Gå til innhold

Marsipankake???

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en vittig utvikling av et i utgangspunktet enkelt spørsmål.

Hva er det med østlendinger som gjør at så mange ikke klarer å skjønne dialektord? Alle vet jo at vettuge folk ikke bruker sylterull i marsipankake *humre*

Da jeg ba om tri poser i matbutikker i mine østlandsdager var det mange som lurte på om jeg virkelig skulle ha ti poser. Nei, tri. Trrrrrrri! Jaja, sånn er det vel.

Jeg sa også "tri" istedenfor "tre" før mange år på Østlandet ødela dialekta, men har aldri erfart samme problemer, så det kan jo skyldes hvor tydelig r'en er også.

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• MissHitch

19

• morsan

14

• candyqueen_83

6

• Mrs D

5

Skrevet

Og hva tror du jeg kommer til å tenke på når jeg skal lage den kaka på lørdag????????? Sylte,som dere sier, selvsagt;) :D *ler*

Kanskje du rett og slett skal lage den med sylte(rull) - bare som en practical joke? ;-)

Hørte om noen som tok med seg en fiskepudding med marsipanlokk og pynt i et festlig lag. de var faktisk et par stykker som forsynte seg to ganger! ;-)

Gjest jada, jeg vet det er dialekt eller noe
Skrevet

Kanskje du rett og slett skal lage den med sylte(rull) - bare som en practical joke? ;-)

Hørte om noen som tok med seg en fiskepudding med marsipanlokk og pynt i et festlig lag. de var faktisk et par stykker som forsynte seg to ganger! ;-)

Jeg har vært i et slikt selskap med fiskepudding, men der var den bare pyntet med karamellsaus. Det var faktisk ikke noe lett å se forskjell, men de fleste forsynte seg maks en gang :)

Skrevet

Jeg tror kanskje de fleste skjønte det assa.

Så de ville bare være vrange? Det syns jeg er verre enn min antagelse.

Skrevet

Aner ikke. For min del slang jeg på et geipetegn for å vise at jeg tulla litt. Men det var visst en som tok seg litt for nær av det likevel.

Skrevet

Har ikke de fleste bare fleipet med dette, da? Slik som man ofte gjør når det er morsomme feilskrivinger.

Men man bør generelt sett unngå det når det er nye nick, slik at man ikke tråkker noen på tærne.

Det er ihvertfall artig å se at dette blir nok et bidrag i "helsikes-oslofolk-debatten"....;-)

Skrevet

Jeg har vært i et slikt selskap med fiskepudding, men der var den bare pyntet med karamellsaus. Det var faktisk ikke noe lett å se forskjell, men de fleste forsynte seg maks en gang :)

LOL

Skrevet

Har ikke de fleste bare fleipet med dette, da? Slik som man ofte gjør når det er morsomme feilskrivinger.

Men man bør generelt sett unngå det når det er nye nick, slik at man ikke tråkker noen på tærne.

Det er ihvertfall artig å se at dette blir nok et bidrag i "helsikes-oslofolk-debatten"....;-)

Jeg har på ramme alvor opplevd mange som ikke har skjønt at sylte er syltetøy, så ja, jeg tok det som at de ikke forstod det.

Ellers er jeg enig med deg, man skal være mer varsom med å fleipe med nye nick enn med oss litt mer hardbarkede ;-)

Skrevet

Jeg har på ramme alvor opplevd mange som ikke har skjønt at sylte er syltetøy, så ja, jeg tok det som at de ikke forstod det.

Ellers er jeg enig med deg, man skal være mer varsom med å fleipe med nye nick enn med oss litt mer hardbarkede ;-)

''Jeg har på ramme alvor opplevd mange som ikke har skjønt at sylte er syltetøy, så ja, jeg tok det som at de ikke forstod det.''

I andre sammenhenger enn her, der trådstarter snakker om kakefyll, skjønner jeg jo at det kan misforstås.

Hvis dere skulle komme på besøk til oss og jeg spurte deg hva slags pålegg barna dine liker, slik at jeg fikk handlet inn, hadde jeg nok stusset over et svar som "blåbærsylte". Jeg hadde nok tenkt at dette var en spesiell form for sylterull med bruk av blåbær som smakstilsetting innimellom kjøttlagene...;-)

Skrevet

Jeg sa også "tri" istedenfor "tre" før mange år på Østlandet ødela dialekta, men har aldri erfart samme problemer, så det kan jo skyldes hvor tydelig r'en er også.

