Gå til innhold

Har min kone tvangsmessig personlighets forstyrrelse

Anbefalte innlegg

Jeg 66,min kone 56 fra Asia.Jeg har AFP hun jobber, to voksne barn.Begge høyere utdanning. Vi har vært gift i 30 år.Ikke vold,utroskap, eller rus. Hennes adferd ligner på den som er bekrevet som tvangsmessig personlighetsforstyrrelse: Pedantisk,voldsom arbeidskraft som drevet av en indre motor,dominerende. Hun har ingen dragning mot sensulle ting som lek,moro,drikk, sang, dans,idrett. Hun er voldsomt moralsk fordømmende Opptatt av penger,men er meget gavmild Alt er plikt,matnyttig og A4 En voldsom loyalitet til familie og venner,er overbevist om at hun ville gi sitt liv for å redde noen, Hele fritiden hennes dreier seg om andre enn meg, beskylder meg for å gjøre for lite i huset.Står hele kvelden på kjøkkenet eller snakker med landsmenn i telefon (som hun ikke liker) Bruker ofte "Erasmus Montanusargumentasjon",dvs.marginale ting blir hovedsak som hoste er longekreft.Vi har heller ingen felles interesser. Når hun kommer hjem om kvelden er det kjeftingen som tar om en avis på gulvet,eller smuler på gulvet med et voldsomt grettent ansikt. Min kone er godt likt ute,men mine barn vet vel hennes svakheter. Det er ned andre ord aldri noe moro rundet henne,bare plikt,på fest kontrollerer hun nøye hva jeg røyker og drikker,og på ferie beholder hun alle pengene. Disse tingene har vart siden vi giftet oss,men er blitt forsterket ved menopausen hvor jeg stort sett ser et grettent ansikt.Hun avslår også sex for det meste. Tankene om å oppheve samlivet kommer sterkere og sterkere, etter hennes nærmest grunnløse utskjællinger. Siden vi er gjeldsfri og jeg har AFP har tanken ofte gått å simpelthen stikke av til et annet land og være der intil helsen svikter.P.g.a.min bakgrunn kan jeg bo overalt i verden,eller finnes det en annen løsning mhp.diagnoseforslag?

Fortsetter under...

Det er flere holdepunkter for tvangspreget pf i din beskrivelse av henne.

Hva du gjør med forholdet fremover, vil jeg ikke ha noen mening om.

Det er ikke så mye behandling å få mot det, med mindre hun er supermotivert selv... Er hun slik du beskriver, vil hun vel ta dine mistanker ille opp?

Iom at du har AFP og hun jobber er det vel en selvfølge at DU tar deg av hus og hjem? Gjør du det?

Jeg mener ikke at hun skal reagere på en brødsmule bare så det er sagt - men du har vel et visst system på hvor ofte du støvsuger etc.

"Siden vi er gjeldsfri og jeg har AFP har tanken ofte gått å simpelthen stikke av til et annet land og være der intil helsen svikter". Ja, dette sa jo endel om deg som person kanskje?

Kan det tenkes at det er noen for for kulturkræsj? Aner ikke som sagt, åpenbart at hun er sliten, på den andre siden vil jeg vel også spørre hva du bidrar med.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...