Gå til innhold

Festing med motsatt kjønn

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke lyst nå nei

Jeg er gift med pappen til våre barn.

Han jobber i en bedrift med ganske stor andel kvinner, og det er så klart helt greit og flott det. Han trives på jobb, og har en interessant stilling med en del ansvar.

Men de siste månedene har det blitt noen fester med bare noen av de ansatte på jobben hans. De er i utgangspunktet ikke veldig mange. Men på disse festene er det kun han som mann, også en del kvinner. Noen av disse er kolleger, andre er tidligere kolleger. De er ikke i regi av firmet, er noen av kvinnene som arrangerer dette i privat regi.

Nå har det vært tre stykker i løpet av bare få måneder, og jammen kom han ikke for et par dager siden og sa det skulle være en til nå rett rundt hjørnet.

For han er det en selvfølge å være med.

Jeg hverken reagerte eller sa noe de tre første gangene, regnet med at dette var noe som var stas der og da, og at dette rushet av fester ikke ville fortsette, for noen av disse.

Men nå er det da ny rett rundt hjørnet. Og en selvfølge for han å ville gå på den også.

Men nå kjenner jeg at jeg ikke synes det er særlig ok lenger at han skal på fest med kun damer igjen. Altså den 4 festen på under halvt år. Og nå nevnte jeg det, at jeg ikke synes det er greit at en familiemann skal på fest som eneste mann med en gjeng damer om og om igjen.

Men det har han så klart ingen forståelse for. For da betyr det at jeg ikke har tillitt til han.

Jeg har tillit til han, og tror ikke han er utro. Men jeg synes som sagt ikke at det er greit nå når det blir så mange fester med damene på så kort tid.

Er det jeg som er helt på jordet her? Er det helt greit at han går på fest igjen med disse damene, nåværende og gamle kollegaer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335272-festing-med-motsatt-kj%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å snu det rundt: Jeg er en av få kvinner på en mannsdominert arbeidsplass. Det ville ikke falle meg inn at mannen min skulle finne på å surmule fordi jeg går ut med kollegene mine bare fordi de er menn.

Noe helt annet er at det bør være en jevn fordeling av hvor ofte ektefellene går ut. Hvis den ene går ut alene stadig vekk mens den andre alltid sitter hjemme er ikke det så greit. Men det har ingenting med kjønn å gjøre.

I tillegg til disse festene med kun han som mann, som er i privat regi, er det firmafester og tilstelninger. Og så klart han skal være med på det om han vil. Disse festene jeg nå har reagert på er disse private med kun utvalgte av firmaets nåværende og tidligere kvinner og min mann. På firmafestene er jo alle de ansatte invitert, og da er de 3-4 menn og 20 kvinner. På disse private festene som ikke er arrangert av firmaet er det min mann og 6-8 kvinner.

Og jeg er enig med deg i at han så klart må få være med kolleger. Jeg har kun menn som kolleger, og vi har 1 tur i året med følge og en middag med bare de ansatte. Er så klart en selvfølge at jeg er med der uten at han blir sur for det.

Men nå synes jeg det blir litt for mange av de private festene med kun han som mann - der ikke alle kollegene er invitert.

Men da er det nok jeg som er helt på jordet

For å snu det rundt: Jeg er en av få kvinner på en mannsdominert arbeidsplass. Det ville ikke falle meg inn at mannen min skulle finne på å surmule fordi jeg går ut med kollegene mine bare fordi de er menn.

Noe helt annet er at det bør være en jevn fordeling av hvor ofte ektefellene går ut. Hvis den ene går ut alene stadig vekk mens den andre alltid sitter hjemme er ikke det så greit. Men det har ingenting med kjønn å gjøre.

Sorry, svaret til deg kom over ditt inlegg. :)

Jeg forstàr dette kan vaere en ubehagelig situasjon, men du har nok ikke noe annet valg enn à stole pà ham. Tror det beste er à bite i seg irritasjonen og fokusere pà noe annet. Viktig at dette ikke blir noe "sak", det gàr over av seg selv etterhvert og om du pröver à hindre ham i à gà vil han sikkert bare fà enda mer lyst til à delta.

Det beste ville engentlig vaert om han hadde fest hos dere slik at du ble kjent med dem... If you can't beat them, join them;-)

I tillegg til disse festene med kun han som mann, som er i privat regi, er det firmafester og tilstelninger. Og så klart han skal være med på det om han vil. Disse festene jeg nå har reagert på er disse private med kun utvalgte av firmaets nåværende og tidligere kvinner og min mann. På firmafestene er jo alle de ansatte invitert, og da er de 3-4 menn og 20 kvinner. På disse private festene som ikke er arrangert av firmaet er det min mann og 6-8 kvinner.

