Gå til innhold

Økt sykefravær

Anbefalte innlegg

Leste på NAV sin hjemmeside at sykefraværet har økt med 22% siden 1989.

Noen som har teori om hvorfor?

Altså, hvorfor går sykefraværet opp når vi bruker stadig mer penger på helsevesenet? Når de siste 20 årene har vært en eneste lang økonomisk opptur? IA-bedrifter har vi også fått. Særlig har psykisk helse fått betydelig mer oppmerksomhet i samfunnet de siste 20 årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335263-%C3%B8kt-sykefrav%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Her deler jeg de synspunkter som fremkommer i denne artikkelen:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1390482.ece

2. Det er en skummel tilleggsfaktor som jeg ser lite omtalt, men som jeg selv ser som svært alvorlig på sikt:

Når noen er borte fra jobb,øker arbeidsbelastningen på de gjenværende. I noen tid greier de denne økte belastningen både fysisk og holdningsmessig. Når de imidlerid på skituren i helga treffer han/henne som skulle hatt nattevakt, men er sykemeldt, frå de etterhvert endringer i egne holdninger. "Hvorfor skal jeg presse meg på jobb, selv om jeg ikke er helt i form, når svært mange andre er borte selv om de ikke er syke?" "Hvorfor skal jeg og min familie hele tiden rette opp for de late og arbeidssky medarbeiderne uten at jeg har en eneste krone ekstra igjen for det?"

Om slike holdningsendringer utvikler seg, er vi på en meget farlig kurs.

Jeg mener det må komme belønningsordninger for de som alltid er på jobb.

Gjest vil jobbe

Jeg tror at økt stress i samfunnet har medført mye sykefravær. I tillegg har legene vært for slappe med sykmeldinger (har vel kanskje blitt noe innskjerpet nå).

Jeg har selv ikke jobbet på 7 år. Ble sykmeldt, men har hele tiden villet tilbake i jobb. Først var det legen som nektet, nå er det NAV. Virker som det er lettere for dem å ha meg på trygd.

Nå har jeg bestemt at jeg skal "slå opp" med alle disse "hjelperne." Jeg skal forsøke meg i jobb igjen uten deres hjelp.

Mange er syke ja, men det er f.... meg noe galt med de som skriver ut sykmeldinger og holder folk på trygd også.

Gjest Noen forslag

Jeg tror at økt stress i samfunnet har medført mye sykefravær. I tillegg har legene vært for slappe med sykmeldinger (har vel kanskje blitt noe innskjerpet nå).

Jeg har selv ikke jobbet på 7 år. Ble sykmeldt, men har hele tiden villet tilbake i jobb. Først var det legen som nektet, nå er det NAV. Virker som det er lettere for dem å ha meg på trygd.

Nå har jeg bestemt at jeg skal "slå opp" med alle disse "hjelperne." Jeg skal forsøke meg i jobb igjen uten deres hjelp.

Mange er syke ja, men det er f.... meg noe galt med de som skriver ut sykmeldinger og holder folk på trygd også.

Godt skrevet! Morra mi ville jobbe, så legen søkte om 50% trygd og hun innvilges 80% uføretrygd uten engang ha søkt om det....

Som deg, lettere å ha folk på trygd!

Annonse

Gjest vil jobbe

Godt skrevet! Morra mi ville jobbe, så legen søkte om 50% trygd og hun innvilges 80% uføretrygd uten engang ha søkt om det....

Som deg, lettere å ha folk på trygd!

Ja, er dypt sjokkert over dette jeg. Har en i min nærhet som også blir nektet å jobbe, hun mottar trygd enten hun ønsker dette eller ikke.

I tillegg skal ihvertfall ikke jeg "pakke under en stol" at pengene du får som trygdet er like høy og noen ganger høyere enn om du hadde vært i jobb. Blir det da atraktivt å jobbe?

Jeg har vært i syden endel ganger og pratet med en del norsker som er boende der. Endel fortalte ganske åpent at de mottar trygd fra norge og jobber fulltid der nede. De hadde ingen skrupler med å utnytte systemet.

Kjenner jeg blir kvalm av meg selv som går her og er trygdet, fy :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...