Hva med å be om å få ta ut tri hundre? Hva?! Ti hundre? Nei, trrrrrri!

For å ikke snakke om at en er "sjeden", dvs skitten/møkkete på østlandsk. Til slutt gikk jeg over til å si skitten, det ble for mye skjedesnakk.

Tull eller ikke tull i denne tråden, av de stedene jeg har bodd, så er Oslo det stedet der jeg ble minst forstått på egen dialekt.

Skrevet

Takk! Endelig et svar :) Bare vaniljekrem mellom lagene da? Jeg vet om at det blir brukt marsipan og sjokoladekrem , men det er nok med marsipan utpå kaka, synes jeg!

Hos oss er vi veldig glade i en blanding av fløtekrem og vaniljekrem. Jeg lagde en "takraskake" til et selskap i dag og den forsvant som dugg for sol!

Sukkerbrød i 3 lag, blanding av fløtekrem og vaniljekrem mellom alle lagene og på toppen, i tillegg hadde jeg mellom lag 1 og 2 bananskiver og bringebær og mellom lag 2 grovhakket mørk sjokolade + grovhakket mørk sjokolade på toppen. Kaka så ut som et takras, men smakte kjempegodt! :o)

Skrevet

Så gøy, der var jo sylte i form av bær både i bokmåls- og nynorskordboka. Nå har jeg noe å slå i bordet med overfor min østlandske ektemake :)

Nei, i bokmålsordboka er _substantivet_ sylte bare brukt om kjøttvarianten. Helt uten tvil, asså.

Verbet, derimot, kan man selvsagt bruke om hva som helst man måtte finne på å sylte.

Skrevet

For en vittig utvikling av et i utgangspunktet enkelt spørsmål.

Hva er det med østlendinger som gjør at så mange ikke klarer å skjønne dialektord? Alle vet jo at vettuge folk ikke bruker sylterull i marsipankake *humre*

Da jeg ba om tri poser i matbutikker i mine østlandsdager var det mange som lurte på om jeg virkelig skulle ha ti poser. Nei, tri. Trrrrrrri! Jaja, sånn er det vel.

jeg er nordlending og forsto heller ikke sylte. hvis det ikke hadde hatt en annen betydning ville jeg vel gjetta meg til det.

Skrevet

hehehe... ja, mottaker av kaka som har bestillt den ga meg frie tøyler, men jeg tror ikke det der blir noen suksess.... ;)

Skrevet

Nei, i bokmålsordboka er _substantivet_ sylte bare brukt om kjøttvarianten. Helt uten tvil, asså.

Verbet, derimot, kan man selvsagt bruke om hva som helst man måtte finne på å sylte.

''om hva som helst man måtte finne på å sylte.''

Dette får meg til å huske Runde Rare Rulle Rusk i André Bjerkes dikt. Slutten lyder (etter hukommelsen): "Rund og rød som ripsen selv, ble han syltet samme kveld."

:-)

Skrevet

Hos oss er vi veldig glade i en blanding av fløtekrem og vaniljekrem. Jeg lagde en "takraskake" til et selskap i dag og den forsvant som dugg for sol!

Sukkerbrød i 3 lag, blanding av fløtekrem og vaniljekrem mellom alle lagene og på toppen, i tillegg hadde jeg mellom lag 1 og 2 bananskiver og bringebær og mellom lag 2 grovhakket mørk sjokolade + grovhakket mørk sjokolade på toppen. Kaka så ut som et takras, men smakte kjempegodt! :o)

Hørtes deilig ut!!! :)

Skrevet

Jeg synes krem (evt. iblandet litt vaniljekrem) og bringebærsyltetøy og/eller annanas er best.

Skrevet

Sylte i marsipankake synes jeg høres litt merkelig ut ;)

Skrevet

Sylte i marsipankake synes jeg høres litt merkelig ut ;)

Pass deg, ellers blir du en av de hersens østlendingene som ikke skjønner andre folks dialekter;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...