Gå til innhold

Lamical - ikke bipolar

Anbefalte innlegg

Gjest uni/bipolar
Skrevet

Jeg kan ikke huske en eneste manisk eller hypman episode, men har hatt gjentatte depresjoner fra ung alder. Kan lamictal virke som tillegg til AD mot depresjon? Psykiater mener jeg kan være biolar grunnet tidligere suicidale impulshandlinger , men jeg eller folk som kjenner meg vil nok aldri beskrive meg som hyper/manisk/hypoman. Skjønner du ikke kan vurdere om en person er bipolar utenom å kjenne sykehistorie, men er det mulig gitt å være unipolar med depresjoner som går som syklusser? Depresjon/"normal"/depresjon/normal etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse, og har god nytte av lamictal.

Gjest imzedimze
Skrevet

hvorfor mener psykiateren din at tidligere suicidale impulshandlinger peker mot bipolar fremfor "unipolar"?

jeg er bipolar, men aldri hatt noen suicidal impulshandling, færreste har vel det

Skrevet

hvorfor mener psykiateren din at tidligere suicidale impulshandlinger peker mot bipolar fremfor "unipolar"?

jeg er bipolar, men aldri hatt noen suicidal impulshandling, færreste har vel det

Mange med bipolar har hatt impulsive selvmordsforsøk.

Gjest nordpolen
Skrevet

Hvor har du dette fra?

De selvmordsforsøkene jeg hadde var planlagte, og de kom i en depressiv/blandet fase av sykdommen. Impuls tyder vel mere på eupf, eller kanskje rapid cycling som vel er en ganske sjelden bipolar variant?

Skrevet

Hvor har du dette fra?

De selvmordsforsøkene jeg hadde var planlagte, og de kom i en depressiv/blandet fase av sykdommen. Impuls tyder vel mere på eupf, eller kanskje rapid cycling som vel er en ganske sjelden bipolar variant?

Det kommer fra meg selv.

Og fra mennesker jeg har møtt ved innleggelser.

For meg har det skjedd i overgangen fra mani til depresjon.

Gjest nordpolen
Skrevet

Det kommer fra meg selv.

Og fra mennesker jeg har møtt ved innleggelser.

For meg har det skjedd i overgangen fra mani til depresjon.

Okey, retter hendene i været og "gir meg." :-)

Gjest imzedimze
Skrevet

det har vel mange uten bipolar også, og mange med bipolar har ikke impulsive selvmordsforsoek også, så jeg lurer fremdeles på hvorfor psykiateren til trådstarter mener at dette er tegn på bipolar, hos en som ikke har hatt oppoversvingning tilogmed :)

jeg tviler ikke på at det stemmer, bare lurer på grunnen.

Skrevet

Okey, retter hendene i været og "gir meg." :-)

Hehe...trenger ikke det :)

Godt å kunne dele erfaringer her inne, vettu :)

Gjest MedicNerd
Skrevet

NHD pleier å svare noe i retning av at dersom en person stadig har tilbakevendende depresjoner og lite effekt av bare ad, så kan det godt være at man ser på en bipolar lidelse der manien ennå ikke har vist seg. Jeg ville helt klart gitt Lamictal kjangsen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

NHD pleier å svare noe i retning av at dersom en person stadig har tilbakevendende depresjoner og lite effekt av bare ad, så kan det godt være at man ser på en bipolar lidelse der manien ennå ikke har vist seg. Jeg ville helt klart gitt Lamictal kjangsen.

Korrekt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...