eller..?

I så fall hvor lenge ?

Hvilken tilbehør bruker dere?

Takk for svar

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ville stekt den i stekeovn på maks 120 grader til lammet er lyserødt (bruk steketermometer). Så lar du den hvile 15-20 minutter i folie og håndklær før den skjæres opp;)

Da blir steken deilig mør!

Skrevet

Jeg ville stekt den i stekeovn på maks 120 grader til lammet er lyserødt (bruk steketermometer). Så lar du den hvile 15-20 minutter i folie og håndklær før den skjæres opp;)

Hva skal stå på steketermometeren når den er ferdig?

hidi, the scorpion
Skrevet

75 grader + hviletid;)

Gjest 76 hvis du liker rosa i midten
Skrevet

''Hva skal stå på steketermometeren når den er ferdig?''

Hva med "Bon Apetite"! :-)

(Det hadde jo vært veldig hyggelig, i alle fall!)

Skrevet

''Hva skal stå på steketermometeren når den er ferdig?''

Hva med "Bon Apetite"! :-)

(Det hadde jo vært veldig hyggelig, i alle fall!)

Eller "Jeg tar oppvasken" ;-)

Skrevet

Hva slagt tilbehør bruker du?

Saus?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva slagt tilbehør bruker du?

Saus?

Rosenkål, broccoli og selvfølgelig hjemmelaget saus! Som er laget på kraften av vann med buljongterning, gulrøtter, løk og hvitløk, la det småkoke, gjerne en time eller mer og krydre etter smak. Smelt margarin og mel, la det brunes (ikke brent!), spe på med kraften, rør godt og smak underveis;) La sausen småkoke i minst 10 minutter.

Gjest 76 hvis du liker rosa i midten
Skrevet

Eller "Jeg tar oppvasken" ;-)

Åh, det hadde vært enda bedre! :-)

Skrevet

Det lagde jeg faktisk for første gang på lørdag, og det ble supergodt! :) Stakk hull i steka, og stappet i hvitløkabåter (delte de i 3-4 biter) i hele steika. Så klina jeg den inn med rosmarin, salt, pepper og hakka hvitløk. La gulrøtter (delt i 8 - først i to, så i kryss) og gul løk i formen, og vann som nesten dekket grønnsakene, og steka oppå der. Stekte den på 125 grader i noen timer. Når termometeret viste 75 grader, tok jeg den ut pakket den i folie og lot den stå mens jeg lagde sausen. Ikke ta ut termometeret mens den hviler, da siver krafta ut. Lagde saus av smør, en spiseskje mel som jevnes ut, helte oppi krafta fra formen (bruk sil), brun jevner til sausen er passe tykk, sukkerkolør (noen dråper for fargens skyld), salt&pepper, og bittelitt rosmarin, fløte og rødvin. Hadde fløtegratinerte poteter, brokkoli, gulrøtter og løk fra formen og saus. Det var nyyyyyyyyyyyyyyydelig. :) Særlig sausen ;)

Neste helg er det oksestek som står for tur. :) Aldri lagd stek før noen gang, men liker å lage mat, så tenkte jeg skulle oppgradere husmorsevnene mine. Veldig enkelt å servere til mange da.

Skrevet

Jeg er veldig glad i fransinspirert lammestek, med masse rosmarin og hvitløk. Stekes i ovn, og ikke for lenge - bruk steketermometer!

Du finner sikkert massevis av oppskrifter på nett. I de store matbutikkene pleier de også å dele ut oppskriftshefter på denne tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...