Gå til innhold

Marsipankake???

Anbefalte innlegg

Skrevet

sylte er et kjøttpålegg.

Nei, det heter sylterull eller sylteflesk. Sylte lages av frukt og/eller bær- :-D

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MissHitch

19

• morsan

14

• candyqueen_83

6

• Mrs D

5

Skrevet

Sylte er kjøttpålegg for deg, men her i min del er det det samme som det fine ordet syltetøy!

Synes det er synd at jeg ikke er fin nok til å få noen ordentlige svar.

Beklager!

Jeg ga deg da et skikkelig svar? Jeg svarte liketil først av alle. :-P

Skrevet

Nei, det heter sylterull eller sylteflesk. Sylte lages av frukt og/eller bær- :-D

Klarer ikke å la være og kommentere dette, I butikkene får du kjøpt sylte i pakninger og der står det sylte, ikke sylterull osv.

Du har i dine innlegg skrevet bokmål og bør derfor også ha skrevet syltetøy.

Nå skjønner jo jeg også at du mente syltetøy, men rett skal være rett:)

Lykke til med kaken:)

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg pleier å dele kaka i tre deler. Også har jeg vaniljekrem i den ene delen, og krem og syltetøy i den andre. Det synes både liten og stor er godt her i huset.

Skrevet

Jeg ga deg da et skikkelig svar? Jeg svarte liketil først av alle. :-P

Ja, takk :)

Skrevet

Jeg har da gitt deg et ordentlig svar..

takk for det :)

Skrevet

;) Bra det er noen som forstår :)

Skrevet

Klarer ikke å la være og kommentere dette, I butikkene får du kjøpt sylte i pakninger og der står det sylte, ikke sylterull osv.

Ja, men jeg skriver bokmål fordi jeg har fått så mye negativ respons på nynorsk, og noen ord henger ikke alltid med.. Det er da ikke en norskeksamen dette? :)

Takk :)

Skrevet

Jeg pleier å dele kaka i tre deler. Også har jeg vaniljekrem i den ene delen, og krem og syltetøy i den andre. Det synes både liten og stor er godt her i huset.

Det høres godt ut! :) Jeg var inne på tanken om å ha sitronfromage i det ene laget, hva tror du om det? Blir det helt feil? :)

Skrevet

Det høres godt ut! :) Jeg var inne på tanken om å ha sitronfromage i det ene laget, hva tror du om det? Blir det helt feil? :)

Ingen eksamen:)) Sier dere sylt eller sylte? Har hørt noen si sylt om syltetøy.

Skrevet

Jeg sier også sylte i stedet for syltetøy :)

Men jeg tror ikke at de som har kommentert sylten har gjort det for å være vrange, min erfaring er at f.eks. østlendinger rett og slett ikke skjønner vår bruk av ordet.

Jeg er ikke østlending, men har aldri hørt sylte brukt som syltetøy;-)

Ut fra sammenhengen antok jeg likevel at det var syltetøy, men jeg kan jo forstå at dialektbruk kan være forvirrende.

Til trådstarter: Jeg baker dessverre ikke marsipankake, så jeg kan ikke svare deg på det, men som en som elsker marsipan men hater fløtekrem ville jeg gjerne likt å få en kake fylt med annet enn krem:-)

Skrevet

Ingen eksamen:)) Sier dere sylt eller sylte? Har hørt noen si sylt om syltetøy.

hehe. Jeg personlig sier sylte, har aldri hørt sylt... men her på vestlandet er det så mange dialekter at det er veldig godt mulig at "sylt" er brukt og! :)

Skrevet

''Lykke til med kaken:)''

Jeg skal da ikke lage noen kake!

Gjest medister Låvisa
Skrevet

Jeg sier også sylte i stedet for syltetøy :)

Men jeg tror ikke at de som har kommentert sylten har gjort det for å være vrange, min erfaring er at f.eks. østlendinger rett og slett ikke skjønner vår bruk av ordet.

Her på indre Sagene-øst sier vi syltetøy. Sylte (og medister) er julemat det.

Skrevet

Sylte er kjøttpålegg for deg, men her i min del er det det samme som det fine ordet syltetøy!

Synes det er synd at jeg ikke er fin nok til å få noen ordentlige svar.

Beklager!

Det er mulig at sylte brukes lokalt der du kommer fra om syltetøy, men dersom du velger å bruke lokale uttrykk på et nasjonalt forum, må du nesten regne med at du blir misforstått og/eller får kommentarer. Det handler selvsagt ikke om hva som er "fint nok", men om å enes om begreper.

Bokmålsordboka sier følgende:

''sylte I sylte f1 el. m1 (kanskje av II *sylte) presset, kokt kjøtt av grisehode som er lagt lagvis, tilsatt krydder og lagt i lake ''

Gjest jada, jeg vet det er dialekt eller noe
Skrevet

Sjekk en bokmålsordbok og se hvem som har rett ;)

Skrevet

Her på indre Sagene-øst sier vi syltetøy. Sylte (og medister) er julemat det.

Det du kaller sylte omtaler jeg som syltaflesk, og ja, det er julemat :)

Det tok faktisk litt tid før jeg skjønte hva østlendinger mente med "sylte".

Skrevet

Jeg er ikke østlending, men har aldri hørt sylte brukt som syltetøy;-)

Ut fra sammenhengen antok jeg likevel at det var syltetøy, men jeg kan jo forstå at dialektbruk kan være forvirrende.

Til trådstarter: Jeg baker dessverre ikke marsipankake, så jeg kan ikke svare deg på det, men som en som elsker marsipan men hater fløtekrem ville jeg gjerne likt å få en kake fylt med annet enn krem:-)

Jeg vet ikke hvor utbredt det er å kalle pålegg av bær for sylte, kanskje vi skulle lage en FU på det?

Skrevet

Det er mulig at sylte brukes lokalt der du kommer fra om syltetøy, men dersom du velger å bruke lokale uttrykk på et nasjonalt forum, må du nesten regne med at du blir misforstått og/eller får kommentarer. Det handler selvsagt ikke om hva som er "fint nok", men om å enes om begreper.

Bokmålsordboka sier følgende:

''sylte I sylte f1 el. m1 (kanskje av II *sylte) presset, kokt kjøtt av grisehode som er lagt lagvis, tilsatt krydder og lagt i lake ''

Problemet er jo at de som bruker lokale uttrykk ikke nødvendigvis er klar over at de er lokale. Det oppdager man først når man har flyttet til et nytt område.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...