Gå til innhold

Graviditet og svineinfluensa

Anbefalte innlegg

For noen uker siden bestillte min samboer og jeg, og to vennepar en ukes tur til Egypt, Hurgahda. Avreise er 22 oktober 09. I ettertid har jeg funnet ut at jeg er gravid, er nå i 7.uke. Dermed blir jeg straks usikker på om jeg kan reise. Ved avreise kommer jeg til å være gravid i 11.uke. Bør jeg vurdere å ikke reise, med frykt for å kunne bli smittet av svineinfluensa? Synes dette er et vanskelig valg, siden samboeren min og jeg har påkostet 15000,- på reisen. Har forsøkt å søke informasjon på pandemi.no, men blir ikke klokere av det. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335226-graviditet-og-svineinfluensa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp vært i samme situasjon, bare at jeg skulle til Hellas. Spurte gyn. min og han sa egentlig bare "godt spørsmål", for de visste egentlig ikke å mye. Han anbefalte meg å sjekke med f.eks reisebyrået om det hadde vært mange tilfeller dit jeg skulle. Var det det, anbefalte han meg å bli hjemme. Ellers sa han at flyturen er den største risikoen, og at jeg likeså godt kunne bli smittet på toget her hjemme. Han sa også at dersom jeg valgte å bli hjemme, skulle han skrive en legeerklæring på at jeg var gravid, siden noen reiseforsikringer og reisebyråer da refunderte penger. jeg valgte å dra og er glad for det. Kanskje du kan få med Tamiflu?

Jeg vet at det mange tenker på er ikke akkurat det å få svineinfluensa, men å havne på sykehus langt hjemmefra uten å kunne reise hjem.

Jeg hadde nok reist hvis ikke situasjonen forandrer seg til det verre eller det viser seg å være msnge tilfeller dit du skal.

Jeg syns det var veldig vanskelig at ingen kunne gi meg noe klart svar. Hadde vært mye bedre dersom de sa "ikke reis". Men jeg tenkte som så at når legen ikke har noe klart svar, så er det ikke så lett for meg heller.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke at risiko for svineinfluensa er større i Egypt en her hjemme, så av den grunn skal du ikke betenke deg. Generelt sett synes jeg ikke man skal reise til ’fjerne land’ når man er gravid, for hvis det skjer noe som abort eller komplikasjoner med graviditeten, så er det utrygt å være i land med annen standard på helsevesenet. Ved 11 uker er du over den verste abortrisiko og det skulle være en rimelig trygg periode å reise i. Du må passe deg for toxoplasmose, bare spise godt stekt kjøtt osv. Kanskje du skulle teste deg om du tidligere har vært smittet? Og kanskje du skulle få ultralyd for å se at graviditeten har utviklet seg normalt? Så bør du ta en titt på din reiseforsikring og se om den dekker evt. komplikasjoner ved graviditet.

God tur, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...