Og jeg er enig med deg i at han så klart må få være med kolleger. Jeg har kun menn som kolleger, og vi har 1 tur i året med følge og en middag med bare de ansatte. Er så klart en selvfølge at jeg er med der uten at han blir sur for det.

Men nå synes jeg det blir litt for mange av de private festene med kun han som mann - der ikke alle kollegene er invitert.

Jeg skjønner deg godt. Synes det holder med fester/arrangementer for alle ansatte + evt private fester for både mann og kone (altså dere som ektepar sammen emd venner).

Tiden med familie er så dyrebar, at når en del tid går til arrangemementer i jobbregi utenomarbeidstid, så synes jeg at du som kone er i din rett å påpeke at det har vært litt mye nå.

Er det aktuelt for deg å være med på disse private festene?

Jeg er litt usikker på meg selv om dette har med at han er mann alene på disse festene, eller om det egentlig har med at han går på sånne private fester uten deg. Jeg tror ikek jeg hadde likt om mannen min gikk på private fester uten meg. Ikke fordi jeg ikke stoler på ham, men fordi vi jobber såpass mye, at det er naturlig at vi går sammen på sånne ting.

Annonse

Jeg skjønner deg godt. Synes det holder med fester/arrangementer for alle ansatte + evt private fester for både mann og kone (altså dere som ektepar sammen emd venner).

Tiden med familie er så dyrebar, at når en del tid går til arrangemementer i jobbregi utenomarbeidstid, så synes jeg at du som kone er i din rett å påpeke at det har vært litt mye nå.

Er det aktuelt for deg å være med på disse private festene?

Jeg er litt usikker på meg selv om dette har med at han er mann alene på disse festene, eller om det egentlig har med at han går på sånne private fester uten deg. Jeg tror ikek jeg hadde likt om mannen min gikk på private fester uten meg. Ikke fordi jeg ikke stoler på ham, men fordi vi jobber såpass mye, at det er naturlig at vi går sammen på sånne ting.

På disse private festene med disse kvinnelige kollegene og tidligere kollegane er nok ikke jeg velkommen nei. Der er det kun dem, han og alle disse damene. Og jeg stoler jo på han, men synes det blir for mye og for ofte med disse festene i tillegg.

Og jeg sier så klart aldri noe når det er i regi av firmaet - da er det så klart en selvfølge at han går. Men der også er det for det meste kun de ansatte. Og det er greit nok det også.

Han er en veldig sjelden gang ute med noen kamerater, enten kino, pizza, øl eller lignende. Og det synes jeg det bare er hyggelig at han gjør.

Det er akkurat disse festene med disse damene jeg ikke synes noe om. Selv om jeg ikke reagerte de første gangene, men nå er det tydelig blitt en tradisjon at de skal lage en fest i alle anledninger.

Godt med litt forståelse i alle fall, :)

Jeg forstàr dette kan vaere en ubehagelig situasjon, men du har nok ikke noe annet valg enn à stole pà ham. Tror det beste er à bite i seg irritasjonen og fokusere pà noe annet. Viktig at dette ikke blir noe "sak", det gàr over av seg selv etterhvert og om du pröver à hindre ham i à gà vil han sikkert bare fà enda mer lyst til à delta.

Det beste ville engentlig vaert om han hadde fest hos dere slik at du ble kjent med dem... If you can't beat them, join them;-)

Skulle disse festene vært holdt hjemme hos oss, hadde nok jeg måttet fordufte før festen. Er nok ikke mulighet for meg å skulle menge meg der skjønner du.

Også er det aldri spørsmål om det passer at han går på de festene. Er en selvfølge at han skal dit. Kunne jo vært jeg var opptatt den kvelden? Og hvem må skaffe barnevakt da tror du? Ikke han iallefall.

Men takk for svar.

Jeg synes ikke at du er på jordet. Jeg ville også reagert på mengden festing og den skjevfordelingen mellom dere som du uttrykker i andre svar i tråden. Det er ingen selvfølge at han skal ut hver gang og at du skal sitte hjemme med barna, eller at det alltid er ditt ansvar å skaffe barnevakt. Men det hadde vært det samme om kollegene var menn eller en blanding.

