Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjære doktor!

Nå har det gått tre måneder siden jeg fødte for første gang. Fødselen gikk fint, men barnet ble forløst med tang. Jeg hadde en dyptliggende rift innvendig som måtte sys i tillegg til at jeg ble klipt og sydd utvendig.

Jeg har vært plaget av smerter i mellomkjøttet etter fødselen. Smertene har mer eller mindre gitt seg nå, men jeg kjenner dem fortsatt om jeg klemmer på mellomkjøttet. Problemet er at jeg ikke klarer å ha samleie - det gjør for vondt. Heldigvis har jeg en forståelsesfull mann som ikke har presset seg på etter fødselen. Vi har kjørt ”mitt løp”. Jeg har utsatt å prøve med samleie helt til nå, fordi jeg trodde kanskje jeg ville klare det nå når det ikke gjorde så vondt lengre. Men nei, det gjør vondt i mellomkjøttet i tillegg til at det er vondt under forsøk på inntrengning. Det føles som om det er noe som blokkerer litt, nærmest som en jomfruhinne. Er det normalt?

Hvor ”normalt” er det å vente så lenge med sex etter fødselen??

Jeg lurer på om det lønner seg å vente enda lengre eller om det blir bedre når vi får prøvd å ”utvide” skjeden litt.

På 6-ukerskontrollen så det helt fint ut, men det gjorde også veeeeeldig vondt.

Som du sikkert skjønner er det veldig viktig for oss å få avklart om dette er en vanlig "tilstand".

Venter spent på svar.

Hilsen vill

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En forklaring kan være at slimhinnene er tørr på grunn av hormonmangel. Prøve med Ovesterinkrem i skjeden, det skader ikke melk eller barn. Hvis det ikke hjelper bør du henvises til fødeavdelingen for vurdering av arret. Iblant kan en nerve være kommet i klemme og man må rette litt på arret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...