Gå til innhold

Sliping av parkett vs. legge nytt gulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:-)

det blir vel litt som at man fortsatt husker de tyske preposisjonene.

An - auf - inter - in - neben - uber - unter - vor und swischen (????) eller noe sånt...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Lillemus

4

• laban

3

• cecily

3

Skrevet

:-)

det blir vel litt som at man fortsatt husker de tyske preposisjonene.

Regla kan jeg, men jeg husker ikke hvordan den skal brukes.

An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwischen

Skrevet

An - auf - inter - in - neben - uber - unter - vor und swischen (????) eller noe sånt...

Ja, denne regla styrer både dativ og akussativ, mens regla som bare styrer dativ heter - hvis jeg husker rett - aus - bei - mit - nach - von - zu.

Skrevet

Ja, denne regla styrer både dativ og akussativ, mens regla som bare styrer dativ heter - hvis jeg husker rett - aus - bei - mit - nach - von - zu.

Grunnen til at jeg kan an - auf - inter er nok Øystein Sunde og Tysktime-sangen hans. :o)

Skrevet

Regla kan jeg, men jeg husker ikke hvordan den skal brukes.

An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwischen

Ja, jeg burde ikke begi meg inn på å gi folk tyskleksjoner, he he, for det var absolutt ikke mitt beste fag på skolen.

Men denne regla styrer, etter hva jeg husker, både dativ og akussativ. Jeg har et vagt minne om at "til stedet" er akussativ og "på stedet" er dativ (eller omvendt?). "In dieser Stadt" ringer en bjelle;-)

Og med det samme jeg er i farta: denne regla husker jeg fra tysktimene: "dativ flertall er min venn, alltid ender den på -n"

;-)

Skrevet

Grunnen til at jeg kan an - auf - inter er nok Øystein Sunde og Tysktime-sangen hans. :o)

;-)

Skrevet

...seit - von - zu.

Ellers var det helt riktig.

Jeg klikket feil, for jeg har ingenting å bidra med i en tråd om gulv. Men sannelig... :-))

Skrevet

...seit - von - zu.

Ellers var det helt riktig.

Jeg klikket feil, for jeg har ingenting å bidra med i en tråd om gulv. Men sannelig... :-))

''Jeg klikket feil, for jeg har ingenting å bidra med i en tråd om gulv. Men sannelig... :-))''

Ja, man vet aldri på dol! :-)

Takk for korrigeringen:-)

Skrevet

Ja, jeg burde ikke begi meg inn på å gi folk tyskleksjoner, he he, for det var absolutt ikke mitt beste fag på skolen.

Men denne regla styrer, etter hva jeg husker, både dativ og akussativ. Jeg har et vagt minne om at "til stedet" er akussativ og "på stedet" er dativ (eller omvendt?). "In dieser Stadt" ringer en bjelle;-)

Og med det samme jeg er i farta: denne regla husker jeg fra tysktimene: "dativ flertall er min venn, alltid ender den på -n"

;-)

Det stemmer at bevegelse er akkusativ og stillstand er dativ. Man kaster en gjenstand "ins Wasser", etterpå ligger den stille "im Wasser". Ikke spør meg hva som skjer dersom den flyter omkring :-)

Skrevet

Det stemmer at bevegelse er akkusativ og stillstand er dativ. Man kaster en gjenstand "ins Wasser", etterpå ligger den stille "im Wasser". Ikke spør meg hva som skjer dersom den flyter omkring :-)

;-)

Husker forresten tysklæreren også snakket om dette med at an og auf ble brukt ulikt alt etter om det var vannrett eller loddrett - hvis jeg husker riktig: "an der Wand" og "auf der Tisch"

Han fleipet med at på normale kvinner som bar en brosje på brystet ville man si "an", mens på visse kvinner - og her ville han ikke nevne navn, men alle skjønte at han hintet til sin erkefiende på lærerværelset - ville det nok være mest korrekt å bruke "auf"...

Denne erkefienden var ekstremt brystfager....;-)

Skrevet

..ikke inter (det er et f.eks. fotball-lag) - men hinter ;-)

Skrevet

;-)

Husker forresten tysklæreren også snakket om dette med at an og auf ble brukt ulikt alt etter om det var vannrett eller loddrett - hvis jeg husker riktig: "an der Wand" og "auf der Tisch"

Han fleipet med at på normale kvinner som bar en brosje på brystet ville man si "an", mens på visse kvinner - og her ville han ikke nevne navn, men alle skjønte at han hintet til sin erkefiende på lærerværelset - ville det nok være mest korrekt å bruke "auf"...

Denne erkefienden var ekstremt brystfager....;-)

Akkja, det var den gangen lærere hadde brosje på brystet...

(Synes jeg hører junior: "Hva er en brosje?")

Skrevet

Akkja, det var den gangen lærere hadde brosje på brystet...

(Synes jeg hører junior: "Hva er en brosje?")

*S*

Skrevet

Jeg håper jeg ikke er begynnende dement, da;-)

Akkurat det med telefonnummer skyldes vel at man nå har så mange nummer å huske, mens man før hadde kun ett per familie. Og så har man jo mobilen alltid med seg, så da tyrenger man jo ikke huske dem...,-)

''Akkurat det med telefonnummer skyldes vel at man nå har så mange nummer å huske, mens man før hadde kun ett per familie''

I tillegg er jeg (og du?) så gammel at vi på barneskolen bare hadde sekssifrede numre, som var langt lettere å huske.

Skrevet

''Akkurat det med telefonnummer skyldes vel at man nå har så mange nummer å huske, mens man før hadde kun ett per familie''

I tillegg er jeg (og du?) så gammel at vi på barneskolen bare hadde sekssifrede numre, som var langt lettere å huske.

Da jeg gikk på barneskolen var telefonnumrene femsifrede + at vi hadde tresifrede retningsnumre. :o) Så ble det tosifrede retningsnumre og sekssifrede lokalnumre og du verden så mange tall det ble å holde styr på! ;o)

Skrevet

Jeg hadde til og med bare femsifrede nummer å huske;-)

Skrevet

Det er ikke noe voldsomt dyrt å få parkett slipt, og det er noe man absolutt ikke bør gjøre selv. Jeg tviler sterkt på at du får ordentlig parkett for lik pris og sliping, men som det har vært diskutert her under så kan du få f.eks. laminat for liten penge.

Jeg ville ikke vært i tvil om at jeg hadde fått slipt parketten. Jeg har gjort det både med parkett og tregulv og de blir helt som nye.

Takk for at du deler av erfaringene dine! :)

Skrevet

Hmm, det er nok laminat?

Ser ut som jeg dumma meg litt ut der, ja ;)

Skrevet

Ser ut som jeg dumma meg litt ut der, ja ;)

Neida, såpass tillater man da:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...