Jeg hadde klart den kjønnsgreia ganske greit, tror jeg. Jeg har vært en av veldig få kvinner i en ingeniørbedrift i mange år (jobber ikke der nå lenger), og er vant til å se litt bort fra denslags.

Men jeg synes det virker merkelig at en liten kollega-gruppe stadig fester sammen på den måten, uten at man kan ha med partner og uten at det har noe med organisasjonen (dvs. denne avdelingen, denne etasjen el.l.) å gjøre. Jeg vet ikke om det er så lurt med tanke på arbeidsplassen at en "eksklusiv" gruppe blir en venne- og festegjeng på den måten.

I hvert fall er det da ikke lenger noen selvfølge at du skal strekke deg langt for at han skal kunne gå (hvis du f.eks. er opptatt) fordi det liksom har med hans jobb å gjøre, for det har det vel strengt tatt ikke lenger.

På disse private festene med disse kvinnelige kollegene og tidligere kollegane er nok ikke jeg velkommen nei. Der er det kun dem, han og alle disse damene. Og jeg stoler jo på han, men synes det blir for mye og for ofte med disse festene i tillegg.

Og jeg sier så klart aldri noe når det er i regi av firmaet - da er det så klart en selvfølge at han går. Men der også er det for det meste kun de ansatte. Og det er greit nok det også.

Han er en veldig sjelden gang ute med noen kamerater, enten kino, pizza, øl eller lignende. Og det synes jeg det bare er hyggelig at han gjør.

Det er akkurat disse festene med disse damene jeg ikke synes noe om. Selv om jeg ikke reagerte de første gangene, men nå er det tydelig blitt en tradisjon at de skal lage en fest i alle anledninger.

Godt med litt forståelse i alle fall, :)

Vil fortelle hvordan vi har det i forhold til festing og tid sammen med venner:

Mor og far jobber 100% begge to, i perioder en del hjemmefra på toppen av dette.

3 barn på 5, 8 og 10 år

2-4 ganger i året er vi på fest sammen med 2 andre vennepar.

1-2 ganger i året prøver vi å få til en voksenhelg, enten bare mannen min og jeg, eller sammen med 1-2 andre par.

Både jeg og mannen min prøver av og til (dvs 1-4 ganger i halvåret) å gå ut med hhv kamerat eller venninne på byen (kino, drikke øl, ellr sitte hjemme og drikke vin....)

Middag med jobben 1-4 ganger pr pr voksen

Middag med jobben sammen med ektefelle 1 gang pr år med min jobb.

Noen spredte "frvillige sosiale arrangementer på kveldstid" med min jobb 1-3 ganger i året.

I tillegg reiser vi begge to med jobben vår, og da går en jo av og til litt ut om kvelden med kollegaer/kunder.

Vi er godt fornøyd med dette, og har ikke behov for noe mer tid uten ektefelle eller uten barn, - tida om ettermiddag/kveld og i helgene er så utrolig dyrebar som familie :-)

Skulle disse festene vært holdt hjemme hos oss, hadde nok jeg måttet fordufte før festen. Er nok ikke mulighet for meg å skulle menge meg der skjønner du.

Også er det aldri spørsmål om det passer at han går på de festene. Er en selvfølge at han skal dit. Kunne jo vært jeg var opptatt den kvelden? Og hvem må skaffe barnevakt da tror du? Ikke han iallefall.

Men takk for svar.

Ærlig talt, sett nå foten ned!

Allier deg med ei venninne og avtal at dere skal ut neste gang han skal på en slik fest. Når han forteller deg at han skal på denne festen, så sier du: "Ups, husker du ikke at jeg skulle ut med Heidi da? Jaja, du får heller prøve å skaffe barnevakt. Jeg må dra hjemmefra klokka 20.00!" og så går du glad og fornøyd ut av rommet... (jeg ler ved tanken på ansiktsuttrykket på gubben din ;-))

Stå på dette og vær bestemt! Ungene er like mye hans ansvar som ditt. Sånn ellers, så skjønner jeg godt at du ikke er så begeistra for slike fester gjentatte ganger. Forsøk å få ham til å se tilsvarende situasjon med deg i "hovedrollen" og finn ut hva han tenker om det. Har du guttevenner du kan alliere deg med kanskje? ;)

Jeg hadde klart den kjønnsgreia ganske greit, tror jeg. Jeg har vært en av veldig få kvinner i en ingeniørbedrift i mange år (jobber ikke der nå lenger), og er vant til å se litt bort fra denslags.

