Gå til innhold

Dataprogram for diabetikere?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har omsorg for min far som er diabetiker. I tillegg er han dement og det kan til tider være krevende å følge opp både kosthold, målinger av blodsukker og injeksjoner med insulin. Jeg lurer på om det finnes dataprogram som kan hjelpe meg/oss med dette. Jeg vet at det finnes program som kan benyttes i forbindelse med måleapparatet (Accu-Check), men dette er hovedsakelig for å kunne vise grafer av målingene. Det jeg savner er et program hvor jeg i tillegg kan legge inn hva han spiser, drikker og om mulig også aktivitet. Ser jo at det på nettet finns utallige kalkulatorer for å beregne hva man får i seg av karbohydrater, fett, proteiner og jeg vet ikke hva. Da helst i forbindelse med trening eller slanking. Jeg har begynt å legge inn inntak av mat, medisinering og målinger i et regneark, men innbiller meg at det kanskje finnes noe bedre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335299-dataprogram-for-diabetikere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier

Hei !

Slik jeg forstår spørsmålet ditt, handler det om et ønske om hjelp til å beregne insulinbehov og insulinfølsomhet i forhold til fysiologisk behov for insulin, samt måltider og aktivitet. Det finnes, så vidt jeg vet, ikke noe dataprogram som omfatter alt dette. Det ville omtrent tilsvare en kunstig bukspyttkjertel, og selv om forskningen har kommet langt, har den ikke kommet så langt at dette er mulig behandling i dag. Jeg kan anbefale å oppsøke en klinisk ernæringsfysiolog som har god kunnskap om karbohydratberegning og insulin. En diabetesspesialist kan hjelpe til å beregne insulinfølsomhet ut fra daglige insulindoser, og å sette mål for behandlingen. Det viktigste for en som er dement er å unngå føling, og symptomer på for høyt blodsukker, slik at mål for diabetesregulering ofte ligger litt høyere når det gjelder blodsukkerverdier enn hos unge mennesker.

Vennlig hilsen Elisabeth

Gjest MedicNerd

Uten at jeg er helt sikker tror jeg det finnes et blodsukkeraparat hvor du kan plotte inn alt - måltider, insulindoser mv . Vet ikke om dette har et tilhørende software. Lurer på om det er Accu-Check som produserer dette, om jeg er på jordet sjekk Bayer eller Abbot.

Ellers er faktisk Excel ikke dumt. Jeg har sett flere diabetikere bruke det.

Uten at jeg er helt sikker tror jeg det finnes et blodsukkeraparat hvor du kan plotte inn alt - måltider, insulindoser mv . Vet ikke om dette har et tilhørende software. Lurer på om det er Accu-Check som produserer dette, om jeg er på jordet sjekk Bayer eller Abbot.

Ellers er faktisk Excel ikke dumt. Jeg har sett flere diabetikere bruke det.

Takk til både Elisabth og MedicNerd for svar. Jeg skal sjekke opp de produsenene MedicNerd nevner.

Skulle det ikke finnes et slikt program bør programvarehusene kjenne sin besøkelsestid. Med tanke på utbredelsen av diabetes på verdensbasis burde det det være et potensiale her.

Jeg skjønner dette med at et slikt program ikke kan erstatte bukspyttkjertelen, men jeg ønsker å kunne fange opp trender fra aktivitet, medisinering og kosthold. Dette for etterhvert å kanskje kunne forutse blodsukkernivå og handle deretter.

Takk igjen!

Takk til både Elisabth og MedicNerd for svar. Jeg skal sjekke opp de produsenene MedicNerd nevner.

Skulle det ikke finnes et slikt program bør programvarehusene kjenne sin besøkelsestid. Med tanke på utbredelsen av diabetes på verdensbasis burde det det være et potensiale her.

Jeg skjønner dette med at et slikt program ikke kan erstatte bukspyttkjertelen, men jeg ønsker å kunne fange opp trender fra aktivitet, medisinering og kosthold. Dette for etterhvert å kanskje kunne forutse blodsukkernivå og handle deretter.

Takk igjen!

Har du hørt med Norges diabetesforbund?

http://www.diabetes.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...