Men jeg synes det virker merkelig at en liten kollega-gruppe stadig fester sammen på den måten, uten at man kan ha med partner og uten at det har noe med organisasjonen (dvs. denne avdelingen, denne etasjen el.l.) å gjøre. Jeg vet ikke om det er så lurt med tanke på arbeidsplassen at en "eksklusiv" gruppe blir en venne- og festegjeng på den måten.

I hvert fall er det da ikke lenger noen selvfølge at du skal strekke deg langt for at han skal kunne gå (hvis du f.eks. er opptatt) fordi det liksom har med hans jobb å gjøre, for det har det vel strengt tatt ikke lenger.

Veldig enig med deg, Laban!

Annonse

Enig!

Når det gjelder middag, julebord, sommerfest eller slike ting som firmaet står for og alle ansatte er invitert til, så er det så klart helt greit at han går. Så det at han har mange kvinnelige kollegaer han da er på middag, julebord og slike ting plager meg absolutt ikke. Eneste som kan være litt provoserende, er at det er en selvfølge at han skal gå, uten å høre om det passer, om jeg skal noe. En selvfølge om vi begge skal noe at jeg finner barnvakten og bringer barn dit.

Men det er som sagt kun disse festene med noen utvalgte i firmaet (både som fortsatt er der og noen har sluttet) som jeg ikke liker spesielt godt. Og jeg reagerte heller ikke før nå, når det blir 4 gang før det har gått 6 mnd. Og det er jammen ikke rart det er dårlig miljø der heller, for det er det visst. Slike fester bidrar iallefall ikke til å bedre miljøet.

Selv jobber jeg kun med menn. Og jeg er så klart med på middag og slikt med jobben når det er arrangert slike ting. Men vi holder ikke private fester i tillegg.

Jaja. Og jeg stoler på han - selv om det kanskje ikke ser slik ut i dette spørsmålet. ;)

Når det gjelder middag, julebord, sommerfest eller slike ting som firmaet står for og alle ansatte er invitert til, så er det så klart helt greit at han går. Så det at han har mange kvinnelige kollegaer han da er på middag, julebord og slike ting plager meg absolutt ikke. Eneste som kan være litt provoserende, er at det er en selvfølge at han skal gå, uten å høre om det passer, om jeg skal noe. En selvfølge om vi begge skal noe at jeg finner barnvakten og bringer barn dit.

Men det er som sagt kun disse festene med noen utvalgte i firmaet (både som fortsatt er der og noen har sluttet) som jeg ikke liker spesielt godt. Og jeg reagerte heller ikke før nå, når det blir 4 gang før det har gått 6 mnd. Og det er jammen ikke rart det er dårlig miljø der heller, for det er det visst. Slike fester bidrar iallefall ikke til å bedre miljøet.

Selv jobber jeg kun med menn. Og jeg er så klart med på middag og slikt med jobben når det er arrangert slike ting. Men vi holder ikke private fester i tillegg.

Jaja. Og jeg stoler på han - selv om det kanskje ikke ser slik ut i dette spørsmålet. ;)

Jeg tenkte nok at det lå noe mer under, og litt av det kom frem her. Da skjønner jeg godt at du reagerer som du gjør.

Jeg synes - av helt andre grunner enn sjalusi - at hvis man fjerner slike fester fra arbeidsplass-tilhørigheten og begynner å invitere bare enkeltpersoner, er det blitt en vennegreie i stedet.

Det er ikke noe forbud mot det, men det er helt sikkert ikke gunstig for miljøet på arbeidsplassen.

Hvis man allikevel skal fortsette med det, er det naturlig å kjøre "vennelinja" helt ut, og invitere med følge for de som har det. Med en så liten gruppe er det ikke ødeleggende om noen har med seg partner og andre ikke (altså ikke har eller ikke tar med).

Jeg tenker minst like mye på kollegene som partnerne her - det ser jo litt bedre ut hvis noen har blitt så godt kjent at de treffes privat iblant (og da med følge), enn at en eksklusiv "superklikk" skal holde på sånn uten at de andre får tilbud om å være med.

Gjest sett foten ned du.

Vil bare fortelle deg at det er ikke så uskyldig som du tror på slike fester. Har vært med på fester med en eller to menn og mange kvinner. Og disse mennen har kvinnene rundt "halsen på seg" hele kvelden. Klart mannen har det greit! Men ikke for hans partner der hjemme nei...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...